L'Oració a l'Hort de Getsemaní de Salzillo: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

L'Oració a l'Hort de Getsemaní de Francisco Salzillo

Fitxa Tècnica de l'Obra

  • Autor: Francisco Salzillo
  • Any: 1754
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Material: Fusta policromada i encarnada
  • Estil: Barroc (Escola murciana)
  • Temàtica: Religiosa
  • Ubicació: Museo Salzillo (Múrcia)

Francisco Salzillo: Mestre de l'Escultura Barroca Murciana

Francisco Salzillo era fill d'un escultor napolità que s'havia establert a Múrcia. La seva obra adopta trets realistes i naturalistes que entronquen amb l'escultura barroca napolitana. Cal destacar el seu pessebre, format per més de 800 figures d'un gran realisme popular, les quals participen de la tradició dels famosos pessebres napolitans.

Context de l'Obra: Els Passos de Setmana Santa

L'Oració a l'Hort de Getsemaní va ser un encàrrec de la confraria de Nuestro Padre Jesús Nazareno de Múrcia, inclosa dins d'una sèrie de vuit passos de Setmana Santa.

Descripció Formal de l'Escultura

El conjunt escultòric es pot dividir en dos grups de figures:

  • Primer grup: L'àngel i el Crist (personatges divins).
  • Segon grup: Els tres apòstols adormits (personatges no divins).

A més, el treball escultòric es complementa amb una palmera que conté entre les seves branques el Calze de la Passió, i una olivera.

Tractament Individualitzat de les Figures

Cada figura és tractada de manera individualitzada. En el primer grup, cal notar la delicadesa en el treball de l'àngel, en el qual destaca la sensualitat del cos mig nu, semblant a les representacions de Sant Sebastià; i l'angoixa que desprèn el rostre del Crist (imatge de vestir), reforçada pel to groguenc de la pell i la túnica violeta.

Els personatges del segon grup mostren actituds diferenciades:

  • L'apòstol Sant Joan dorm profundament sobre el seu braç estès.
  • Sant Jaume descansa en actitud despreocupada.
  • Sant Pere, amb l'espasa a la mà, dorm sense abandonar l'actitud d'alerta.

Les seves cares presenten un gran realisme popular, a diferència de les dels personatges divins. Els tres creen una composició dinàmica i alhora unitària respecte al grup principal.

Temàtica i Significat de l'Oració al Getsemaní

La Passió de Jesús en la Setmana Santa Murciana

Com ja s'ha dit, l'Oració a l'Hort de Getsemaní forma part del conjunt de vuit passos de Setmana Santa que Salzillo va fer per encàrrec de la confraria de Nuestro Padre Jesús Nazareno de Múrcia. Aquests passos representen la passió de Jesús, que va des de l'últim sopar fins a la seva mort a la creu. Els més destacables són L'Últim Sopar, Oració a l'Hort de Getsemaní i La Dolorosa. Per tant, aquesta obra agafa tot el seu sentit quan surt en processó amb els altres passos el Divendres Sant, en l'anomenada Processó de Salzillo que es duu a terme a Múrcia.

Narrativa Evangèlica i Innovació de Salzillo

Segons expliquen els evangelis, després de l'últim sopar els deixebles van anar a orar a l'hort de Getsemaní. Els apòstols, en lloc de resar, es queden adormits. Jesús, que coneix el seu destí, prega al Pare angoixat, però es disposa a obeir la seva voluntat. L'àngel baixa a la terra per assenyalar el Calze de la Passió, al qual Jesús es dirigeix en la pregària. La representació d'aquests dos personatges és innovadora, ja que aquest grup normalment es presenta amb el Calze a les mans.

Sentit Devocional i Didàctic de l'Obra

A més del sentit devocional, el grup escultòric té un sentit didàctic. Segons les normes establertes al Concili de Trento, l'obra ha d'incitar a la pietat mitjançant els sentits, i no la raó.

La Visió Artística de Salzillo

Per últim, cal observar la contraposició entre la bellesa del grup de l'àngel i el Crist i el realisme popular dels apòstols. Salzillo pensava que la llum divina intervenia en el procés creatiu i inspirava l'obra, i que qui tenia posada la mirada només en el model real mai no faria res de bell.

Entradas relacionadas: