Normativa PRL, Seguretat Laboral i Gestió Integrada: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 27,05 KB

Normativa: Llei de Prevenció de Riscos Laborals (PRL)

La Llei PRL, publicada el 10/11/1995, és una norma de caràcter obligatori per a les empreses, treballadors i administració (amb sancions). S'orgeix gràcies a la directiva marc 89/391 del CEE, que va suposar un nou període en el tractament dels accidents de treball dins la UE.

Objectiu: Promoure la seguretat i salut dels treballadors a través de l'aplicació de mesures i del desenvolupament de les activitats necessàries per a la prevenció de riscos derivats del treball. És una llei de mínims, millorable pels convenis col·lectius, però mai no pot ser reduïda la protecció.

Àmbit d'aplicació:

  • Relacions laborals
  • Relacions de caràcter administratiu o estatuari (funcionaris)
  • Societats cooperatives

No és d'aplicació a:

  • Policia
  • Protecció civil i forense
  • Forces armades
  • Servei de la llar

Sí que s'aplica, però amb limitacions a:

  • Centres militars
  • Presons
  • Autònoms

Política de seguretat laboral a l'empresa: És una declaració d'objectius que exposa el compromís adoptat per millorar la seva actuació respecte a les condicions de seguretat en el treball.

Objectius de seguretat laboral: Fins generals que l'empresa marca per millorar l'actuació en matèria de PRL.

4 Modalitats (depenent del número de treballadors i activitat de l'empresa)

1. Empresari assumeix personalment l'activitat:

  • Menys de 10 treballadors, activitats no incloses en l'annex I del Reglament dels Serveis de Prevenció.
  • Treball habitual al centre.
  • Formació suficient per a les funcions de PRL.
  • No pot vigilar la salut.

2. Designació d'un o més treballadors:

  • Quan l'empresari no assumeix personalment l'activitat o no té servei propi o aliè.
  • El treballador haurà de tenir formació suficient, temps i mitjans, i secret professional.
  • Mateixes garanties que els representants dels treballadors.
  • No pot fer vigilància de la salut.

3. Servei de prevenció propi:

  • Conjunt de mitjans humans i materials de l'empresa necessaris per a la realització de les activitats de prevenció.
  • Quan la designació d'un o més treballadors és insuficient, més de 500 treballadors, entre 250 i 500 treballadors amb activitat de l'annex I, o empreses no incloses però ho decideix l'autoritat laboral.
  • És una unitat organitzativa específica.
  • Han de disposar d'instal·lacions, mitjans humans i materials suficients i adequats.
  • Mitjans humans: mínim cobrir 2 de les disciplines, personal adequat per a activitats bàsiques, intermèdies i superiors, activitat sanitària amb 1 facultatiu i 1 ATS.
  • Les activitats no assumides seran concertades per un o més serveis de prevenció aliens.

4. Servei de prevenció aliè:

  • Conjunt de mitjans humans i materials necessaris per a la realització de les activitats de prevenció prestat per una entitat especialitzada que concerti amb l'empresa la realització d'activitats de prevenció, assessorament i recolzament que precisi en funció del tipus de risc.
  • Quan la designació d'un o més treballadors és insuficient i no hi ha circumstàncies per a un servei de prevenció propi, o per a les funcions de prevenció no cobertes per un servei de prevenció propi o treballadors designats.
  • A més, cal acreditació per part de l'autoritat laboral i sanitària, disposar d'instal·lacions, personal i equips.
  • No podran mantenir relacions comercials o financeres diferents a la pròpia d'actuació amb les empreses concertades.
  • Mitjans humans: 1 expert per cada disciplina, personal capacitat de nivell superior, mínim 1 metge especialista i 1 ATS.
  • Servei per escrit i ha d'indicar activitat, durada del contracte i economia.
  • La contractació no eximeix l'empresa de responsabilitat en matèria de PRL, excepte el pla de prevenció, que ho fa l'empresa, i l'actuació del servei de prevenció específica per a cada cas.

Representació dels Treballadors

Representació a través del sistema de representació col·lectiva (delegats de prevenció i comitè de seguretat i salut) i representació sindical (seccions sindicals i delegats sindicals).

Delegats de Prevenció

Són els representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria de PRL.

Característiques:

  • En funció de la plantilla.
  • Són escollits per i entre els representants de personal.
  • L'empresa no pot intervenir.
  • Són representants dels treballadors que s'han dotat de capacitat i coneixements en PRL.
  • Tenen les mateixes garanties que els representants dels treballadors.

Comitè de Seguretat i Salut

Òrgan paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l'empresa en matèria de prevenció. En totes les empreses de 50 o més treballadors, està format pels delegats de prevenció i l'empresa. Es reuneix trimestralment.

Implementació de la ISO 45001

1. Definició de l'abast del Sistema de Gestió de Seguretat i Salut en el Treball (SGSST):

  • L'abast pot ser per a l'organització al complet, per a algunes parts o fases.
  • Es pot optar pel SGSST de forma gradual, però és important que s'incorporin aquelles activitats, productes o serveis que tinguin un gran impacte sobre la seguretat i salut en el treball.

2. Aprovació de la direcció:

  • La part de la direcció (decisió i estratègia).
  • La direcció ha de conèixer quins són els beneficis, comprometre's i fomentar l'adopció del sistema.

3. Comitè d'implementació:

  • No és obligatori, però sí recomanable.
  • Participació de les diferents àrees de l'organització sobre les quals s'implementa el sistema.
  • Objectiu: considerar la interacció entre els processos que tenen lloc en diversos departaments per aconseguir l'aplicació correcta del sistema.

5. Elaboració del manual de gestió:

  • No és obligatori, però sí recomanable.
  • Contingut del manual: informació relativa a l'organització, informació sobre l'estructura organitzacional, identificació dels processos i procediments, política, objectius i metes.

6. Programa de formació:

  • No és obligatori, però sí recomanable.
  • Objectiu: que la plantilla es familiaritzi i sensibilitzi amb el SGSST.

7. Implantació del SGSST:

  • En aquesta etapa es produeix el compliment dels requisits establerts per la norma ISO 45001.
  • L'organització ha de comunicar la data d'inici de la implementació.
  • El comitè i assessors externs han de desenvolupar tasques de seguiment.
  • Aquesta fase pot tenir una durada variable.

8. Auditoria interna:

  • Obligatòria.
  • S'emet un informe.
  • L'auditoria és una eina que s'empra per fer una comprovació de la informació del sistema amb l'objectiu d'avaluar aquest sistema i identificar els seus punts febles i forts.
  • Pot fer-la un auditor extern o intern, però l'organització ha d'estar qualificada.

9. Revisió per la direcció:

  • Obligatòria.
  • Ha de ser periòdica.
  • Té lloc una vegada que s'ha implementat el sistema i s'ha realitzat l'auditoria interna.
  • Després de la revisió, s'evidencia la informació documentada.

10. Certificació:

  • Després dels punts 8 i 9, s'ha comprovat que el SGSST funciona d'acord amb els requisits de la norma ISO 45001.
  • L'entitat ha de triar l'entitat certificadora, que ha de realitzar l'avaluació dels requisits normatius.
  • Primer pas: l'entitat certificadora realitza una auditoria de la documentació.
  • Es procedeix a l'auditoria de certificació.
  • El procés de certificació no finalitza amb l'obtenció del certificat.
  • Caldrà fer auditories anuals per comprovar que el sistema de millora contínua es desenvolupa i es manté fins que tingui lloc la següent auditoria de renovació (es fa cada 3 anys).

Gestió Integrada

Un sistema de gestió integrat és una estructura organitzativa que combina diferents sistemes de gestió en una única plataforma, amb l'objectiu d'optimitzar processos, recursos i resultats dins d'una organització.

  • La integració de sistemes més comuna és la dels relatius a qualitat, medi ambient, seguretat i salut en el treball, i seguretat de la informació segons ISO 9001, 14001, 45001 (abans OHSAS 18001) i 27001.
  • L'abast de la integració dels sistemes pot dependre dels stakeholders d'una organització.
  • Integració parcial, és a dir, que només estigui formada pels dos sistemes de gestió.
  • Noves normes internacionals com la de responsabilitat social corporativa ISO 26000, que pot formar part del sistema integrat de gestió (SIG).

Estructura del Sistema Integrat (SI)

  • Estructura formada per un tronc i tantes branques com sistemes estiguin integrats.
  • El tronc correspon amb el sistema de gestió comú de les àrees a integrar.
  • Cada branca acollirà els elements particulars de cadascun dels sistemes que es volen implantar.
  • Estructura SIG: política de gestió integrada, organització, planificació, sistema de gestió integrada, capacitació i qualificació, documentació, implantació, avaluació i control, millora del sistema, comunicació.
  • Les actualitzacions de les ISO i l'annex SL permeten que les normes comptin amb una estructura comptable i coherent, facilitant el procés d'integració de sistemes.
  • Aquests estàndards tenen fonaments de gestió comuns, com és l'orientació a la satisfacció de les parts interessades i la filosofia de millora contínua promulgada pel cicle PHVA (Planificar, Fer, Verificar, Actuar) i l'enfocament basat en processos.
  • A més, compten amb requisits anàlegs i una estructura comuna (ISO proporciona a les seves normes una estructura idèntica, amb definicions i termes comuns per formar els sistemes de gestió futurs).
  • L'annex SL simplifica la creació de noves normes i la revisió de les altres, i possibilita que la implementació d'estàndards múltiples sigui més fàcil.
  • Els SIG ajuden a les organitzacions a millorar permanentment la qualitat dels productes i serveis, i a establir i avaluar programes, polítiques, control i objectius.
  • La creació d'un SIG simplifica el desenvolupament, manteniment i utilitat de diversos sistemes de gestió.
  • L'annex SL és de gran ajuda per a les organitzacions que decideixen fer un SIG (suposa estalvi de diners i temps).
  • L'estructura del SIG condicionada per l'annex SL: àmbit d'aplicació, referències normatives, termes i definicions, context de l'organització, lideratge, planificació, suport, funcionament, avaluació de l'acompliment, millora.

Mètodes d'integració segons UNE 66177

1. Mètode bàsic:

  • Requereix poca inversió i s'obtenen resultats importants a curt termini.
  • Integració de la política de cada sistema de gestió en una sola política integrada.
  • Integració en un únic manual de la documentació dels sistemes de gestió.
  • Definició de les responsabilitats i funcions del personal.
  • Integració de la gestió d'alguns processos comuns als tres sistemes.

2. Mètode avançat:

  • Suposa la continuació del mètode bàsic i s'obtenen resultats a mitjà/llarg termini.
  • Desenvolupar un mapa de processos que integri els processos estratègics, operatius i de suport.
  • Definir i gestionar els processos.
  • Revisar i millorar sistemàticament els processos.

3. Mètode expert:

  • Suposa la continuació del mètode avançat i s'obtenen resultats a llarg termini.
  • Establir objectius, metes i indicadors integrats.
  • Desplegar els objectius i indicadors als processos i subprocessos.
  • Incloure la veu del client, els proveïdors i altres parts interessades.
  • Estendre la gestió per processos a les activitats administratives i econòmiques.
  • Involucrar els proveïdors en la millora dels processos.

ISO 45001:2018

Publicada el 12/03/2018, és la norma de Sistemes de Gestió de Seguretat i Salut en el Treball. És el primer estàndard internacional que estableix els requisits per dur a terme la implementació d'un sistema de gestió de seguretat i salut. Caràcter voluntari per a llocs de treball segurs. Aquest estàndard millora l'acompliment de la seguretat i salut en el treball.

Creació:

  • No existia una norma de caràcter internacional per tractar la seguretat i salut.
  • Abans es requerien els requisits d'OHSAS 18001.
  • ISO 45001 pretén reduir xifres i l'impacte que generen els 2,78 milions de persones que moren a l'any com a conseqüència de malalties o accidents laborals.

Objectius ISO 45001

  1. Mantenir l'aplicabilitat de la norma.
  2. Proporcionar un conjunt estable bàsic de requisits per als propers anys.
  3. Generar i aplicar a organitzacions de totes les mides i tipus.
  4. Aplicar l'annex SL per millorar la compatibilitat i l'alineació amb altres normes ISO.
  5. Utilitzar un llenguatge simple i un estil d'escriptura que en faciliti la comprensió i interpretació.
  6. Marc de referència per a gestionar els riscos i oportunitats.
  7. Prevenir lesions i danys que estiguin vinculats amb el treball.
  8. Proporcionar llocs de treball segurs i saludables.
  9. Suprimir perills i reduir riscos duent a terme mesures de prevenció i protecció.
  10. Gestionar els riscos de la seguretat i salut.
  11. Complir amb els requisits legals i altres.

Canvis clau a la ISO 45001

1. Context de l'organització:

  • Necessitat de detectar les qüestions externes i internes per al propòsit de l'organització i la seva direcció estratègica que poden afectar la capacitat per aconseguir el resultat desitjat en el sistema de gestió.

2. Alta direcció:

  • No existeix un representant de la direcció.
  • L'alta direcció s'implica més en el sistema de gestió, demostrant el seu lideratge i detectant els riscos i les oportunitats que puguin afectar la seguretat i salut laboral.

3. Parts interessades (stakeholders):

  • L'organització ha de detectar:
    • Les parts interessades i empleats.
    • Les necessitats i expectatives dels empleats.
    • Quines necessitats i expectatives són o podrien ser requisits legals.
    • Revisió per la direcció.

4. Riscos i oportunitats:

  • L'empresa ha de detectar els riscos i oportunitats que són necessaris per abordar amb la finalitat de:
    • Assegurar que el SGSST pot aconseguir els resultats previstos.
    • Prevenir i minimitzar els efectes no desitjats.
    • Millora contínua.

5. Pla d'acció:

  • Les accions per abordar tots els riscos i oportunitats, enfrontar-se als requisits legals i estar preparats per a resoldre situacions d'emergència.
  • La forma d'integrar les accions en els processos del sistema de gestió i avaluar l'eficàcia de les accions.
  • En planificar les accions, s'han de considerar les millors pràctiques, l'opció tecnològica i els requisits.

6. Processos externs:

  • La norma tracta la subcontractació de processos o subprocessos.
  • Es tracta d'una ampliació del concepte de proveïdor.

7. Informació documentada:

  • Es parla d'informació documentada.
  • Apareix a la norma per fer referència a tots els elements que s'han de documentar en un SGSST.

8. Millora:

  • L'organització ha de definir les oportunitats de millora i implementar les accions necessàries per aconseguir els resultats previstos.

Seguretat Industrial

La salut és el resultat d'un procés de desenvolupament individual de la persona que es pot anar aconseguint o perdent en funció de les condicions que l'envolten: biològiques, ambientals i conductuals.

Definició d'OMS i OIT

  • Fomentar i mantenir el més alt nivell de benestar social, físic i mental dels treballadors en totes les professions.
  • Prevenir tot dany a la salut.
  • Protegir els treballadors dels riscos.
  • Adaptar el treball als treballadors.

Principis estratègics de la salut

  • Intersectorialitat (de totes les administracions, multidisciplinarietat).
  • Canvi d'enfocament (abans: cura i compensació; ara: prevenció i promoció).
  • Participació dels treballadors i empresaris.

Prevenció: Conjunt d'activitats o mesures adoptades o previstes en totes les fases d'activitat de l'empresa amb l'objectiu de reduir o evitar riscos derivats del treball.

Tècniques de prevenció

Seguretat: Tècnica encaminada a eliminar i/o reduir els riscos de danys materials i lesions personals. Els nivells que hi ha són:

  • Previ: per eliminar el risc d'accident.
  • Prevenció: per evitar l'accident.
  • Protecció: per reduir o minimitzar les conseqüències.

Higiene: Tècnica centrada en la relació entre el treballador i la malaltia laboral. Estudia els contaminants físics, químics i biològics.

Ergonomia: Tècnica centrada en l'estudi i adaptació de les condicions de treball a la persona.

Psicosociologia: Tècnica centrada en els aspectes de les relacions laborals que es refereixen a les característiques organitzatives de l'empresa.

Principis d'acció preventiva

  1. Evitar els riscos.
  2. Avaluar els riscos que no es puguin evitar.
  3. Combatre els riscos en el seu origen.
  4. Adaptar el treball a la persona.
  5. Substituir el que és perillós pel que no ho és.
  6. Donar instruccions oportunes als treballadors.
  7. Planificar la prevenció de manera integrada.
  8. Anteposar la protecció col·lectiva a la individual.
  9. Tenir en compte l'evolució de la tècnica.

Contingències professionals

Accident de treball: Tota lesió corporal que el treballador pateixi amb ocasió o per conseqüència del treball que executi per compte d'altri. Inclou:

  • Exercici d'activitats de representació.
  • Anar i tornar del treball.
  • Les lesions produïdes en el temps i lloc del treball.
  • Ja reconegudes en l'autònom.

Malaltia professional: Tot aquell dany concret a conseqüència del treball executat per compte d'altri en les activitats especificades al Reial Decret (RD). Els factors determinants són:

  • Característiques personals dels treballadors.
  • Temps d'exposició.
  • Concentració de l'agent contaminant.
  • Presència simultània de diversos contaminants.

Altres patologies: Estrès, fatiga, depressió.

Conseqüències

Absentisme laboral: Absència que genera pèrdues per a l'empresa derivades de la no assistència al treball per part del treballador. No confondre amb absentisme previst. Les no previstes són:

  • Malaltia professional.
  • Malaltia comuna.
  • Malaltia relacionada amb el treball.
  • Accident de treball.

Motius:

  • Malaltia professional i accident de treball.
  • Malaltia comuna i accident no laboral.
  • Motius personals.
  • Incapacitat temporal.

Incapacitat laboral:

  • Incapacitat temporal: El treballador està temporalment incapacitat per treballar i necessita assistència sanitària de la Seguretat Social.
  • Lesió permanent no invalidant: Lesió, mutilació o deformació de caràcter definitiu causada pel treball que suposa una disminució o alteració de la integritat física del treballador.
  • Incapacitat permanent: Alteració contínua de la salut que impossibilita o limita la realització de treballs. 4 graus:
    • Incapacitat permanent parcial: No inferior al 33%. Pot fer tasques bàsiques.
    • Incapacitat permanent total: No pot fer tasques bàsiques, però sí un altre treball.
    • Incapacitat permanent absoluta: Cap ofici, està inhabilitat.
    • Gran invalidesa: Necessita una persona per als actes essencials de la vida.

Malaltia d'origen laboral: La causa exclusiva és el treball, però no hi ha llista de cap activitat concreta. La malaltia empitjora un procés anterior.

Diferències entre Accident de Treball i Malaltia Professional

Moment d'inici:

  • Accident: inesperat.
  • Malaltia: procés lent i progressiu.

Causa que el provoca:

  • Accident: causa externa que provoca lesió sobre l'organisme.
  • Malaltia: causa externa, agents que penetren a l'organisme.

Manifestació:

  • Accident: ràpida i violenta.
  • Malaltia: lenta, progressiva.

Identificació:

  • Accident: fàcil.
  • Malaltia: difícil.

Tractament:

  • Accident: medicació de xoc.
  • Malaltia: anàlisi freqüent.

Previsibilitat:

  • Accident: imprevisible.
  • Malaltia: es pot preveure amb revisions periòdiques.

Risc Laboral

Possibilitat que un treballador pateixi un determinat dany derivat del treball.

Risc greu i imminent: Aquell que resulta probable que es materialitzi en un futur immediat i que pugui suposar un dany greu per a la salut.

Avaluació de Riscos

És el procés dirigit a estimar la magnitud d'aquells riscos que no s'hagin pogut evitar i adoptar les mesures preventives necessàries. Base per a una gestió activa. Obligacions de l'empresa:

  • Planificar l'acció correctiva i avaluar els riscos.
  • Revisió periòdica.

Etapes:

  1. Classificació de les activitats del treball.
  2. Anàlisi de riscos.
  3. Estimació del risc.
  4. Valoració del risc.
  5. Control del risc.
  6. Revisió del pla.

Prevenció

Individual:

  • Equips de protecció individual (EPI).
  • Informació i formació específica.
  • Adequació del lloc de treball.

Col·lectiva:

  • Mecanismes de seguretat en equips.
  • Reducció del ritme de treball.
  • Mesures de protecció col·lectiva.
  • Ordre i neteja.

Costos en Higiene Industrial

Cost total per a l'empresa = Costos Fixos (CF) + Costos Variables (CV). La PRL incideix en:

  • CF: mesures per augmentar el nivell de seguretat.
  • CV: pèrdues com a conseqüència dels accidents.

Cost de la seguretat: Costos obligatoris i voluntaris (per millorar la seguretat).

Mètodes per a la valoració econòmica

De Heinrich:

  • Costos Directes (CD): indemnitzacions, despeses mèdiques, primes per la pòlissa d'assegurança, treball de substitució, salari abonat a l'accidentat.
  • Costos Indirectes (CI): cost d'investigació de l'accident, pèrdues comercials, pèrdues de producció i productivitat, temps.
  • CI = 4CD
  • Cost Total (CT) = CD + CI = CD + 4CD = 5CD
  • Aplicació: fàcil i simple.
  • Fiabilitat: escassa.
  • Observacions: grans desviacions.

De Simonds:

  • Assegurats (coberts per la pòlissa).
  • No assegurats (no coberts).
  • Classificació d'accidents: amb baixa, sense baixa, de farmaciola.
  • CT = Costos Assegurats (CA) + Costos No Assegurats (CNA)
  • Aplicació: difícil calcular els no assegurats.
  • Fiabilitat: relativa.
  • Calcular un cost mitjà estàndard per a cada categoria i sector dels casos.
  • Calcular els CNA estadísticament.

De Wallach:

  • Basat en els costos que es deriven dels elements de producció:
    • Mà d'obra (cost del personal accidentat).
    • Maquinària (cost de producció per danys).
    • Material (desperfectes en el producte).
    • Instal·lacions (desperfectes en equips i instal·lacions).
    • Despeses mèdiques i de seguretat (cost ocasionat per les primeres cures).
  • CT = Suma de tots els costos anteriors.
  • Aplicació: laboriosa.
  • Fiabilitat: excel·lent.
  • Observacions: establir un qüestionari.

D'Andreoni:

  • Basat en els costos que es deriven de:
    • Despeses fixes de prevenció.
    • Despeses fixes d'assegurança social.
    • Despeses variables de prevenció.
    • Despeses variables d'assegurança social.
    • Despeses imputades a les lesions.
    • Despeses per pèrdues de material/maquinària.
    • Despeses de prevenció de naturalesa excepcional.
  • CT = Despeses Fixes de Prevenció (CFP) + Despeses Fixes d'Assegurança Social (DFS) + Despeses Variables de Prevenció (DVP) + Despeses Variables d'Assegurança Social (DVS) + Despeses Imputades a les Lesions (DL) + Despeses per Pèrdues de Material/Maquinària (DM) + Despeses de Prevenció de Naturalesa Excepcional (DEP).
  • Aplicació: més laboriosa.
  • Fiabilitat: excel·lent.
  • Observacions: desavantatge en el concepte de qüestionari.

Mètodes operatius d'investigació d'un accident

Quan es produeix un accident o incident, s'omple un informe d'anàlisi:

  • Identificació (24 hores després de l'accident).
  • Procés de treball.
  • Descripció de l'accident.
  • Anàlisi de causes (bàsiques i immediates).
  • Prevenció.

Índexs de sinistralitat laboral

Indiquen si l'activitat preventiva que estem portant a terme a l'empresa és adequada, incorrecta o insuficient.

Sinistralitat laboral: Freqüència amb què es produeixen sinistres en ocasió o per conseqüència del treball.

Sinistre: Esdeveniment del qual genera obligació d'indemnitzar l'afectat. Factors:

  • Forma de l'accident.
  • Localització de la lesió.
  • Gravetat de la lesió.
  • Agent causant.
  • Naturalesa de la lesió.

Entradas relacionadas: