Ongizaterako Gida: Distortzio Kognitiboak, Emozioak eta Jokabide Kudeaketa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,97 KB

AD_4nXfAf_fUrgHMoQDWNDOKoLb870XjO6fDq93iYKDbJaKt4NwfaBGzaBes56zcG48ZIga-YQAUWAWNuGTHPoa4Fv83oZr1kryja0WI5CgWtKh4wm0qdy1NxzCDS7VA0hGiM_hJi45bTg?key=gfKPdYWVc9sgGgX1C4lhhQ

Distortzio Kognitiboak: Pentsamendu Okerrak Identifikatzen

Distortzio kognitiboak gure pentsamenduetan agertzen diren akatsak dira, errealitatea modu desitxuratuan interpretatzera eramaten gaituztenak. Hauek dira ohikoenak:

  1. Hiperorokortzea

    Gertaera bakar batetik ondorio orokorra ateratzea.

    Adibidez: "Klase honetan denak dira desatseginak", ikaskide batekin arazo bat izan ondoren.

  2. Etiketatzea

    Pertsona bat ekintza edo ezaugarri bakar batengatik epaitzea, testuingurua kontuan hartu gabe.

    Adibidez: "Ezgai bat da", norbaitek akats bat egiten duelako.

  3. Pertsonalizazioa

    Zure errua ez den zerbaiten erantzukizuna hartzea.

    Adibidez: "Ez naute gogoko", lagun batek plana bertan behera uzten badu.

  4. Kontrol-falaziak: Kontrol gehiegizkoa

    Gure esku ez dauden gauzak kontrolatzen ditugula pentsatzea.

    Adibidez: Erritual bat egitea azterketa ondo ateratzeko.

  5. "Beharko luke" pentsamendua: Itxaropen irrealak

    Egoerak edo jendeak nola jokatu "beharko luketen" ustea, errealitatetik urrun.

    Adibidez: "Anek garaiz iritsi behar zuen", atzeratzeko arrazoiak kontuan hartu gabe.

  6. Pentsamenduaren irakurketa: Asmakizun okerrak

    Besteek zer pentsatzen duten asmatzen saiatzea, frogarik gabe.

    Adibidez: "Nahita ezikusiarena egin dit", kalean agurtzen ez bazaitu.

  7. Pentsamendu polarizatua: Zuri ala beltz

    Gauzak muturretan ikustea: dena ona ala dena txarra.

    Adibidez: Nota oso ona lortzen ez baduzu, "porrota" dela pentsatzea.

  8. Iragazketa negatiboa: Alderdi txarretan zentratzea

    Egoera batean negatiboari soilik erreparatzea, positiboa baztertuz.

    Adibidez: Laudorioak jaso arren, akats batean soilik pentsatzea.

  9. Minimizazioa: Positiboa gutxiestea

    Gauza positiboen garrantzia gutxiestea.

    Adibidez: "Ez da hainbesterako", barre egiten dizutenean.

  10. Magnifikazioa: Negatiboa handitzea

    Gauzak gehiegi puztea, neurriz kanpo.

    Adibidez: Lagunak ez dizu idazten eta zure harremana amaitutzat jotzea.

  11. Etorkizunaren igarkizuna: Aurreikuspen negatiboak

    Etorkizuna negatiboa izango dela aurreikustea, frogarik gabe.

    Adibidez: Elkarrizketa batean porrot egingo duzula pentsatzea.

Adimen Emozionala eta Konpetentzia Sozioemozionalak

Adimen emozionala gure eta besteen emozioak ulertzeko, kudeatzeko eta adierazteko gaitasuna da. Hauek dira oinarrizko konpetentziak:

  1. Kontzientzia Emozionala

    Norberaren eta besteen emozioak identifikatzeko eta ulertzeko gaitasuna.

    Gakoak:

    • Emozioak antzematea eta izendatzea
    • Besteen emozioak ulertzea
    • Emozioen onurak eta desabantailak ezagutzea
    • Hiztegi emozionala izatea
    • Emozioa, pentsamendua eta jokabidea lotuta daudela konturatzea
  2. Konpetentzia Sozioemozionala (Harremanetarako)

    Harremanetan emozioak ondo kudeatzeko trebetasunak.

    Gakoak:

    • Egoera sozialak ondo kudeatzea
    • Kritikak ematen eta jasotzen jakitea
    • Entzuten eta ulertzen jakitea
    • Emozioak egoki adieraztea
    • Harreman osasuntsuak izatea
  3. Autonomia Emozionala

    Norbere burua ezagutzea eta emozioak modu autonomoan kudeatzea.

    Gakoak:

    • Pentsamendu positiboa
    • Erabaki egokiak hartzea
    • Autoestimua eta automotibazioa
    • Arduratsu eta positiboki jardutea
  4. Erregulazio Emozionala

    Emozioak kudeatzeko gaitasuna, haien intentsitatea eta eragina kontrolatuz.

    Gakoak:

    • Egoera zailetan erantzun egokia ematea
    • Egoera berrietara egokitzea
    • Emozio negatiboak eta positiboak kudeatzeko estrategiak izatea
    • Ikuspuntu berriei irekita egotea
  5. Bizitzarako eta Ongizaterako Konpetentzia

    Bizitzako erronkei modu osasuntsu eta errealistan aurre egiteko gaitasuna.

    Gakoak:

    • Helburu errealistak finkatzea
    • Garapen pertsonala eta soziala sustatzea
    • Erabakiak hartzea eta laguntza bilatzea
    • Erronken aurrean jarrera positiboa edukitzea

Jokabideak Kudeatzeko Teknikak

Jokabideak modu eraginkorrean kudeatzeko hainbat teknika daude, bai hezkuntzan bai eguneroko bizitzan aplika daitezkeenak:

  • Errefortzua

    Jokabide bat indartzeko erabiltzen den teknika. Bi motatakoa izan daiteke:

    • Positiboa: Zerbait ona gehitzea jokabide egoki baten ondoren (adibidez, laudorioak, sariak).
    • Negatiboa: Zerbait desatsegina kentzea jokabide egoki baten ondoren (adibidez, zeregin bat kentzea).

    Adibidez: Zerbait ona egiten duzunean, zerbait ona eman edo zerbait negatiboa kendu.

  • Premack-en Printzipioa

    Hain gogoko ez den jarduera bat egitea, ondoren desiatzen den jarduera bat egiteko aukera izateko.

    Adibidez: Lehenik arraina jan eta gero izozkia hartu.

  • Moldaketa (Shaping)

    Jokabide konplexu baten hurbilpen progresiboak errefortzatzea, nahi den jokabidea lortu arte.

    Adibidez: Pixoihala kentzeko prozesuan, pixa egiten duela esaten duenean zoriondu.

  • Modelatua (Modeling)

    Imitazioaren bidez jokabide berriak ikastea.

    Adibidez: Makinista baten lana imitatzea edo abesti bat abesten ikastea.

  • Kontingentzia Kontratua

    Jokabide zehatz batzuen eta haien ondorioen arteko akordio argi bat finkatzea.

    Adibidez: Eskolako arauak eta haien betetzearen ondorioak adostea.

  • Fitxen Ekonomia

    Jokabide egoki batengatik puntuak, gometxak edo fitxak irabaztea, gero sariengatik trukatzeko.

    Adibidez: Gelan ondo portatzeagatik puntuak lortu eta asteburuan jostailu bat aukeratu.

  • Errefortzu Diferentziala

    Desagertu nahi den jarreraren kontrakoa errefortzatzea, jarrera desegokia gutxitzeko.

    Adibidez: Haur batek beti txanoa klasean uzten badu, etxera eramaten duenean zoriondu.

  • Erantzunaren Kostua

    Zigor negatibo mota bat, non jarrera txar baten ondorioz zerbait positiboa galtzen den.

    Adibidez: Parkean jaso gabe geratu diren jostailuak galtzea.

  • Gainzuzenketa

    Sortutako kaltea zuzentzea eta, gainera, egoera hobetzea.

    Adibidez: Mahaia margotu badu, garbitu eta, gainera, beste gune batzuk ere garbitu.

  • Asetzea (Satiation)

    Jokabide desegoki bat nazkatu arte errepikatzea, horrekiko interesa gal dezan.

    Adibidez: Gozokiak nahi baditu, eman nazkatu arte, horrela gutxiago eskatuko ditu.

  • Iraungipena (Extinction)

    Jokabide desegoki bat mantentzen duen pizgarria edo arreta kentzea.

    Adibidez: Haurrak gaizki portatzen badira arreta deitzeko, ez eman arretarik.

  • Pentsatzeko Txokoa (Time-out)

    Jokabide txarra duenean, haurra egoera edo ingurune estimulagarritik aldi baterako kentzea, lasaitzeko eta pentsatzeko.

    Adibidez: Haurrak beste bat jotzen badu, pentsatzeko txokoan eseri dadila minutu batzuetan.

  • Praxis Positiboa

    Jokabide txarrarekin bateraezin den jokaera egokiago bat egitea.

    Adibidez: Oihukatu beharrean, gelako eztabaidetan parte hartzea eta ideiak modu ordenatuan partekatzea.

Entradas relacionadas: