Normativa PRL, Seguretat Laboral i Gestió Integrada: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 27,05 KB
Normativa: Llei de Prevenció de Riscos Laborals (PRL)
La Llei PRL, publicada el 10/11/1995, és una norma de caràcter obligatori per a les empreses, treballadors i administració (amb sancions). S'orgeix gràcies a la directiva marc 89/391 del CEE, que va suposar un nou període en el tractament dels accidents de treball dins la UE.
Objectiu: Promoure la seguretat i salut dels treballadors a través de l'aplicació de mesures i del desenvolupament de les activitats necessàries per a la prevenció de riscos derivats del treball. És una llei de mínims, millorable pels convenis col·lectius, però mai no pot ser reduïda la protecció.
Àmbit d'aplicació:
- Relacions laborals
- Relacions de caràcter administratiu o estatuari (funcionaris)
- Societats cooperatives
No és d'aplicació a:
- Policia
- Protecció civil i forense
- Forces armades
- Servei de la llar
Sí que s'aplica, però amb limitacions a:
- Centres militars
- Presons
- Autònoms
Política de seguretat laboral a l'empresa: És una declaració d'objectius que exposa el compromís adoptat per millorar la seva actuació respecte a les condicions de seguretat en el treball.
Objectius de seguretat laboral: Fins generals que l'empresa marca per millorar l'actuació en matèria de PRL.
4 Modalitats (depenent del número de treballadors i activitat de l'empresa)
1. Empresari assumeix personalment l'activitat:
- Menys de 10 treballadors, activitats no incloses en l'annex I del Reglament dels Serveis de Prevenció.
- Treball habitual al centre.
- Formació suficient per a les funcions de PRL.
- No pot vigilar la salut.
2. Designació d'un o més treballadors:
- Quan l'empresari no assumeix personalment l'activitat o no té servei propi o aliè.
- El treballador haurà de tenir formació suficient, temps i mitjans, i secret professional.
- Mateixes garanties que els representants dels treballadors.
- No pot fer vigilància de la salut.
3. Servei de prevenció propi:
- Conjunt de mitjans humans i materials de l'empresa necessaris per a la realització de les activitats de prevenció.
- Quan la designació d'un o més treballadors és insuficient, més de 500 treballadors, entre 250 i 500 treballadors amb activitat de l'annex I, o empreses no incloses però ho decideix l'autoritat laboral.
- És una unitat organitzativa específica.
- Han de disposar d'instal·lacions, mitjans humans i materials suficients i adequats.
- Mitjans humans: mínim cobrir 2 de les disciplines, personal adequat per a activitats bàsiques, intermèdies i superiors, activitat sanitària amb 1 facultatiu i 1 ATS.
- Les activitats no assumides seran concertades per un o més serveis de prevenció aliens.
4. Servei de prevenció aliè:
- Conjunt de mitjans humans i materials necessaris per a la realització de les activitats de prevenció prestat per una entitat especialitzada que concerti amb l'empresa la realització d'activitats de prevenció, assessorament i recolzament que precisi en funció del tipus de risc.
- Quan la designació d'un o més treballadors és insuficient i no hi ha circumstàncies per a un servei de prevenció propi, o per a les funcions de prevenció no cobertes per un servei de prevenció propi o treballadors designats.
- A més, cal acreditació per part de l'autoritat laboral i sanitària, disposar d'instal·lacions, personal i equips.
- No podran mantenir relacions comercials o financeres diferents a la pròpia d'actuació amb les empreses concertades.
- Mitjans humans: 1 expert per cada disciplina, personal capacitat de nivell superior, mínim 1 metge especialista i 1 ATS.
- Servei per escrit i ha d'indicar activitat, durada del contracte i economia.
- La contractació no eximeix l'empresa de responsabilitat en matèria de PRL, excepte el pla de prevenció, que ho fa l'empresa, i l'actuació del servei de prevenció específica per a cada cas.
Representació dels Treballadors
Representació a través del sistema de representació col·lectiva (delegats de prevenció i comitè de seguretat i salut) i representació sindical (seccions sindicals i delegats sindicals).
Delegats de Prevenció
Són els representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria de PRL.
Característiques:
- En funció de la plantilla.
- Són escollits per i entre els representants de personal.
- L'empresa no pot intervenir.
- Són representants dels treballadors que s'han dotat de capacitat i coneixements en PRL.
- Tenen les mateixes garanties que els representants dels treballadors.
Comitè de Seguretat i Salut
Òrgan paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l'empresa en matèria de prevenció. En totes les empreses de 50 o més treballadors, està format pels delegats de prevenció i l'empresa. Es reuneix trimestralment.
Implementació de la ISO 45001
1. Definició de l'abast del Sistema de Gestió de Seguretat i Salut en el Treball (SGSST):
- L'abast pot ser per a l'organització al complet, per a algunes parts o fases.
- Es pot optar pel SGSST de forma gradual, però és important que s'incorporin aquelles activitats, productes o serveis que tinguin un gran impacte sobre la seguretat i salut en el treball.
2. Aprovació de la direcció:
- La part de la direcció (decisió i estratègia).
- La direcció ha de conèixer quins són els beneficis, comprometre's i fomentar l'adopció del sistema.
3. Comitè d'implementació:
- No és obligatori, però sí recomanable.
- Participació de les diferents àrees de l'organització sobre les quals s'implementa el sistema.
- Objectiu: considerar la interacció entre els processos que tenen lloc en diversos departaments per aconseguir l'aplicació correcta del sistema.
5. Elaboració del manual de gestió:
- No és obligatori, però sí recomanable.
- Contingut del manual: informació relativa a l'organització, informació sobre l'estructura organitzacional, identificació dels processos i procediments, política, objectius i metes.
6. Programa de formació:
- No és obligatori, però sí recomanable.
- Objectiu: que la plantilla es familiaritzi i sensibilitzi amb el SGSST.
7. Implantació del SGSST:
- En aquesta etapa es produeix el compliment dels requisits establerts per la norma ISO 45001.
- L'organització ha de comunicar la data d'inici de la implementació.
- El comitè i assessors externs han de desenvolupar tasques de seguiment.
- Aquesta fase pot tenir una durada variable.
8. Auditoria interna:
- Obligatòria.
- S'emet un informe.
- L'auditoria és una eina que s'empra per fer una comprovació de la informació del sistema amb l'objectiu d'avaluar aquest sistema i identificar els seus punts febles i forts.
- Pot fer-la un auditor extern o intern, però l'organització ha d'estar qualificada.
9. Revisió per la direcció:
- Obligatòria.
- Ha de ser periòdica.
- Té lloc una vegada que s'ha implementat el sistema i s'ha realitzat l'auditoria interna.
- Després de la revisió, s'evidencia la informació documentada.
10. Certificació:
- Després dels punts 8 i 9, s'ha comprovat que el SGSST funciona d'acord amb els requisits de la norma ISO 45001.
- L'entitat ha de triar l'entitat certificadora, que ha de realitzar l'avaluació dels requisits normatius.
- Primer pas: l'entitat certificadora realitza una auditoria de la documentació.
- Es procedeix a l'auditoria de certificació.
- El procés de certificació no finalitza amb l'obtenció del certificat.
- Caldrà fer auditories anuals per comprovar que el sistema de millora contínua es desenvolupa i es manté fins que tingui lloc la següent auditoria de renovació (es fa cada 3 anys).
Gestió Integrada
Un sistema de gestió integrat és una estructura organitzativa que combina diferents sistemes de gestió en una única plataforma, amb l'objectiu d'optimitzar processos, recursos i resultats dins d'una organització.
- La integració de sistemes més comuna és la dels relatius a qualitat, medi ambient, seguretat i salut en el treball, i seguretat de la informació segons ISO 9001, 14001, 45001 (abans OHSAS 18001) i 27001.
- L'abast de la integració dels sistemes pot dependre dels stakeholders d'una organització.
- Integració parcial, és a dir, que només estigui formada pels dos sistemes de gestió.
- Noves normes internacionals com la de responsabilitat social corporativa ISO 26000, que pot formar part del sistema integrat de gestió (SIG).
Estructura del Sistema Integrat (SI)
- Estructura formada per un tronc i tantes branques com sistemes estiguin integrats.
- El tronc correspon amb el sistema de gestió comú de les àrees a integrar.
- Cada branca acollirà els elements particulars de cadascun dels sistemes que es volen implantar.
- Estructura SIG: política de gestió integrada, organització, planificació, sistema de gestió integrada, capacitació i qualificació, documentació, implantació, avaluació i control, millora del sistema, comunicació.
- Les actualitzacions de les ISO i l'annex SL permeten que les normes comptin amb una estructura comptable i coherent, facilitant el procés d'integració de sistemes.
- Aquests estàndards tenen fonaments de gestió comuns, com és l'orientació a la satisfacció de les parts interessades i la filosofia de millora contínua promulgada pel cicle PHVA (Planificar, Fer, Verificar, Actuar) i l'enfocament basat en processos.
- A més, compten amb requisits anàlegs i una estructura comuna (ISO proporciona a les seves normes una estructura idèntica, amb definicions i termes comuns per formar els sistemes de gestió futurs).
- L'annex SL simplifica la creació de noves normes i la revisió de les altres, i possibilita que la implementació d'estàndards múltiples sigui més fàcil.
- Els SIG ajuden a les organitzacions a millorar permanentment la qualitat dels productes i serveis, i a establir i avaluar programes, polítiques, control i objectius.
- La creació d'un SIG simplifica el desenvolupament, manteniment i utilitat de diversos sistemes de gestió.
- L'annex SL és de gran ajuda per a les organitzacions que decideixen fer un SIG (suposa estalvi de diners i temps).
- L'estructura del SIG condicionada per l'annex SL: àmbit d'aplicació, referències normatives, termes i definicions, context de l'organització, lideratge, planificació, suport, funcionament, avaluació de l'acompliment, millora.
Mètodes d'integració segons UNE 66177
1. Mètode bàsic:
- Requereix poca inversió i s'obtenen resultats importants a curt termini.
- Integració de la política de cada sistema de gestió en una sola política integrada.
- Integració en un únic manual de la documentació dels sistemes de gestió.
- Definició de les responsabilitats i funcions del personal.
- Integració de la gestió d'alguns processos comuns als tres sistemes.
2. Mètode avançat:
- Suposa la continuació del mètode bàsic i s'obtenen resultats a mitjà/llarg termini.
- Desenvolupar un mapa de processos que integri els processos estratègics, operatius i de suport.
- Definir i gestionar els processos.
- Revisar i millorar sistemàticament els processos.
3. Mètode expert:
- Suposa la continuació del mètode avançat i s'obtenen resultats a llarg termini.
- Establir objectius, metes i indicadors integrats.
- Desplegar els objectius i indicadors als processos i subprocessos.
- Incloure la veu del client, els proveïdors i altres parts interessades.
- Estendre la gestió per processos a les activitats administratives i econòmiques.
- Involucrar els proveïdors en la millora dels processos.
ISO 45001:2018
Publicada el 12/03/2018, és la norma de Sistemes de Gestió de Seguretat i Salut en el Treball. És el primer estàndard internacional que estableix els requisits per dur a terme la implementació d'un sistema de gestió de seguretat i salut. Caràcter voluntari per a llocs de treball segurs. Aquest estàndard millora l'acompliment de la seguretat i salut en el treball.
Creació:
- No existia una norma de caràcter internacional per tractar la seguretat i salut.
- Abans es requerien els requisits d'OHSAS 18001.
- ISO 45001 pretén reduir xifres i l'impacte que generen els 2,78 milions de persones que moren a l'any com a conseqüència de malalties o accidents laborals.
Objectius ISO 45001
- Mantenir l'aplicabilitat de la norma.
- Proporcionar un conjunt estable bàsic de requisits per als propers anys.
- Generar i aplicar a organitzacions de totes les mides i tipus.
- Aplicar l'annex SL per millorar la compatibilitat i l'alineació amb altres normes ISO.
- Utilitzar un llenguatge simple i un estil d'escriptura que en faciliti la comprensió i interpretació.
- Marc de referència per a gestionar els riscos i oportunitats.
- Prevenir lesions i danys que estiguin vinculats amb el treball.
- Proporcionar llocs de treball segurs i saludables.
- Suprimir perills i reduir riscos duent a terme mesures de prevenció i protecció.
- Gestionar els riscos de la seguretat i salut.
- Complir amb els requisits legals i altres.
Canvis clau a la ISO 45001
1. Context de l'organització:
- Necessitat de detectar les qüestions externes i internes per al propòsit de l'organització i la seva direcció estratègica que poden afectar la capacitat per aconseguir el resultat desitjat en el sistema de gestió.
2. Alta direcció:
- No existeix un representant de la direcció.
- L'alta direcció s'implica més en el sistema de gestió, demostrant el seu lideratge i detectant els riscos i les oportunitats que puguin afectar la seguretat i salut laboral.
3. Parts interessades (stakeholders):
- L'organització ha de detectar:
- Les parts interessades i empleats.
- Les necessitats i expectatives dels empleats.
- Quines necessitats i expectatives són o podrien ser requisits legals.
- Revisió per la direcció.
4. Riscos i oportunitats:
- L'empresa ha de detectar els riscos i oportunitats que són necessaris per abordar amb la finalitat de:
- Assegurar que el SGSST pot aconseguir els resultats previstos.
- Prevenir i minimitzar els efectes no desitjats.
- Millora contínua.
5. Pla d'acció:
- Les accions per abordar tots els riscos i oportunitats, enfrontar-se als requisits legals i estar preparats per a resoldre situacions d'emergència.
- La forma d'integrar les accions en els processos del sistema de gestió i avaluar l'eficàcia de les accions.
- En planificar les accions, s'han de considerar les millors pràctiques, l'opció tecnològica i els requisits.
6. Processos externs:
- La norma tracta la subcontractació de processos o subprocessos.
- Es tracta d'una ampliació del concepte de proveïdor.
7. Informació documentada:
- Es parla d'informació documentada.
- Apareix a la norma per fer referència a tots els elements que s'han de documentar en un SGSST.
8. Millora:
- L'organització ha de definir les oportunitats de millora i implementar les accions necessàries per aconseguir els resultats previstos.
Seguretat Industrial
La salut és el resultat d'un procés de desenvolupament individual de la persona que es pot anar aconseguint o perdent en funció de les condicions que l'envolten: biològiques, ambientals i conductuals.
Definició d'OMS i OIT
- Fomentar i mantenir el més alt nivell de benestar social, físic i mental dels treballadors en totes les professions.
- Prevenir tot dany a la salut.
- Protegir els treballadors dels riscos.
- Adaptar el treball als treballadors.
Principis estratègics de la salut
- Intersectorialitat (de totes les administracions, multidisciplinarietat).
- Canvi d'enfocament (abans: cura i compensació; ara: prevenció i promoció).
- Participació dels treballadors i empresaris.
Prevenció: Conjunt d'activitats o mesures adoptades o previstes en totes les fases d'activitat de l'empresa amb l'objectiu de reduir o evitar riscos derivats del treball.
Tècniques de prevenció
Seguretat: Tècnica encaminada a eliminar i/o reduir els riscos de danys materials i lesions personals. Els nivells que hi ha són:
- Previ: per eliminar el risc d'accident.
- Prevenció: per evitar l'accident.
- Protecció: per reduir o minimitzar les conseqüències.
Higiene: Tècnica centrada en la relació entre el treballador i la malaltia laboral. Estudia els contaminants físics, químics i biològics.
Ergonomia: Tècnica centrada en l'estudi i adaptació de les condicions de treball a la persona.
Psicosociologia: Tècnica centrada en els aspectes de les relacions laborals que es refereixen a les característiques organitzatives de l'empresa.
Principis d'acció preventiva
- Evitar els riscos.
- Avaluar els riscos que no es puguin evitar.
- Combatre els riscos en el seu origen.
- Adaptar el treball a la persona.
- Substituir el que és perillós pel que no ho és.
- Donar instruccions oportunes als treballadors.
- Planificar la prevenció de manera integrada.
- Anteposar la protecció col·lectiva a la individual.
- Tenir en compte l'evolució de la tècnica.
Contingències professionals
Accident de treball: Tota lesió corporal que el treballador pateixi amb ocasió o per conseqüència del treball que executi per compte d'altri. Inclou:
- Exercici d'activitats de representació.
- Anar i tornar del treball.
- Les lesions produïdes en el temps i lloc del treball.
- Ja reconegudes en l'autònom.
Malaltia professional: Tot aquell dany concret a conseqüència del treball executat per compte d'altri en les activitats especificades al Reial Decret (RD). Els factors determinants són:
- Característiques personals dels treballadors.
- Temps d'exposició.
- Concentració de l'agent contaminant.
- Presència simultània de diversos contaminants.
Altres patologies: Estrès, fatiga, depressió.
Conseqüències
Absentisme laboral: Absència que genera pèrdues per a l'empresa derivades de la no assistència al treball per part del treballador. No confondre amb absentisme previst. Les no previstes són:
- Malaltia professional.
- Malaltia comuna.
- Malaltia relacionada amb el treball.
- Accident de treball.
Motius:
- Malaltia professional i accident de treball.
- Malaltia comuna i accident no laboral.
- Motius personals.
- Incapacitat temporal.
Incapacitat laboral:
- Incapacitat temporal: El treballador està temporalment incapacitat per treballar i necessita assistència sanitària de la Seguretat Social.
- Lesió permanent no invalidant: Lesió, mutilació o deformació de caràcter definitiu causada pel treball que suposa una disminució o alteració de la integritat física del treballador.
- Incapacitat permanent: Alteració contínua de la salut que impossibilita o limita la realització de treballs. 4 graus:
- Incapacitat permanent parcial: No inferior al 33%. Pot fer tasques bàsiques.
- Incapacitat permanent total: No pot fer tasques bàsiques, però sí un altre treball.
- Incapacitat permanent absoluta: Cap ofici, està inhabilitat.
- Gran invalidesa: Necessita una persona per als actes essencials de la vida.
Malaltia d'origen laboral: La causa exclusiva és el treball, però no hi ha llista de cap activitat concreta. La malaltia empitjora un procés anterior.
Diferències entre Accident de Treball i Malaltia Professional
Moment d'inici:
- Accident: inesperat.
- Malaltia: procés lent i progressiu.
Causa que el provoca:
- Accident: causa externa que provoca lesió sobre l'organisme.
- Malaltia: causa externa, agents que penetren a l'organisme.
Manifestació:
- Accident: ràpida i violenta.
- Malaltia: lenta, progressiva.
Identificació:
- Accident: fàcil.
- Malaltia: difícil.
Tractament:
- Accident: medicació de xoc.
- Malaltia: anàlisi freqüent.
Previsibilitat:
- Accident: imprevisible.
- Malaltia: es pot preveure amb revisions periòdiques.
Risc Laboral
Possibilitat que un treballador pateixi un determinat dany derivat del treball.
Risc greu i imminent: Aquell que resulta probable que es materialitzi en un futur immediat i que pugui suposar un dany greu per a la salut.
Avaluació de Riscos
És el procés dirigit a estimar la magnitud d'aquells riscos que no s'hagin pogut evitar i adoptar les mesures preventives necessàries. Base per a una gestió activa. Obligacions de l'empresa:
- Planificar l'acció correctiva i avaluar els riscos.
- Revisió periòdica.
Etapes:
- Classificació de les activitats del treball.
- Anàlisi de riscos.
- Estimació del risc.
- Valoració del risc.
- Control del risc.
- Revisió del pla.
Prevenció
Individual:
- Equips de protecció individual (EPI).
- Informació i formació específica.
- Adequació del lloc de treball.
Col·lectiva:
- Mecanismes de seguretat en equips.
- Reducció del ritme de treball.
- Mesures de protecció col·lectiva.
- Ordre i neteja.
Costos en Higiene Industrial
Cost total per a l'empresa = Costos Fixos (CF) + Costos Variables (CV). La PRL incideix en:
- CF: mesures per augmentar el nivell de seguretat.
- CV: pèrdues com a conseqüència dels accidents.
Cost de la seguretat: Costos obligatoris i voluntaris (per millorar la seguretat).
Mètodes per a la valoració econòmica
De Heinrich:
- Costos Directes (CD): indemnitzacions, despeses mèdiques, primes per la pòlissa d'assegurança, treball de substitució, salari abonat a l'accidentat.
- Costos Indirectes (CI): cost d'investigació de l'accident, pèrdues comercials, pèrdues de producció i productivitat, temps.
- CI = 4CD
- Cost Total (CT) = CD + CI = CD + 4CD = 5CD
- Aplicació: fàcil i simple.
- Fiabilitat: escassa.
- Observacions: grans desviacions.
De Simonds:
- Assegurats (coberts per la pòlissa).
- No assegurats (no coberts).
- Classificació d'accidents: amb baixa, sense baixa, de farmaciola.
- CT = Costos Assegurats (CA) + Costos No Assegurats (CNA)
- Aplicació: difícil calcular els no assegurats.
- Fiabilitat: relativa.
- Calcular un cost mitjà estàndard per a cada categoria i sector dels casos.
- Calcular els CNA estadísticament.
De Wallach:
- Basat en els costos que es deriven dels elements de producció:
- Mà d'obra (cost del personal accidentat).
- Maquinària (cost de producció per danys).
- Material (desperfectes en el producte).
- Instal·lacions (desperfectes en equips i instal·lacions).
- Despeses mèdiques i de seguretat (cost ocasionat per les primeres cures).
- CT = Suma de tots els costos anteriors.
- Aplicació: laboriosa.
- Fiabilitat: excel·lent.
- Observacions: establir un qüestionari.
D'Andreoni:
- Basat en els costos que es deriven de:
- Despeses fixes de prevenció.
- Despeses fixes d'assegurança social.
- Despeses variables de prevenció.
- Despeses variables d'assegurança social.
- Despeses imputades a les lesions.
- Despeses per pèrdues de material/maquinària.
- Despeses de prevenció de naturalesa excepcional.
- CT = Despeses Fixes de Prevenció (CFP) + Despeses Fixes d'Assegurança Social (DFS) + Despeses Variables de Prevenció (DVP) + Despeses Variables d'Assegurança Social (DVS) + Despeses Imputades a les Lesions (DL) + Despeses per Pèrdues de Material/Maquinària (DM) + Despeses de Prevenció de Naturalesa Excepcional (DEP).
- Aplicació: més laboriosa.
- Fiabilitat: excel·lent.
- Observacions: desavantatge en el concepte de qüestionari.
Mètodes operatius d'investigació d'un accident
Quan es produeix un accident o incident, s'omple un informe d'anàlisi:
- Identificació (24 hores després de l'accident).
- Procés de treball.
- Descripció de l'accident.
- Anàlisi de causes (bàsiques i immediates).
- Prevenció.
Índexs de sinistralitat laboral
Indiquen si l'activitat preventiva que estem portant a terme a l'empresa és adequada, incorrecta o insuficient.
Sinistralitat laboral: Freqüència amb què es produeixen sinistres en ocasió o per conseqüència del treball.
Sinistre: Esdeveniment del qual genera obligació d'indemnitzar l'afectat. Factors:
- Forma de l'accident.
- Localització de la lesió.
- Gravetat de la lesió.
- Agent causant.
- Naturalesa de la lesió.