Oci i temps lliure: concepte, aparició i evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB

TEMPS OCUPAT: Temps que utilitzem per realitzar totes aquelles tasques que són necessàries per la nostra subsistència: menjar, dormir, treball.

TEMPS LLIURE: És la resta de temps que no és de temps ocupat. També està el temps SEMIOCUPAT, són activitats que comporten certa obligatorietat, però que no produeixen benefici econòmic ni resulten vitals (Dumazedier, sociòleg francès: com la formació dels fills, la pràctica religiosa).

TEMPS OCI: És la part del temps lliure que dediquem voluntàriament a fer activitats com: descans, distracció, relació social, perfeccionament personal.

Aparició i evolució del oci

  • A la dècada dels 70 hi va haver una evolució de la societat cap a l'oci i van aparèixer els programes de dinamització social.
  • L'animació són intervencions destinades a dinamitzar persones o grups.
  • En els seus inicis la seva aplicació es va centrar bàsicament en la promoció d'activitats socioculturals.
  • Progressivament va anar ampliant el seu àmbit d'intervenció fins a abastar la pràctica física esportiva.
  • L'esport abans era més competitiu, ara apareix un nou concepte: l'esport per a tothom.

Característiques de les activitats d'oci

  • Voluntàries.
  • Els seus objectius giren al voltant d'aquests conceptes: benestar físic corporal, benestar psicològic, sociabilitat, diversió, descans, perfeccionament personal.
  • Poden ser individuals o grupals.
  • Avui es busca fer arribar les activitats d'oci a tot el sector de la població.

Activitats físico-esportives: són activitats físiques realitzades en el temps d'oci per un individu o per un grup de manera voluntària que:

  • Comporten moviment del propi cos.
  • Fan referència a jocs, habilitats, capacitats condicionals, etc.
  • Poden presentar unes regles per la seva realització.
  • Requereixen d'entrenament per perfeccionar la seva execució.
  • Persegueixen les finalitats pròpies de l'activitat d'oci.
Àmbits de les activitats físico-esportives
  • Esport de rendiment: reglamentat, institucionalitzat.
  • Esport escolar: educació física, esport extraescolar.
  • Esport de salut i recreació: no reglat.

Conceptes/tipus d'esport: activitat físico-esportiva que està institucionalitzada.

  1. Presenta una estructura jerarquitzada: hi ha un organisme que regeix el desenvolupament i la pràctica de l'activitat a nivell mundial (per exemple, la FIFA amb el futbol).
  2. Presenta una única normativa molt estricta (com per exemple en alguna escola).

L'esport per a tothom: engloba el conjunt d'activitats lúdiques físico-esportives no reglamentades i sense una estructura o institució organitzativa, que tenen l'objectiu fixat única i exclusivament en obtenir beneficis, tant personals com col·lectius o socials dels seus usuaris, mitjançant la realització d'activitats lúdiques físico-esportives, que poden ser realitzades tant en família com individualment, per a totes les edats, i tant per persones amb discapacitat (sempre que no sigui activitats destinades al benefici competitiu) com per persones sense discapacitats, en el temps d'oci, de lleure o en el temps lliure.

Activitats de lleure: són activitats realitzades amb nens i joves d'entre 3 i 17 anys, que presenten una clara i única intencionalitat educativa, que estan molt relacionades amb esplais, centres excursionistes, i que inclouen qualsevol tipus d'activitat per assolir uns objectius educatius.

Entradas relacionadas: