Ongizaterako Gida: Distortzio Kognitiboak, Emozioak eta Jokabide Kudeaketa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 7,97 KB
Distortzio Kognitiboak: Pentsamendu Okerrak Identifikatzen
Distortzio kognitiboak gure pentsamenduetan agertzen diren akatsak dira, errealitatea modu desitxuratuan interpretatzera eramaten gaituztenak. Hauek dira ohikoenak:
Hiperorokortzea
Gertaera bakar batetik ondorio orokorra ateratzea.
Adibidez: "Klase honetan denak dira desatseginak", ikaskide batekin arazo bat izan ondoren.
Etiketatzea
Pertsona bat ekintza edo ezaugarri bakar batengatik epaitzea, testuingurua kontuan hartu gabe.
Adibidez: "Ezgai bat da", norbaitek akats bat egiten duelako.
Pertsonalizazioa
Zure errua ez den zerbaiten erantzukizuna hartzea.
Adibidez: "Ez naute gogoko", lagun batek plana bertan behera uzten badu.
Kontrol-falaziak: Kontrol gehiegizkoa
Gure esku ez dauden gauzak kontrolatzen ditugula pentsatzea.
Adibidez: Erritual bat egitea azterketa ondo ateratzeko.
"Beharko luke" pentsamendua: Itxaropen irrealak
Egoerak edo jendeak nola jokatu "beharko luketen" ustea, errealitatetik urrun.
Adibidez: "Anek garaiz iritsi behar zuen", atzeratzeko arrazoiak kontuan hartu gabe.
Pentsamenduaren irakurketa: Asmakizun okerrak
Besteek zer pentsatzen duten asmatzen saiatzea, frogarik gabe.
Adibidez: "Nahita ezikusiarena egin dit", kalean agurtzen ez bazaitu.
Pentsamendu polarizatua: Zuri ala beltz
Gauzak muturretan ikustea: dena ona ala dena txarra.
Adibidez: Nota oso ona lortzen ez baduzu, "porrota" dela pentsatzea.
Iragazketa negatiboa: Alderdi txarretan zentratzea
Egoera batean negatiboari soilik erreparatzea, positiboa baztertuz.
Adibidez: Laudorioak jaso arren, akats batean soilik pentsatzea.
Minimizazioa: Positiboa gutxiestea
Gauza positiboen garrantzia gutxiestea.
Adibidez: "Ez da hainbesterako", barre egiten dizutenean.
Magnifikazioa: Negatiboa handitzea
Gauzak gehiegi puztea, neurriz kanpo.
Adibidez: Lagunak ez dizu idazten eta zure harremana amaitutzat jotzea.
Etorkizunaren igarkizuna: Aurreikuspen negatiboak
Etorkizuna negatiboa izango dela aurreikustea, frogarik gabe.
Adibidez: Elkarrizketa batean porrot egingo duzula pentsatzea.
Adimen Emozionala eta Konpetentzia Sozioemozionalak
Adimen emozionala gure eta besteen emozioak ulertzeko, kudeatzeko eta adierazteko gaitasuna da. Hauek dira oinarrizko konpetentziak:
Kontzientzia Emozionala
Norberaren eta besteen emozioak identifikatzeko eta ulertzeko gaitasuna.
Gakoak:
- Emozioak antzematea eta izendatzea
- Besteen emozioak ulertzea
- Emozioen onurak eta desabantailak ezagutzea
- Hiztegi emozionala izatea
- Emozioa, pentsamendua eta jokabidea lotuta daudela konturatzea
Konpetentzia Sozioemozionala (Harremanetarako)
Harremanetan emozioak ondo kudeatzeko trebetasunak.
Gakoak:
- Egoera sozialak ondo kudeatzea
- Kritikak ematen eta jasotzen jakitea
- Entzuten eta ulertzen jakitea
- Emozioak egoki adieraztea
- Harreman osasuntsuak izatea
Autonomia Emozionala
Norbere burua ezagutzea eta emozioak modu autonomoan kudeatzea.
Gakoak:
- Pentsamendu positiboa
- Erabaki egokiak hartzea
- Autoestimua eta automotibazioa
- Arduratsu eta positiboki jardutea
Erregulazio Emozionala
Emozioak kudeatzeko gaitasuna, haien intentsitatea eta eragina kontrolatuz.
Gakoak:
- Egoera zailetan erantzun egokia ematea
- Egoera berrietara egokitzea
- Emozio negatiboak eta positiboak kudeatzeko estrategiak izatea
- Ikuspuntu berriei irekita egotea
Bizitzarako eta Ongizaterako Konpetentzia
Bizitzako erronkei modu osasuntsu eta errealistan aurre egiteko gaitasuna.
Gakoak:
- Helburu errealistak finkatzea
- Garapen pertsonala eta soziala sustatzea
- Erabakiak hartzea eta laguntza bilatzea
- Erronken aurrean jarrera positiboa edukitzea
Jokabideak Kudeatzeko Teknikak
Jokabideak modu eraginkorrean kudeatzeko hainbat teknika daude, bai hezkuntzan bai eguneroko bizitzan aplika daitezkeenak:
Errefortzua
Jokabide bat indartzeko erabiltzen den teknika. Bi motatakoa izan daiteke:
- Positiboa: Zerbait ona gehitzea jokabide egoki baten ondoren (adibidez, laudorioak, sariak).
- Negatiboa: Zerbait desatsegina kentzea jokabide egoki baten ondoren (adibidez, zeregin bat kentzea).
Adibidez: Zerbait ona egiten duzunean, zerbait ona eman edo zerbait negatiboa kendu.
Premack-en Printzipioa
Hain gogoko ez den jarduera bat egitea, ondoren desiatzen den jarduera bat egiteko aukera izateko.
Adibidez: Lehenik arraina jan eta gero izozkia hartu.
Moldaketa (Shaping)
Jokabide konplexu baten hurbilpen progresiboak errefortzatzea, nahi den jokabidea lortu arte.
Adibidez: Pixoihala kentzeko prozesuan, pixa egiten duela esaten duenean zoriondu.
Modelatua (Modeling)
Imitazioaren bidez jokabide berriak ikastea.
Adibidez: Makinista baten lana imitatzea edo abesti bat abesten ikastea.
Kontingentzia Kontratua
Jokabide zehatz batzuen eta haien ondorioen arteko akordio argi bat finkatzea.
Adibidez: Eskolako arauak eta haien betetzearen ondorioak adostea.
Fitxen Ekonomia
Jokabide egoki batengatik puntuak, gometxak edo fitxak irabaztea, gero sariengatik trukatzeko.
Adibidez: Gelan ondo portatzeagatik puntuak lortu eta asteburuan jostailu bat aukeratu.
Errefortzu Diferentziala
Desagertu nahi den jarreraren kontrakoa errefortzatzea, jarrera desegokia gutxitzeko.
Adibidez: Haur batek beti txanoa klasean uzten badu, etxera eramaten duenean zoriondu.
Erantzunaren Kostua
Zigor negatibo mota bat, non jarrera txar baten ondorioz zerbait positiboa galtzen den.
Adibidez: Parkean jaso gabe geratu diren jostailuak galtzea.
Gainzuzenketa
Sortutako kaltea zuzentzea eta, gainera, egoera hobetzea.
Adibidez: Mahaia margotu badu, garbitu eta, gainera, beste gune batzuk ere garbitu.
Asetzea (Satiation)
Jokabide desegoki bat nazkatu arte errepikatzea, horrekiko interesa gal dezan.
Adibidez: Gozokiak nahi baditu, eman nazkatu arte, horrela gutxiago eskatuko ditu.
Iraungipena (Extinction)
Jokabide desegoki bat mantentzen duen pizgarria edo arreta kentzea.
Adibidez: Haurrak gaizki portatzen badira arreta deitzeko, ez eman arretarik.
Pentsatzeko Txokoa (Time-out)
Jokabide txarra duenean, haurra egoera edo ingurune estimulagarritik aldi baterako kentzea, lasaitzeko eta pentsatzeko.
Adibidez: Haurrak beste bat jotzen badu, pentsatzeko txokoan eseri dadila minutu batzuetan.
Praxis Positiboa
Jokabide txarrarekin bateraezin den jokaera egokiago bat egitea.
Adibidez: Oihukatu beharrean, gelako eztabaidetan parte hartzea eta ideiak modu ordenatuan partekatzea.