Oci Infantil: Espais, Activitats i Beneficis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

Per Quines Raons es Produeix la Pèrdua de la Pràctica Esportiva del Joc?

La pèrdua de la pràctica esportiva del joc es produeix principalment per la disminució d'espais naturals de joc espontani, especialment a les ciutats. Això es deu a factors com la inseguretat, l'augment del trànsit i la reducció de la mida dels habitatges.

Quines Activitats Extensives Hi Ha en l'Oci Infantil?

Les activitats extensives es desenvolupen de manera continuada al llarg de l'any. Poden ser:

  • Activitats extraescolars: Es realitzen després de l'horari lectiu.
  • Activitats en espais d'oci infantil: Casals, ludoteques, etc.

Explica el Teu Projecte: Diagnòstic Inicial i Justificació

El meu projecte es diu STOB (Stop Obesity = Aturar l'Obesitat). Som un casal infantil situat a Mataró. Hem detectat que al casal hi ha força nens que pateixen obesitat i volem trobar una solució per reduir aquest trastorn alimentari. El projecte consisteix a fer una xerrada als pares sobre l'obesitat i, posteriorment, realitzar diverses activitats amb els nens i els seus pares. La necessitat de dur a terme aquest projecte rau en la importància de prevenir l'augment de l'obesitat infantil. La finalitat del projecte és ensenyar als nens (de 3 a 12 anys) una manera divertida d'alimentar-se correctament i de fer esport.

Quins Són els Sectors Productius d'Oferta Lúdica?

  • Sense finalitat lucrativa: Entitats que no tenen com a objectiu obtenir beneficis econòmics.
  • Amb finalitat lucrativa: Empreses privades amb diverses formes jurídiques, individuals o col·lectives.
  • Fundació: Persona jurídica en què els beneficis patrimonials es destinen a obres socials.
  • Associació: Entitat formada per socis amb una finalitat d'interès general o particular, amb un funcionament democràtic. Els associats comparteixen coneixements, activitats o recursos econòmics.
  • Federacions: Agrupació de diverses associacions.

Què Són els Centres d'Esplai?

Els centres d'esplai són un servei socioeducatiu sense ànim de lucre arrelat a un territori concret. Tot i que fan una funció social i de servei públic, no depenen de l'administració pública. Ofereixen als infants, en el seu temps lliure, la possibilitat de desenvolupar diferents tipus d'activitats.

Què És un Centre Cívic?

Els centres cívics són equipaments socioculturals de titularitat municipal. Tenen la finalitat de descentralitzar administrativament determinats serveis municipals als barris i fomentar la participació ciutadana.

Diferències Entre Granja Escola i Escola de Natura

  • Aules de natura: Cases de colònies amb equipaments per al treball didàctic en el coneixement del medi natural i l'educació ambiental.
  • Granges escola: Cases de colònies que acullen grups d'infants per a dur a terme un treball didàctic en tècniques agràries i ramaderes.

Com Han de Ser els Centres Recreatius o Espais de Joc?

Són centres on es pot deixar l'infant en moments puntuals, com ara en grans superfícies comercials, hotels, estacions o aeroports. També poden oferir serveis d'acollida abans i després de l'horari escolar o per a la celebració d'aniversaris. L'estructura d'un parc recreatiu es basa en la idea de crear espais de joc lliure, amb mobiliari i recursos materials de psicomotricitat i gimnàstica (piscina de pilotes, tobogans, cordes, escales, mòduls d'escuma, etc.).

En Què Consisteix l'Animació Hospitalària?

L'animació hospitalària és un servei que incideix en l'ocupació del temps d'oci dels infants menors de 16 anys hospitalitzats i els seus familiars. Es diferencia de l'aula hospitalària, que té un àmbit formal i segueix el currículum educatiu perquè els nens malalts no interrompin els seus estudis.

Què És una Ludoteca?

Les ludoteques sorgeixen de la necessitat dels pares de tenir els seus fills ocupats mentre treballen. El joc es converteix en una activitat fonamental per al desenvolupament integral de la persona.

Ràtios i Titulacions per Treballar en una Ludoteca

  • Ràtio: Un professional per cada grup de joc en un espai diferent. Màxim 12 infants de 0-3 anys, 12 infants de 4-6 anys o 15 infants a partir de 6 anys.
  • Titulacions: Educació superior en pedagogia, psicopedagogia, magisteri o educació social. L'equip de direcció ha de tenir com a mínim un títol de grau mitjà de l'àmbit dels serveis socioculturals a la comunitat o el diploma de monitor d'activitats de lleure infantil o juvenil.

Objectius de les Ludoteques

  • Educar en el temps de lleure.
  • Afavorir el desenvolupament integral de l'infant.
  • Fomentar una visió diferent de l'activitat lúdica i de la joguina.
  • Afavorir la comunicació dels infants amb els adults.
  • Orientar les famílies en el món del joc i de la joguina.

Com Ha de Ser l'Espai d'una Ludoteca?

  • Espai interior: Considerar la grandària, la ubicació, els equipaments i la il·luminació.
  • Espai exterior: Amb elements naturals diferenciats que permetin activitats de moviment, amb materials com sorra i aigua, amb superfícies diverses (herba, pedra) i amb equipaments com gronxadors i tobogans.

Espais de Joc Interior per a Infants de 0 a 3 Anys

  • Ambient familiar i acollidor.
  • Colors alegres i suaus, sense predomini de colors primaris i brillants.
  • Ambientació amb imatges variades i renovables.
  • Amplitud moderada, amb delimitació d'espais.
  • Bona il·luminació i protecció contra el soroll.
  • Mobiliari adaptat a adults i infants, catifa, sofà, coixins, armaris, tauletes i cadires.

Registre i Seguiment dels Racons de Joc

L'avaluació dels racons es fa mitjançant l'observació, que pot ser:

  • Lliure: L'educador observa de manera constant per saber què passa a l'aula i què necessiten els infants.
  • Sistemàtica: Amb una intencionalitat definida, establint prèviament els objectius, el temps, el moment i el tipus de registre. Permet treballar l'autonomia personal de l'infant.

Entradas relacionadas: