L'Omnipresència del Treball en l'Educació Segons Marx

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB

L'Omnilateralitat: Significats i Aplicacions

Definició d'omnilateralitat

  1. Procés històric humà de desalienació religiosa, política, filosòfica i social.
  2. Camí necessari per a la formació politècnica de l'home, reduint els antagonismes i permetent una vida plena de béns materials i espirituals, gaudint del treball i l'oci.
  3. Formació intel·lectual.
  4. Formació moral, no burgesa, que transcendeix els llibres.
  5. Dimensió social que totalitza l'home en l'existència comunitària.

La Visió de Marx sobre l'Educació

Marx proposa una escola única i igualitària que formi l'home omnilateralment. Considera el treball com una activitat vital que distingeix l'home de l'animal, permetent-li produir els seus propis mitjans de subsistència. Aquesta formació es duu a terme mitjançant una pedagogia del treball que uneix la teoria (ciència) amb la pràctica (producció), amb un objectiu econòmic i humà.

L'Escola: Regne de la Necessitat o de la Llibertat?

Marx afirma que el treball s'inscriu en el regne de la necessitat, però que a través d'ell, l'home pot accedir al regne de la llibertat. L'escola, com a lloc d'ensenyament i treball, es desenvolupa en la necessitat, però també és un espai per descobrir la vocació individual.

L'Educació Infantil i el Paper de l'Estat

Marx defensa una educació independent de l'Estat i l'Església.

El Llegat de Marx en l'Educació

Influència en el Moviment Obrer

Marx va impulsar la unió del proletariat, consolidant el moviment obrer. Les seves idees van generar diverses interpretacions:

  • Socialisme: Partidaris d'aconseguir el poder dins l'estat liberal burgès.
  • Anarquisme: Partidaris d'un canvi d'estat, proposant un model assembleari.

Seguidors i Adaptacions de les Idees de Marx

  • Lenin: Primera aplicació pràctica de les idees de Marx.
  • Makarenko: Separació entre ensenyament i producció, amb l'infant assistint a l'escola i a la fàbrica.
  • Blonskij: L'educació del treball com a domini de la naturalesa.
  • Gramsci: Treball com a component de l'ensenyament, però no des de la fàbrica.
  • Freire: Pedagogia de l'Alliberament, influenciada per l'humanisme marxista.
  • Reich: Corrent freudomarxista.
  • Mounier: Treball com a element fonamental per a la consciència de la naturalesa, però crítica amb la falta de revolució personal en el marxisme.
  • Bourdieu-Passeron: Reproducció de les diferències socials en el sistema escolar.
  • Bernstein: L'escola afavoreix la cultura de la classe dominant.
  • Freinet: Aprenentatge a través del treball, com la impremta.

Variants del Marxisme en l'Educació

  • Estructuralista (Althusser): Escola com a aparell ideològic.
  • Feminista (Rosa Luxemburg, Krupskaia, Rossana, Madam Sarup, Inés Alberti): Perspectiva de gènere en l'educació.
  • Etnogràfic (Paul Willis): Investigació qualitativa amb elements marxistes.

Influència a Espanya i a les Illes Balears

  • Creació del PSOE el 1876.
  • Influència en el moviment obrer espanyol.
  • Federació Obrera Balear.
  • Escola Democràtica Republicana de Palma: Primera experiència de pedagogia obrerista.
  • Casino Republicano: Amb plantejaments pedagògics més moderats.

Entradas relacionadas: