L'Oci com a Agent Educatiu: Educació Integral d'Infants i Joves
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,87 KB
Sociologia i Educació en el Lleure
Definició de Sociologia
- És la ciència general de la societat.
- Estudia la realitat social contemporània.
Els Infants i l'Oci: Un Temps Actiu en l'Educació
Actualment es considera que el temps d’oci dels infants i joves és un temps molt actiu en el procés educatiu, perquè la seva educació no s’atura en sortir de classe.
L’educació és un procés permanent, la responsabilitat del qual recau en la família i on l’escola hi té un paper fonamental, però també hi intervenen:
- El grup d’amics (grup amb el qual es fan activitats)
- El barri o poble
- Els mitjans de comunicació
- Etc.
Aleshores, cal tenir present que en el temps d’oci l’infant o jove s’educarà. Com que l’activitat d’oci és un agent educatiu, les activitats que es dissenyen han d’estar dins d’un procés educatiu que plantegi l’educació integral de l’infant com a prioritat i doni sentit a la nostra feina.
Mai no tindrà un sentit educatiu fer activitats diverses pel sol fet d’omplir l’horari dels infants o joves en el seu temps de lleure.
Com Saber si les Activitats Tenen Sentit Educatiu
La millor manera és seguir aquests passos:
- Fixació d’objectius
- Programació (disseny de les activitats)
- Realització de les activitats
- Valoració/avaluació de les activitats realitzades
Què és l'Educació Integral?
L’educació és el procés de formació de la persona en tots els aspectes de la seva personalitat:
- Psicomotrius
- Cognitius o intel·lectuals
- Afectius/emocionals
(Per això parlem d’educació integral).
L'Educació Integral Aplicada a l'Oci
Pel que fa a l’oci, l’educació integral significa:
- Educar en el temps lliure
- Educar per al temps lliure
Però també ha de significar que el temps lliure sigui un:
- Espai de llibertat
- Espai d'igualtat
- Espai de realització personal
Educar en el Temps Lliure
Significa educar per oferir alternatives d’oci de qualitat, desmarcades de l’oferta de les “indústries” culturals i esportives.
Educar per al Temps Lliure
Significa donar eines perquè els infants reflexionin sobre l’ús del seu temps lliure i puguin fer-ne un ús coherent i satisfactori sempre.
El Temps Lliure com a Espai de Llibertat
La llibertat no consisteix només a escollir entre diferents opcions predeterminades dins una oferta normalment previsible, sinó que consisteix a ser partícip en l’elaboració de les alternatives d’oci.
La nostra tasca com a educadors s’hauria de desvincular de l’oferta típica (de consum) i permetre actituds actives i crítiques per als nostres participants.
El Temps Lliure com a Espai d'Igualtat
En el temps lliure tots som iguals i, per tant, tots hem de tenir les mateixes oportunitats de satisfer les nostres necessitats de realització personal.
Actualment, però, segons el nivell cultural, econòmic i social, es podrà optar a determinades opcions d’oci.
El temps lliure també és un generador de desigualtats socials perquè s’ha convertit en un excel·lent indicador d’estatus, prestigi i de distinció social.
El Temps Lliure com a Espai de Realització Personal
El temps lliure sol ser l’espai més important que tenen les persones per a la seva autorealització.
Això sol ser així perquè hi ha una gran part de la població amb desestructuració familiar i amb obligacions (estudis, feina...) que no la satisfan.
Dins d’aquest grup hi ha molts infants que busquen en el temps lliure un espai d’evasió de la quotidianitat rutinària.