Noves formes de cultura en l’era de la globalització

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,65 KB

Cultura

Noves formes de cultura en l’era de la globalització

La cultura mediàtica

  • Amb la invenció de la impremta el vincle entre cultura i comunicació és més fort gràcies a la prensa, foto, tele, radio, cine... Possibilitats extraordinàries d’enregistrament i de reproducció. Una cultura a l’abast de tothom. Facilita noves formes d’accés i de participació ciutadana (wikipedia, blogs, webs)

La Cibercultura (William Gibson, novel·la de ciència ficció Neuromante)

  • Globalització, fenomen propi del segle XXI

  • El que és distant també és pròxim (paradoxa del nostre temps).

  • Accelera les relacions socials a nivell planetari i modifica la manera de viure.

  • Les relacions s’estableixen en XARXA

  • Facilita la información per via satèl·lit o internet i fan que es desvinculi les relacions en el context local i es reestructurin en intervals espacio-temporals indefinits: ciberespai

Cultura i ésser humà

  • Es considera que tots els grups humans tenen la seva cultura.

  • L’ésser humà és un ésser cultural.

  • Formem part d’una cultura concreta.

  • La cultura és la forma de vida d’una societat, una manera de veure el món: COSMOVISIÓ.

La persona habita i participa en una cultura determinada que li proporciona significat, que mediatitza i orienta la seva vida. La cultura és alhora condició i possibilitat per a l’ésser humà.

  • Som productors

  • som integradors

  • som resultats

  • som transmissors

  • Som transformadors

La relació home-cultura és complexa i dinàmica:

  1. Som un resultat cultural: La cultura incideix en la nostra manera de ser, pensar, fer, actuar... Constitueix la llengua, els costums, els mitjans de producció, l’educació, els jocs...

  2. Som productors culturals: En el tarannà quotidià constantment produïm cultura.

  3. Som transformadors de la cultura: La cultura és canviant, evoluciona, s’enriqueix, dialoga... És un procés inesgotable.

  4. Som integradors de la cultura: Formem part de la cultura i assimilem les seves novetats.

  5. Som transmissors de la cultura: En la transmissió de la cultura l’educació és molt important.

  • Multiculturalisme o pluricultural: Estructuració d’una societat al voltant de vàries cultures.

  • Assimilació: La cultura dominant s’imposa sobre la cultura minoritària.

  • Segregació: Es deriva d’un procés social en què unes cultures queden separades i apartades.

  • Integració: Acollim al diferent i li cedim part del nostre espai, però sota la nostra hegemonia.

  • Mestissatge cultural: Es produeix una barreja de cultures.

  • Interculturalitat: Procés d’integració i de convivència cultural a partir d’un intercanvi positiu de les cultures. Comporta l’acceptació de la diversitat cultural, cap una inclusió en què acollim al diferent i li cedim part del nostre espai.

Cultura i educació

  • Entre cultura i educació hi ha un lligam molt estret i relacionat. Des d’aquesta perspectiva la cultura la conformen els coneixements i les pautes de conducta que han estat socialment apresos, sobretot en l’àmbit familiar i a l’escola.

  • Els processos d’aprenentatge cultural són fonamentals en la construcció d’una societat.

  • Cap societat pot subsistir sense una forma d’educació. Gràcies a la cultura es transmeten a les noves generacions els valors, els coneixements i el sentit d’una existència.

Educar no és un acte informatiu

L’educador pot treballar sobre la informació rebuda, però no és originàriament un informador… Ha de commoure i interpel·lar a l’educand.

L’educació no es pot entendre com una activitat conformadora

Les tasques de l’acció educativa consisteixen a adaptar a l’educand al nou món en el qual haurà de viure i treballar... Ha de tenir per finalitat construir éssers lliures i responsables.

L’educació no pot ser deformadora

No es pot capgirar l’ordre mental de l’educand a fi que accepti allò que se li transmet de manera coaccionada.

Entradas relacionadas: