Noucentisme: moviment català (1906) — idees i autors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,52 KB
Noucentisme: moviment polític i cultural
Noucentisme: moviment polític i cultural iniciat l'any 1906 arran de tres publicacions importants, La nacionalitat catalana d'Enric Prat de la Riba, El glossari d'Eugeni d'Ors i Els fruits saborosos de Josep Carner. Aquest corrent recollia les aspiracions de la burgesia catalana i pretenia una renovació del país donant un paper molt destacat als intel·lectuals.
Enric Prat de la Riba
Enric Prat de la Riba (1906): La nacionalitat catalana exposa el seu projecte polític i cultural. Dirigent de la Lliga Regionalista, va dur a terme una tasca de modernització de Catalunya. Va crear els Estudis Universitaris Catalans i l'Institut d'Estudis Catalans.
Eugeni d'Ors i el glossari
Eugeni d'Ors: nascut a Barcelona, va estudiar Filosofia i Lletres i Dret. Era molt proper a la Lliga Regionalista. El 1911 va ser nomenat secretari de l'Institut d'Estudis Catalans i el 1917 va ser director d'instrucció pública de la Mancomunitat.
El glossari i l'ideari
El glossari: conjunt d'articles de poca extensió que van aparèixer periòdicament des del 1906 a La Veu de Catalunya, en els quals Eugeni d'Ors exposa l'ideari estètic del Noucentisme, resumit en conceptes:
- Intervenció: Cal actuar sobre la realitat amb la voluntat de transformar-la. Quan s'aplica a l'actuació estètica s'anomena arbitrarietat.
- Classicisme i mediterranisme: Es basen en el passat grecoromà com un espai comú de civilització i s'oposen al decadentisme nòrdic dels modernistes.
- Civilitat i obra ben feta: Es defensa la Catalunya ciutat, identificada amb Barcelona amb oposició al ruralisme modernista. Es propugna l'obra ben feta, que en el cas de la literatura comporta la perfecció formal.
Poesia noucentista: característiques
La poesia noucentista busca la perfecció formal seguint pautes de la mètrica més estricta. Altres trets característics són:
- Submissió de la llengua en un procés de depuració.
- Anàlisi de la natura des de l'òptica ciutadana.
- Presentació d'un món idealitzat.
- Presentació de temes com l'amor o el pas del temps.
- Idealització de la dona.
Josep Carner: vida i obra
Josep Carner (1884–1970) va néixer a Barcelona i va ser el principal poeta noucentista. Va col·laborar amb Pompeu Fabra en l'obra de normativització de la llengua catalana. Després de la mort de Prat de la Riba es va incorporar a la carrera diplomàtica. Durant la Guerra Civil es va mantenir fidel al govern republicà i es va haver d'exiliar primer a Mèxic i després a Brussel·les.
Obres de Josep Carner
- 1906: Els fruits saborosos. Els poemes són una reflexió de les tres etapes de la vida.
- 1914: La paraula del vent i Auques i ventalls.
- 1924: La inútil ofrena.
Guerau de Liost (Jaume Bofill i Mates)
Guerau de Liost (Jaume Bofill i Mates) (1878–1933) va ser una de les figures més importants de la política, com a membre de la Lliga Regionalista i d'Acció Catalana.
La seva obra abraça poesia, oratòria, periodisme i assaig polític.
Obra de Guerau de Liost
- 1908: La muntanya d'ametistes, un recull de poemes totalment dins de l'estètica noucentista.