Oci i Lleure: Definició, Història i Activitats Educatives

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

L'Oci i el Lleure: Definició i Característiques

L'oci es pot entendre de diverses maneres:

  • Com a temps: veure la televisió, utilitzar l'ordinador...
  • Com a activitat: fer sudokus, llegir, patinar...
  • Com a actitud: fer voluntariat, cuidar els germans...

Segons Dumazedier, l'oci és un conjunt d'ocupacions a les quals l'individu pot lliurar-se voluntàriament, ja sigui per descansar, divertir-se, desenvolupar la seva formació o participar socialment, un cop alliberat de les seves obligacions.

El lleure possibilita la trobada, la solidaritat i la comunicació humana, potenciant l'amistat.

Característiques de l'Educació en el Lleure

  • Contacte humà: L'educació en el lleure va més enllà dels aprenentatges específics.
  • Intencionalitat: Si no és intencional, pot ser formatiu, però no educatiu.
  • Procés: L'educació és un procés que permet el creixement i la maduració personal.

Diferència entre Oci i Temps Lliure

L'oci són les activitats que fem per divertir-nos, sovint no planificades. El temps lliure és un temps fonamental de descans i repòs.

L'Oci a través de la Història

  • Grècia: Era un temps de repòs i desenvolupament personal.
  • Roma: Era un temps de descans per poder seguir treballant.
  • Renaixement: Es feien jocs, festes...
  • Revolució Francesa: Temps productiu, símbol de poder i riquesa.
  • Segle XVII: Font de vicis i corrupcions.

Característiques de l'Oci Actual

Sortir amb amics, anar de festa, utilitzar l'ordinador...

Les 3 "D" de Dumazedier

Descansar, divertir-se i desenvolupar-se.

Tipus d'Activitats de Lleure Educatiu

  • Esplai: Intervé en el medi quotidià dels infants i adolescents, amb acció continuada.
  • Colònies de vacances: Situació extraordinària, lluny de la família, en contacte amb un medi diferent (durada: 10-15 dies). Activitats: jocs, excursions, tallers...
  • Casals d'Estiu: Funcionen diàriament o a les tardes, en el mateix medi dels infants.
  • Campaments: Es fan en tendes, en contacte amb la natura.
  • Rutes: Per als més grans, amb activitats de més abast i complexitat.
  • Camps de treball: Per a joves, convivència voluntària per treballar en un projecte.

Oci Passiu vs. Oci Actiu

  • Oci passiu: Exigeix poca energia psíquica i no s'obtenen beneficis (ex: veure la televisió).
  • Oci actiu: Contribueix a la salut física i mental, desenvolupant capacitats (ex: practicar esport).

Actituds com a Educadors en el Lleure

  • Ser naturals i espontanis.
  • Evitar la sobreprotecció.
  • Potenciar l'autonomia i la participació.
  • Tenir paciència.
  • Valorar i potenciar les capacitats.
  • Tenir present les discapacitats i preveure adaptacions.
  • Transmetre confiança i seguretat.

Entradas relacionadas: