Objectius del Gabinet Polític: Coordinació, Comunicació i Gestió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,12 KB

Objectius del Gabinet Polític

  1. Donar suport a l’alcalde i al seu dia a dia Coordinar l’agenda de l’alcalde: actes previstos, compromisos, agenda de govern, actes socials,
  2. Preveure i dissenyar el Pla de legislatura: Dissenyar el Pla de Govern i els places per complir els compromisos electorals. Prioritzar accions i barris per la present legislatura -Transmetre les prioritats a els regidors i fiscalitzar la seva acció
  3. Tenir en compte el compliment del programa: Planificar els projectes que formaven part del programa electoral
  4. Coordinar l’acció de govern dels regidors -Demanar els informes preceptius de projectes iniciats i projectes previstos -Assistir a reunions de coordinació amb regidors i tècnics -Definir un protocol de comunicació a l’hora d’anunciar projectes
  5. Gestionar la comunicació del govern -Construir el relat del govern: que lligui amb el de campanya i amb el de ciutat -Definir el missatge del govern -Definir el nou estil comunicatiu del govern
  6. Gestionar la relació amb els veïns organitzats -Conèixer qui és qui a la ciutat i les problemàtiques de cadascun -Definir els interlocutors del govern per a cadascun -Gestionar l’agenda de l’alcalde en funció del pes de cadascun -
  7. Vetllar pels pactes de govern amb les altres formacions amb qui es comparteix govern -El gabinet ha d’establir els mecanismes de seguiment del pacte -Ha de ser el filtre davant de qualsevol problema i la solució -És el responsable de que cap regidor faci res que incomodi als socis
  8. Millorar l’eficiència del dia a dia del govern -Analitzar el funcionament ordinari del govern -Estudiar diferents models de gestió -Detectar i detallar les potencialitats des dels membres del govern

9. Negociar amb l’oposició -El gabinet ha de vetllar per les bones relacions amb l’oposició -Preparar els plens i les votacions amb l’oposició -Establir canals de comunicació estables amb l’oposició

10. Dissenyar les relacions amb les altres institucions -Buscar interlocutors sòlids de les altres institucions -Veure possibles beneficis d’ajudes o contactes amb altres institucions -Definir les relacions “exteriors” de l’alcaldia

11. Estar al cas de les ocupacions del partit -Coordinar les agendes -Gestionar la comunicació de l’alcalde dins i fora de l’alcaldia -Vetllar per què les responsabilitats del partit afectin la imatge d’alcalde

12. Fiscalitzar la gestió pressupostària de les regidories -Coordinar les despeses, partides i execucions dels pressupostos -Treballar i proposar de la mà del regidor d’hisenda, el pressupost

Perfils claus del Gabinet Polític

Cap de Gabinet - Dirigir el gabinet d’alcaldia i coordinar l’equip - Tenir visió política, no només administrativa o interna - Tenir visió comunicativa - Crear el cronograma i preveure els esdeveniments Secretari/a - Portar tota la tasca administrativa del gabinet - Disposar i gestionar tots els contactes necessaris - Filtrar les trucades i gestionar l’agenda de l’alcalde - Donar sentit a l’agenda de l’alcalde - Tenir al cap el dia de l’alcalde i preveure el calendari - Donar suport administratiu i legal a l’alcalde

Director de comunicació - Construir i vetllar pel missatge del govern - Construir el relat del govern - Coordinar tota la comunicació del govern no només de l’alcalde - Gestionar la relació amb els mitjans de comunicació

Cap de protocol - Ha de ser un professional del protocol i conèixer com funciona - Ha de negociar amb les altres autoritats per organitzar els actes

Responsable d’estudis i anàlisis - Sobretot en governs grans - Ha de ser un sociòleg o un politòleg - Ha de tenir dades de tot allò important que passa en la ciutat

Gerent Ha de ser el dolent del govern: el que retalla partides, fiscalitza, etc - Ha de saber manar i no cal que faci amics - Ha de vetllar per la bona gestió del govern encara que s’hagi d’enfrontar a l’alcalde - Ha de tenir una relació estreta amb secretari i interventor - És qui vetlla pel funcionament administratiu del govern: pagaments, execucions, etc Els assessors externs s’encarreguen de l’estratègia i comunicació, i ajuden a definir horitzons i organització del gabinet

Organització del Gabinet d'Alcaldia

1) Física del gabinet; Tot el gabinet ha d’estar en un mateix espai físic (planta, edifici, pis) repartit entre diferents despatxos - L’epicentre ha de ser el despatx de l’alcalde/ssa.

2) Organització logística del gabinet: Cada dia hi ha d’haver una reunió de tot el gabinet polític – amb o sense alcalde- on es planifiqui la jornada, es distribueixi feina, etc. Ha d’estar dirigida pel cap de gabinet

3) Organització temporal del gabinet: El gabinet ha de començar de funcionar a velocitat de creuer quan abans millor. Per això, de definir clarament el rol de cadascú des de l’inici. El primer a organitzar quan s’arriba - Encara que sembli difícil, cal administrar bé el dia a dia del govern. No pot ser que el dia a dia s’ens mengi i no es pugui planificar res - És important preveure els esdeveniments amb antelació i avançar-se als esdeveniments

4. Organització política del gabinet Es qui coordina l’acció del govern i això significa que ha de fer de l’alcaldia el punt de trobada del govern - El cap de gabinet i el director de comunicació han de departir gairebé a diari amb els membres més importants del govern -És important que hi hagi un mecanisme per coordinar l’acció política en cas de govern de coalició

5. Organització administrativa del gabinet Organitzar jeràrquicament el gabinet i els processos en la presa de decisió - Delimitar molt clarament les competències. N’hi ha que corresponen a altres funcionaris municipals o estatals - Delimitar molt clarament el nom, les atribucions i les responsabilitats de cadascún dels membres del gabinet - Detallar el suport tècnic i material que tindrà de cada membre del gabinet - Establir i unificar el mecanisme d’informació i anàlisi

6. Organització de l’acció del gabinet: Delimitar molt clarament el temps dedicat a coordinar el gabinet i el temps dedicat a cadascuna de les responsabilitats - Crear dos cronogrames. Un a curt termini (setmanal, quinzenal o mensual) i un a mig termini (sis mesos, any vista o dos anys vista) - Els cronogrames són l’epicentre de tot. Han de marcar i preveure l’acció del gabinet. - El cronograma a curt termini ha d’estar ple i a mitjà, sense mesos buits

El cronograma: EL CRONOGRAMA A LLARG TERMINI Hi ha de constar els grans esdeveniments –festes, plens, inauguracions, festivals, futbol, etc- que succeeixen al municipi - I assenyalar els terminis previs a l’esdeveniment necessaris per què sigui un èxit. Per ex. Presentació del festival, comissions informatives abans dels plens, etc. - Ha de constar-hi qui n’és el responsable, qui en farà el seguiment des del gabinet i qui és l’empresa o institució externa que ho organitza - No hi pot haver mesos buits EL CRONOGRAMA A CURT TERMINI És la planificació concreta de cada una de les accions - És la planificació setmanal amb les accions detallades al màxim - Han d’estar concretades amb antelació, si bé els detalls es puliran al final - És purament l’acció del govern - Hi ha d’haver molta més informació, ja que l’acte és imminent i s’ha de preparar. Això vol dir detallar allò més important - Hi ha d’haver una petita fitxa per cada acte o acció que descrigui: 1. Nom de l’acció 2. Objectiu desitjat des del punt de vista del govern 3. Públic a qui s’adreça 4. Lloc on es realitza 5. Necessitats logístiques i pressupostàries 6. Responsable i persones que hi intervindran 7. Titular previst i difusió que en farem El cronograma a llarg termini ajuda a prendre perspectiva, el calendari a curt termini és purament acció. Tot els membres del gabinet i els regidors afectats han de tenir una còpia del gabinet a curt termini quan comenci la setmana

Per què és necessari comunicar: DOS CONSEQÜÈNCIES CLAUS 1. Naixement de la “campanya permanent” 1. Aparició dels “indecisos” INDECISOS: OBERTS A LA PERSUASIÓ ELECTORS: sempre, mai, QUIZÀS Tota l’estratègia electoral centrada en ells: segmentació, missatge, candidat, valors,... MARKETING COMUNIQUEM PER DEFINIR L’ESCENARI ELECTORAL ¿COM? MITJANÇANT ELS “TEMES” (issues) ELS TEMES MARQUEN L’ESCENARI ELECTORAL - Els “temes” són el que motiva l’elector a votar en una direcció o en una altra - La campanya girarà entorn certs temes - Segons els temes, uns candidats tindran avantatge en l’elecció i altres no - Temes permanents, temes de context i de campanya ¿QUI IMPOSA ELS TEMES? És una lluita permanent entre: -Periodistes i mitjans de comunicació -Candidats (mitjançant els missatges) -Lobbies i grups d’interès -La realitat

DEFINIR L’ESCENARI ELECTORAL ON? A la ment de l’elector UNA BATALLA A VARIOS NIVELES TEMPORALS

1. Agenda setting 2. Espiral del silenci 3. Marc mental (frames)

INTRODUIR ELS TEMES MITJANÇANT

El missatge El candidat La publicitat política Els debats La comunicació 2.0 I sobretot.... El relat!

10 PASOS A L’HORA DE DISSENYAR LA CAMPANYA : 1. DEFINIR EL DIAGNÒSTIC ELECTORAL 2. ENQUESTES: QUANTITATIVES I/O QUALITATIVES: objectius i hipòtesis 3. ANÀLISI DELS ACTORS: tots els actors que intervenen en l’elecció 4. Que nosaltres puguem liderar 5. CONSTRUIR UN MODEL DE CIUTAT O PAÍS 6. DEFINIR EL MISSATGE GUANYADOR 7. CONSTRUIR AL CANDIDAT 8. CONSTRUIR EL NOSTRE RELAT ELECTORAL 9. ORGANITZAR L’EQUIP DE CAMPANYA 10. PLANIFICAR LA CAMPANYA

10 idees per als 100 primers dies: 1. ANALITZA QUÈ I PER QUÈ HA PASSAT 2. FES UNA TRANSICIÓ RÀPIDA I EFECTIVA 3. PENSA MOLT BÉ LES PRIMERES ACCIONS 4. CONEIX RÀPIDAMENT LA INSTITUCIÓ 5. TINGUES CLAR QUE ARA ÉS EL MOMENT 6. DEFINEIX EL MISSATGE DEL GOVERN 7. PENSA QUE L’EQUIP COMUNICA 8. NECESSITES UN EQUIP DE COMUNICACIÓ POTENT 9. APROFITA LA PRESA DE POSSESSIÓ 10. No separar gestió i comunicació

Entradas relacionadas: