Ontologia eta Antropologia: San Agustinen Filosofia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 9,23 KB
Ontologia eta antropologia: San Agustinek
SAN Agustinek bi eratako izakiak bereizten ditu: alde batetik, Izaki Absolutua, eta bestetik, har sortutako izaki kontingenteak.IZAKI Absolutua Jainkoa da, betierekoa, perfektua, guztiz ona, eta guztiz justua. Izaki hau ez dago frogatuta arrazonamenduz, baina fedea dugu bere existentzia frogatzen duen elementua.IZAKI kontingenteak, bestalde, munduan dauden izaki guztiak dira. Hauek ez dira benetako izakiak, finkotasunik eta iraupenik ez dutelako, eta ezerezetik (ex nihilo) sortuak dira, unibertsoaren kreatzailea den Jainkoaren eskutik. KREAZIOAREN kontzeptua San Agustinaren pentsamenduan Jainkoa mundua sortu zuen ezerezetik, hau da, aurreko materia existitzen ez zen arren. Mundua bitarteko barik eta denboran zehar hedatzen da, Jainkoak ezarritako ordenaren arabera. IDEA eredugarriak Jainkoaren existentziari buruzko agustindar benetako frogapena ideia eredugarrietan datza: hau da, ideien mugagabetasunean eta beharrezotasunean. Gizakiak egia eredugarriak, mugagabeak eta beharrezkoak hautematen ditu; edo, haren hitzetan esanda, -zurea, nirea edo inorena deitu ezin daitekeena, baizik eta guztiongan presente dagoena eta bere burua guztiei berdin eskaintzen diena. Egia hau goiko adimena baino nagusiagoa da, adimenak bere aurrean makurtu egin behar baitu. Jainkoak gizakiaren baitan jarri ditu ideia eredugarriak edo arketipikoak, bere arima adimenean. Adimenak ezin ditu aldatu, bere gainetik daudelako. Adimenak argitasun handiagoarekin edo txikiagoarekin suma dezake, baina egia eredugarriek beti diraute berdin. ANTROPOLOGIAREN alorrean, gizakiaren arima eta gorputza Jainkoaren sorreraren printzipio nagusiak dira San Agustinaren ikuspegian. Gizakiak izaki konposatua da, arima hilezkorra eta gorputza hilkorra diren bi substantziarekin. Lehentasuna arimak dauka, eta arimak gorputza piztu, zaindu eta gobernatzen du.GIZAKIAREN bekatura San Agustinaren ustez, jatorrizko bekatuagatik gorputzaren bultzadenpean dagoelako. Bekatua askatasuna gaizki erabiltzearen ondorioa da.SAN Agustinaren pentsamenduaren oinarri nagusiak ontologia eta antropologiaren arloan sakonki landuak daude, Jainkoaren existentziaren eta gizakiaren jatorriaren eta egoeraren inguruan.
lurreko eta Jainkoaren hiria.
SAN Agustinen Historia Unibertsalaren ikuspegia inguruko pentsalarien artean hainbat eztabaidaezin izan dena. Agustinek Greziarren kulturan eta Jainko kristauaren kontzeptuan oinarrituta, historia linearra defendatu zuen, historia ziklikoaren kontra eginez. Historia hau Jainkoaren planoaren barruan ulertzen du, eta gertaera historiko bakoitzaren arrazoia Jainkoaren helburuaren arabera azaltzen da.AGUSTINEK Historia Unibertsalaren filosofiaren bidez gizakiaren gorakada eta erronkak aztertzen saiatu zen, bereziki, kristauen eta jentilen arteko gatazkan. Kristauen kontzientziaren sinesmenaren eta moralkiaren garrantzia azpimarratu zuen, eta Jainkoaren helburuaren bidez historia interpretatu behar dela irudikatu zuen. Era berean, Agustinek munduko balioak eta jainko-zentzuen arteko gatazkak aztertu zituen, eta Jainkoaren maitasunaren kontra norberaren gatazka planteatu zuen.
bost bideak:
Jainkoaren existentzia ez da nahitaez fedeari dagozkioen iritziaren kontu bat. Egia horretara, Santo Tomas Aginkoak arrazoiaren bidez irits daitekeela defendatu zuen. Hori dela eta, Vatikanoko I. Kontzilioak (1869-1870) fideismoaren eta agnostizismoaren aurka, Jainkoaren existentzia arrazoi natural bidez ezagutu daitekeela aldarrikatu zuen. Baina jatorrizko bekatuak gure adimenean utzi duen ahuleziagatik, fedea beharrezkoa da existentzia hori onartzeko, bide honetan, Jainkoa ezagutza unibertsalaren iritzia sustatu zuen, giza arrazoiaren bidez.AKINOKO Santo Tomasek Jainkoaren existentzia frogatzeko bost bide formulatzen ditu. Lehen bideak higiduraren bidea da, non errealitatea etengabe aldatzen den eta mugitzeko motore mugiezin bat eskatzen duena. Bigarren bideak kausa efizienteen printzipioa du oinarrian, non ezer ez da bere buruaren kausa efizientea izanik, beraz, lehen kausa efiziente bat existitzea beharrezkoa da. Hirugarren bideak kontingentziaren eta beharrezko izatearen printzipioa defendatzen du, esan nahi baita existitzen diren eta ez diren izakiak, kontingenteak direnak existitzen direnez, izaki ez kontingentea, beharrezkoa egotea. Laugarren bideak gauzak perfektu maila desberdinak dituztela defendatzen du, eta beraz, perfektzio osoa duen izakia ere existitzen behar da. Bosgarren bideak munduaren ordenaren ideia defendatzen du, non munduak diseinu edo xede bat izan duela eta, beraz, munduaren ordena ikusten den helburua antzematen duen izaki bat existitzen behar da.BESTE argumentuak ere daude Jainkoaren existentzia frogatzeko. Gizadiaren onespen unibertsalez frogatu daiteke, non herrialde eta kultura guztietan, izaki goren bat onartzen dena. Giza bihotzak zorion betegitea desiratzen du, eta lege moral absolutua existitzen da, ongia agintzen duena eta gaitza debekatzen duena. Azkenik, mirakuluak egotearen existentzia ere frogatu du, non mirakulua naturaren legeak gorabehera egiten dena, eta horrek Jainkoaren boterea eta agintza ezinbestekoa erakusten du.
sistema metafisikoa:
DESCARTESEN sistema metafisikoa oso interesgarria da, eta hiru dedukzio une berezi daude bere ideiak eraikitzeko.
Testu iruzkina:
De-Beata vita 11: IDEIAnag: Testu iruzkin hay egiteko emandako testuaren ideia nagusiak aterako ditut: zoriontasuna eta objektu materialak, itxaropena aldakorra, eternoa eta aldendua, galtzea eta zoriona, materialen gizartea ezinikuspena, ondasun eternoak eta Jainkoa Zorionaren betetzea. IDEAnag garatu: 1)Zorion…mate: San Agustinek esan zuen erdibideko zoriona ez dela materialen ondasunetan aurkitzen, haien iraunkortasunik ez denez. Agustinen filosofiak jarraituzm egiaztatu egin behar da zorion egokia zerian bilatu behar della, materialen ondasunak akatsak dituztela eta aldaketak jasatzen dituztela.2)Itxaro…aldend:San Agustinek abokatu zuen itxaropena jartzea Jainkoa hartan, eternoa delarik. Zoriontasuna bilatzeko oinarria Jainkoan jarri behar da soilik, Jainkoa segurtasunaren eta konstantziaren iturria delako3)Galt…zori: San Agustinen filosofiaren arabera, galtzea beldur izana benetan da, baina hay errealitatean Jainkoarekin konexioa galduaren beldurra da, zorionaren iturri egokiena. Gaitzearen beldur hori bizi izateak. San Agustinen arabera, zorionaren ilusio bat da, benetako kometaz gozatzeko Jainkoarekin duen elkarreraginearen galera beldur horren ondorioz.4)Mareria…ezini: San Agustiinen ideiak onartzen du materialak finituak direla, eta, beraz, iraunkortasun bikoitzik ezin dute ematen. Jainkoarekin dagoen konexioa besterik ezin duela esan nahi dute materialak. Ondoan diren objektuak ezin dute benetako kometaz bete, Jainkoaren ikuspegiaren arabera.
5)ondasun….etern: Benetako zoriontzat nahitaezko onurak bilatzeko ideia agustinianon hurbuktzen da San Agustin erabaki egiten du itxaropena Jainkoaren eta eternoaren alde mugatzea. Jainkoa bakarrik ematen baitu beti behar dugun oparoa eta asebetzea.6)Jaink…bet: San Agusrunen filosofiak esan du Jainkoa bakarrik betetzen duela gizakiaren zoriontasuna. Jainkoa eternoa eta maitasunaren eta zoriontasunaren iturmena da. Jainkoarekin harreman bat bilatu eta mantentzea da San Agustin filosofiaren arabera zorion egokia lortzeko giltzarria.
HITZdefin:ZORIONTASUNA:Gizakiaren zoriontasuna Jainkoa ezagutuz eta Jainkoak esandakoa betez eskuratzen da. Gizaki guztiek nahi dute zoriontsu izan baina horretarako bide bakar bat dago: Ez ondasun materialak (aldakorrak eta agortzen direnak) edukitzea baizik eta iraunkorra eta agortezina den benetako ondasunaz jabetezea: Jainkoa ezagutu eta maitatu. Horretarako fedea ezinbestekoa da. ONDASUN IRAUNKORRAK: Suntsiezinak diren ondasunak, hots, espirituaren ondasunak, arimaren elikagaiak. Ondasun hauek arima perfekzionatu eta zoriontsu bihurtzen dute. Ondasun iraunkorrak honako hauek dira: jakituria, zuhurtasuna, zuzentasuna, sendotasuna, neurritasuna…Agustinen iritsiz ondasun iraunkor ederrena Jainkoa da eta hura ezagutzera heltzen den arima zoriontsua da. Ondasun materialak, gorputzaren ondasunak, hala nola elikagaiak, jantziak, tresnak…ustelgarriak eta zoriaren ondorioak direnez etorri diren bezala joaten direlako ez dute zoriontasun osorik eskaintzen. JAINKOA: Sorkari guztien sortzailea. Betierekoa, Orojakilea, Ahalguztiduna, Perfekzio guztien jabea. Agustinek Egiarekin berdintzen du. Fedeaz ezagutu daiteke, barnerapen prozesu bati Esker. Izaki absolutoa da. Perfekzio guztien jabea dena. Gizakiaren kreatzailea denez bere baitan argi iraunkor bat jarri du, gizakiak bere kreatzailea nor izan den ezagutu dezan. Berarengan aurkitzen da benetako zoriontasuna bera baita benetako Egia. ONDORIOAK:San Agustinek errealitateko zoriona ez dela materialen ondasunetan aurkitzen argudiatzen du, baizik eta Jainkoarekin daukan konexioan, eterno eta sendoa denaren bidez. Berak dioenaren arabera, Jainkoan soilik itxaropena jartzeak segurtasun eta konstantzia ematen du, eta hori galduaren beldurra dela bizi den ilusio bat esan du. Beraren filosofiaren arabera, egokia da Jainkoarekin harreman bat izatea zorion egokia lortzeko. Baina nire ustez, materialetako behar eta espiritualen artean oreka aurki daiteke, bizitza osasuntsu eta pozgarria izateko.