L'Ordinador: Guia Essencial de Definició, Arquitectura i Components
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,65 KB
Què és un Ordinador? Definició i Funcionament
Un ordinador és una màquina capaç de processar dades d'entrada i generar una informació de sortida utilitzant una sèrie d'instruccions (programa) prèviament emmagatzemades. Es tracta d'un dispositiu electrònic capaç de realitzar, bàsicament, càlculs aritmètics i operacions lògiques, i dotat d'una memòria que li permet emmagatzemar informació.
És una màquina automàtica que accepta la informació que hom li subministra segons una forma preestablerta, la tracta d’acord amb un conjunt d'instruccions, escrites en un llenguatge adient i enregistrades en una memòria, i en dóna els resultats, també segons una forma preestablerta, ja sigui en forma de dades o com un senyal que permet el control automàtic d’una màquina o procés.
Tipologia d'Ordinadors
Miniordinadors o Servidors
Menys prestacions que els mainframes. Serveixen espai en disc o proporcionen serveis d'Internet, etc. Són emprats en petites i mitjanes empreses. Exemple: Servidor de l'institut.
Ordinadors Personals i Dispositius Mòbils
Es tracta de dispositius que, amb menys prestacions que els servidors, proporcionen servei directe a l'usuari.
Arquitectura Bàsica d'un Ordinador
L'arquitectura bàsica d'un ordinador es compon de diverses unitats clau:
Memòria Principal
És el magatzem de dades. A la memòria s'emmagatzema tota la informació que manipula l'ordinador, incloent-hi els programes que executa (memòria: programes + dades).
Unitat Aritmètico-Lògica (UAL)
Aquesta unitat realitza càlculs (suma, resta, multiplicació i divisió), operacions lògiques (comparacions) i, de forma general, executa instruccions i ordres que li demana la UC.
Unitat de Control (UC)
És el dispositiu que coordina el funcionament dels diferents elements. La seva funció és cercar les instruccions a la memòria principal, decodificar-les (interpretar-les) i executar-les, emprant a tal efecte la UAL.
Unitat d'Entrada i Sortida
Unitat encarregada de gestionar la comunicació amb dispositius de lectura/escriptura d'informació: els perifèrics (de sortida, d'entrada, d'entrada i sortida, i d'emmagatzematge). Porta a terme la comunicació usuari-ordinador.
Bus de Dades
Proporciona un mitjà de transport de les dades entre les distintes parts de l'ordinador.
Tipus de Rellotges en un Ordinador
Rellotge Extern o de Bus
Marca la velocitat a què es comunica la CPU amb la resta d'elements de l'ordinador.
Rellotge Intern o de la CPU
Multiplica la freqüència del rellotge extern. Marca el ritme de funcionament intern de la CPU, és a dir, la velocitat amb la qual el processador executa instruccions quan ja disposa de totes les dades necessàries.
La Placa Base de l'Ordinador
És la circuiteria principal de l'ordinador. Presenta diverses ranures (slots) i sòcols (sockets) per inserir fàcilment components, alguns xips soldats a la placa, "pistes" per a la transmissió de dades, així com el control de la circuiteria (busos) i connectors.
Sobre la placa base es munten diferents dispositius electrònics (entre d'altres):
- El processador
- La memòria RAM: ranures DIMM
- Les targetes de so, vídeo, xarxa, etc.: PCI
- Xips de control (el xipset)
- Connectors per a: discos durs, CD-ROM, etc.: IDE o SATA
- Alimentació de la placa base: ATX