L'Omnipresència del Treball en l'Educació Segons Marx
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB
L'Omnilateralitat: Significats i Aplicacions
Definició d'omnilateralitat
- Procés històric humà de desalienació religiosa, política, filosòfica i social.
- Camí necessari per a la formació politècnica de l'home, reduint els antagonismes i permetent una vida plena de béns materials i espirituals, gaudint del treball i l'oci.
- Formació intel·lectual.
- Formació moral, no burgesa, que transcendeix els llibres.
- Dimensió social que totalitza l'home en l'existència comunitària.
La Visió de Marx sobre l'Educació
Marx proposa una escola única i igualitària que formi l'home omnilateralment. Considera el treball com una activitat vital que distingeix l'home de l'animal, permetent-li produir els seus propis mitjans de subsistència. Aquesta formació es duu a terme mitjançant una pedagogia del treball que uneix la teoria (ciència) amb la pràctica (producció), amb un objectiu econòmic i humà.
L'Escola: Regne de la Necessitat o de la Llibertat?
Marx afirma que el treball s'inscriu en el regne de la necessitat, però que a través d'ell, l'home pot accedir al regne de la llibertat. L'escola, com a lloc d'ensenyament i treball, es desenvolupa en la necessitat, però també és un espai per descobrir la vocació individual.
L'Educació Infantil i el Paper de l'Estat
Marx defensa una educació independent de l'Estat i l'Església.
El Llegat de Marx en l'Educació
Influència en el Moviment Obrer
Marx va impulsar la unió del proletariat, consolidant el moviment obrer. Les seves idees van generar diverses interpretacions:
- Socialisme: Partidaris d'aconseguir el poder dins l'estat liberal burgès.
- Anarquisme: Partidaris d'un canvi d'estat, proposant un model assembleari.
Seguidors i Adaptacions de les Idees de Marx
- Lenin: Primera aplicació pràctica de les idees de Marx.
- Makarenko: Separació entre ensenyament i producció, amb l'infant assistint a l'escola i a la fàbrica.
- Blonskij: L'educació del treball com a domini de la naturalesa.
- Gramsci: Treball com a component de l'ensenyament, però no des de la fàbrica.
- Freire: Pedagogia de l'Alliberament, influenciada per l'humanisme marxista.
- Reich: Corrent freudomarxista.
- Mounier: Treball com a element fonamental per a la consciència de la naturalesa, però crítica amb la falta de revolució personal en el marxisme.
- Bourdieu-Passeron: Reproducció de les diferències socials en el sistema escolar.
- Bernstein: L'escola afavoreix la cultura de la classe dominant.
- Freinet: Aprenentatge a través del treball, com la impremta.
Variants del Marxisme en l'Educació
- Estructuralista (Althusser): Escola com a aparell ideològic.
- Feminista (Rosa Luxemburg, Krupskaia, Rossana, Madam Sarup, Inés Alberti): Perspectiva de gènere en l'educació.
- Etnogràfic (Paul Willis): Investigació qualitativa amb elements marxistes.
Influència a Espanya i a les Illes Balears
- Creació del PSOE el 1876.
- Influència en el moviment obrer espanyol.
- Federació Obrera Balear.
- Escola Democràtica Republicana de Palma: Primera experiència de pedagogia obrerista.
- Casino Republicano: Amb plantejaments pedagògics més moderats.