Optimització de la Gestió de Magatzems: Sistemes i Processos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB

Sistemes Electrònics en la Gestió de Magatzems

Basats en els WMS (Warehouse Management Systems) o Sistema d'Administració de Magatzems, els sistemes electrònics faciliten la gestió eficient dels magatzems. A continuació, exposarem dos sistemes complementaris: els codis de barres i les etiquetes electròniques.

Codi de Barres

És un sistema de codificació que utilitza una sèrie de línies i espais paral·lels de diferent gruix per identificar ràpidament un article en un comerç o en un punt de la cadena logística, com ara el magatzem.

Parts del Codi de Barres:

  • Primers 2 números: Prefix del país on es codifica el producte (assignat per l'EAN, a Espanya li correspon el 84).
  • 3r fins el 7è número: Identificació de l'empresa que fabrica el producte (5 dígits assignats per l'organisme nacional autoritzat del país d'origen).
  • 8è fins el 12è número: Identificació del producte (5 dígits assignats per l'empresa que el fabrica).
  • Últim número: Dígit de control.

Fases de la Gestió de Magatzems

Fase 3: Emmagatzematge i Manteniment dels Materials

Emmagatzematge: Conjunt d'activitats destinades a mantenir actius els materials i productes.

Fase 4: Preparació de Comandes (Picking)

És el procés pel qual el magatzem fa la selecció i recollida de les mercaderies al seu lloc d'emmagatzematge i les transporta posteriorment a zones de consolidació per dur a terme el lliurament de la comanda que ha efectuat el client.

Fase 5: Expedició dels Productes

Consisteix a condicionar els productes perquè arribin en perfectes condicions als clients. Aquesta fase comporta:

  • Embalatge: Recipient o embolcall que conté productes de manera temporal, principalment per agrupar unitats pensant en l'emmagatzematge, la manipulació i el transport. Depenent de l'article, s'utilitzaran diferents tipus d'embalatges.
  • Precintament: Col·locació d'un precinte o segell als embalatges per evitar que siguin oberts abans d'hora o per una persona que no correspongui.
  • Etiquetatge: Sistema que permet identificar els materials externament, de manera que només llegint l'etiqueta es tingui una idea general del producte sense haver-lo de manipular.
  • Signes Productes Tòxics: És obligatori indicar a l'embalatge el tipus de risc amb símbols gràfics normalitzats.
  • Emissió de l'Albarà o Nota de Lliurament: La mercaderia va acompanyada de la documentació que s'ha de lliurar al client com a justificant de la compra. El transportista n'ha de tornar una còpia degudament signada i saldada.

Zones del Magatzem (Layout)

Layout

Fa referència al disseny i organització de magatzems i a la disposició física de les diferents àrees dins el magatzem, així com els elements que els constitueixen.

Avantatges del Layout

Un bon layout permet una bona circulació de materials i recursos humans, una rotació adequada, la disminució de minves i una dimensió adequada del magatzem.

Distribució del Magatzem

Àrees de Càrrega i Descàrrega

Estan estretament lligades al disseny dels molls. Els molls representen un element limitant de la capacitat operativa del magatzem (input-output del producte). Perquè els elements de transport puguin operar correctament, cal construir aquestes àrees amb prou amplitud i s'han d'evitar estrangulacions en el procés (cues). Quan es dissenyen, es té en compte: el tipus de vehicle que hi ha d'estacionar, el tipus i pes de la càrrega, el volum i el grau d'amortització.

Àrees d'Emmagatzematge

Representen l'espai físic ocupat per les mercaderies emmagatzemades i també la infraestructura de prestatgeries o de qualsevol mitjà d'emmagatzematge emprat. És la part més costosa del magatzem. Els lineals de prestatgeries no poden superar els 30 metres de longitud. Hi ha d'haver accessos a través de passadissos transversals que la seva amplada ha de ser de 4 metres. S'ha de considerar la reglamentació vigent contra incendis; se sol imposar un nombre determinat de passadissos en funció dels metres quadrats del magatzem.

Àrees de Manipulació del Producte

Representen l'espai reservat per a la classificació i preparació de comandes (un cop efectuada la recollida - picking). Les activitats que es fan en aquesta àrea són: empaquetatge, etiquetatge, embalatge, pesada i paletització.

Àrees de Serveis Interns

Les comprenen instal·lacions destinades a: oficines del magatzem, arxius, zones de càrrega de bateries, lavabos, etc.

Àrees de Serveis Externs

Serveis de combustible, aparcament de vehicles, lloc de vigilància, etc.

Entradas relacionadas: