Normativa laboral i recursos humans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,4 KB

Normativa laboral

Treball: conjunt de tasques que les persones desenvolupen dins de l'empresa. Característiques: (Voluntarietat, per compte d'altri, retribució, subordinació.) Normes laborals: Constitució espanyola/tractats internacionals (convenis OIT, normes UE), estatut treballadors, convenis col·lectius. El principi de jerarquia normativa: una norma de rang inferior no pot contradir-ne una de rang superior. Principi de norma mínima: una norma de rang inferior ha de respectar els mínims consignats a la norma superior, però la pot millorar. FACULTATS DE L'EMPRESARI: Conjunt de poders de l'empresari: (Conjunt de direcció, poder disciplinari.) LES ORGANITZACIONS SINDICALS: Les persones s'associen lliures per defensar els seus drets laborals, els assesoren i poden discutir amb l'empresa. Són interlocutors dels treballadors en processos de negociació col·lectiva. Organitzacions sindicals són: CCOO, UGT, CGT o USO. LES ORGANITZACIONS EMPRESARIALS: Associacions d'empreses per defensar els seus interessos, participar en la negociació col·lectiva i resoldre conflictes. Organitzacions empresarials són: CEOE i CEPYME. La representació dels treballadors a l'empresa: Tot treballador té dret a disposar de representants laborals que fan la funció d'interlocutors legítims davant l'empresa. Elegits de forma democràtica i exerceixen el càrrec durant 4 anys. Negociació col·lectiva: el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses (conveni col·lectiu). Conveni col·lectiu: D'empresa/sectorial. Permet més dinamisme en relacions laborals, que hi hagi un instrument per solucionar els conflictes. Ha de complir el principi de jerarquia normativa. Regula: salaris, jornada laboral, descansos i vacances, categories professionals, condicions de treball... Ha de tenir un contingut mínim: Determinació de les parts que l'han concertat. Definició de l'àmbit: personal, territorial, funcional o temporal. Forma i condicions de la denúncia del conveni. Formació de la comissió paritària. Condicions per la no-aplicació del règim salarial. Un conflicte laboral es produeix quan l'empresa i els treballadors presenten discrepàncies en algun aspecte de la relació laboral. Tancament patronal: Tancament del centre de treball per part de l'empresa. Tancament per aquestes circumstàncies: Perill notori de violència, ocupació il·legal del centre de treball, inassistència en el treball, si l'autoritat laboral considera just el tancament, els treballadors no cobren salaris. En cas contrari, sí que en cobren.


Condicions laborals

Vaga: Interrupció de la prestació laboral per part dels treballadors amb la finalitat d'imposar condicions a l'empresa o de manifestar una protesta. S'ha de notificar per escrit a la direcció de l'empresa, explicant Objectius de la vaga, Gestions prèvies per solucionar el conflicte, data d'inici, Composició del comitè de vaga. Durant la vaga, no es té dret al salari. S'ha de respectar el dret a treballar dels qui no segueixen la vaga. L'empresa no pot sancionar els treballadors en vaga, ni substituir-los per treballadors nous. Contingut mínim (5): Contingut de la prestació laboral, Durada, Remuneració salarial, Període de prova, Temps de treball. El temps laboral: Jornada laboral (Setmanal/diària). Descansos (Dins la jornada/entre jornades/setmanals). Vacances, jornada nocturna, treball de torns, hores extraordinàries (normals/força major). Jornada laboral = 40h setmanals per any. Jornada laboral = màx 9h/dia, menors màx 8h/dia. Descansos: en jornada 15 minuts si continuada i supera 6 hores. Els menors 30 min si continuada i supera 4h i 30 min. Entre jornades: han de passar 12h entre jornades. Setmanal: mínim 1 dia 1/2 interromput. Es pot acumular períodes de 14 dies treballant 11 dies. Vacances: mínim 30 dies naturals per any. No es pot substituir per compensació econòmica. Jornada nocturna: mínim 3h, menors no poden. Treballa torns: Empresa organitza torns rotatius. Torns de nit setmanals voluntaris. Hores extraordinàries: caràcter voluntari, no més de 80 hores extraordinàries a l'any. Normals: fan per exigències de la producció. Força Major: per prevenir danys extraordinaris. Modalitats contractació: Contractes indefinits: contracte de foment de la contractació. Contractes temporals: D'una durada determinada (servei/eventual depèn de la producció/interinitat) contractes formatius (Pràctiques/per l'aprenentatge). Salari: Percepcions econòmiques dels treballadors en diners per la prestació professional dels serveis laborals per compte aliè. Salari mínim interprofessional: remuneració mínima d'un treballador que realitza la jornada completa. Mesures de protecció del salari (FOGASA/Preferències dels salaris/Inembargabilitat de l'import de l'SMI). Composició del salari: Salari base, Complements salarials (Antiguitat/Coneixements especials/Plus de penositat/Incentius/Hores extraordinàries/Gratificacions extraordinàries). Percepcions no salarials: Dietes, Roba de feina, desgast d'eines, transport, trasllat.


Recursos humans

Funcions departament recursos humans: s'encarrega de el que té a veure amb l'element humà de l'empresa en tots els seus departaments. Consisteix: Planificar plantilles, Descriure perfil dels treballadors, Definir funcions i responsabilitats, Preveure necessitats de personal, Analitzar sistemes retributius i de promoció interna. Competències més valorades en els candidats a una feina: L'entusiasme i les ganes de treballar, la capacitat d'adaptació, l'empatia amb els altres, la capacitat d'aprendre, la flexibilitat per adaptar-se als canvis, voluntat de treballar en equip. Competències més valorades en el candidat a un càrrec de responsabilitat: la iniciativa, la capacitat de decisió i de gestió, la creativitat, lideratge, control d'emocions, capacitat de negociar. Formació de recursos humans: La formació dels treballadors permet que el personal de l'empresa pugui adaptar-se als canvis. L'empresa ha de buscar un equilibri entre el cost de la formació i l'expectativa de resultats. Nova manera de formar en l'empresa. Tipus de coneixements: L'explícit: fórmules, paraules equacions. El tàctic: experiències personals, habilitats, destreses, valors. Administració de personal: Consisteix a gestionar tots els tràmits juridico-administratius corresponents al personal de l'empresa. Selecció i formalització, tramitació de nòmines i assegurances, control de drets i deures dels treballadors. Relacions laborals: Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants. Control del personal: Consisteix a controlar les activitats que es fan, gestionar la motivació del personal i avaluar els resultats obtinguts amb la intenció de solucionar els possibles errors. Salut laboral: Té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut. Actuacions a realitzar: Empresari: avaluar riscos i prevenir, Treballadors: vetllar per la seguretat i salut pròpies, Fabricants: Subministradors de maquinària, equips, productes de treball. Administracions públiques: Desenvolupar un conjunt d'actuacions que tenen com a finalitat la prevenció d'accidents de treball.

Igualtat en el treball: Normatives per la igualtat i proposen mesures per promoure-la de manera efectiva: Constitució espanyola, Carta dels Drets Fonamentals de la UE.

En la societat encara hi ha: Discriminació Salarial, taxa gran d desocupació femenina. Problemes d conciliació entre vida personal, la laboral i la familiar.

Entradas relacionadas: