Els Objectius en l'Ensenyament: Definicions, Funcions i Classificació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB
Definicions d'Objectiu
- DGLC: Allò que es pren com a fi d’una acció.
- ZERILL: Resultats preestablerts, més o menys allunyats en el temps, que es pretenen assolir amb la nostra pròpia acció.
- SEBAS: Enunciat que descriu la conducta que s’espera obtenir de l’alumne al finalitzar un període d'ensenyament-aprenentatge (e-a) establert.
Aspectes Clau en el Plantejament
- Verb en infinitiu.
- No ens ha de fer mandra escriure'ls.
- Si no s'aconsegueixen, es considera fracàs del docent.
- Aconseguir resultats més ràpid del previst no ha de fer pensar en objectius més difícils.
- No ens hem de deixar emportar per les emocions.
- Canviar d'objectiu a mitja activitat i buscar-ne de més grans pot portar al fracàs.
Tipus d'Objectius
- Conceptuals: Classificar, descriure, explicar, analitzar, comentar, interpretar, treure conclusions, resumir, aplicar, distingir,...
- Procedimentals: Manejar, utilitzar, aplicar, recollir, representar, experimentar, provar, executar, practicar,...
- Actitudinals: Comportar-se, respectar, tolerar, valorar, apreciar, acceptar, ser conscient de, conèixer, parar atenció a, interessar-se per,...
Funcions dels Objectius
- Funció de determinació dels continguts de l'ensenyament: Plantejament de continguts a partir del nivell dels alumnes, influenciat pel model d'entrenament, per tal d'assolir objectius progressivament.
- Funció orientadora: Important funció per a l'entrenador i per a l'atleta. Al professor li serveix com a guia i a l'atleta li permet participar de forma conscient i activa.
- Funció de determinació de mètodes i formes organitzatives: La profunditat dels objectius està influenciada pel nivell de mitjans amb què es compta. Cal valorar la quantitat i qualitat dels implements i les instal·lacions.
Els continguts, procediments i mitjans formen part del procés i serveixen com a estímuls que permeten la seva retroalimentació sistemàtica, la qual cosa garanteix la selecció, formulació i l'avaluació dels objectius.
- Funció valorativa: Garanteixen la valoració per part del professor i l'alumne, observant com s'apropen al model proposat o quant els falta. Han de ser treballats per tal que es compleixin en un temps determinat i es poden variar si no s'assoleixen les metes proposades.
Classificació dels Objectius
Segons Pila Teleña
Classificació basada en quatre principis bàsics:
- Didàctic: Es basa en els objectius perseguits en el procés d'ensenyament.
- Psicològic: Correspon a les lleis de l'aprenentatge.
- Lògic: Les categories taxonòmiques han d'articular-se lògicament.
- Jerarquia dels objectius: No correspon a una jerarquia de valors. Es dona més importància al 'com' es fa.
Segons Sánchez Buñuelos
Classificació dels objectius en:
- Educatius/Generals: Desenvolupar la capacitat de desplaçar-se i progressar en l'espai 3D.
- D'ensenyament implícits/Específics: Aprenentatge i desenvolupament de la cursa. Són enunciats de manera que el professor i l'alumne puguin expressar i conèixer els continguts o exercicis per assolir els objectius.
- D'ensenyament explícits/Operatius: Formulats perquè s'estableixi allò que s'espera que l'alumne sigui capaç de fer, com ara: Ser capaç de córrer 2000m en 12 minuts.