Nivells de planificació de la intervenció educativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,3 KB

Tots els serveis d'atenció a la infància, formals o no formals, s'organitzen d'acord a una planificació jerarquitzada en diferents nivells de precisió.

Els nivells més alts són els més generals, estan organitzats a més llarg termini i tenen una finalitat estratègica.

Els més baixos es dirigeixen a la realitat més concreta, a més curt termini i amb una finalitat operativa.

La intervenció en l'àmbit formal s'organitza en tres nivells de concreció:

  • Primer nivell de concreció: el currículum.
  • Segon nivell de concreció: la proposta pedagògica.
  • Tercer nivell de concreció: la programació.

La Intervenció en l'àmbit no formal es desplega en els nivells següents:

  • Plans: defineixen les grans línies d'actuació.
  • Programes: concreten els objectius del pla en una realitat determinada i per un temps precís.
  • Projectes: es corresponen amb una intervenció que concreta les intencions del programa.

El currículum

Que és el currículum?

El currículum és el primer element de la planificació educativa dins l'àmbit formal. Podem definir el currículum com un pla o programa educatiu, prèviament organitzat, per assolir unes metes educatives.

Tipus de currículum

- Segons les seves característiques trobem diferents tipologies:

  • Currículum obert: aquell que disposa de certa flexibilitat i permet als educadors modelar-ne la concreció final.
  • Currículum tancat: la innovació i la concreció de nous continguts és nul·la.

- Segons allò que aprenen els alumnes a l'escola, es pot diferenciar entre:

  • Currículum explícit: aquell que prové dels ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions.
  • Currículum ocult: tots aquells aprenentatges que es produeixen sense que estiguin planificats de manera explícita i intencionada, apresos a causa de la interacció amb els docents i altres companys.

- En la mateixa línia que el currículum explícit i l'ocult, es pot parlar de:

  • Currículum formal: entès com aquell que està escrit i que coincidiria amb el currículum explícit.
  • Currículum real: és el que realment, o de manera efectiva, es porta a la pràctica a l'aula.

Lleis educatives i el currículum

El currículum i els seus components

A Catalunya la base per establir els currículums emana de:

  • La Llei orgànica d'educació, de maig de 2006 (LOE)
  • La Llei catalana d'educació de 2009

Les dues lleis especifiquen els components que tot currículum ha d'incorporar i que en configuren la seva definició. El currículum és el conjunt d'objectius, competències, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació.

El desenvolupament curricular

El currículum educatiu al nostre país es pot qualificar com descentralitzat i obert, determinat per les comunitats autònomes i els centres docents. Aquest caràcter obert i descentralitzat determina el desenvolupament curricular, adaptant el currículum fins a la seva aplicació efectiva a l'aula.

Primer nivell de concreció

Proporciona informació sobre unes determinades intencions educatives i orientacions de com dur-les a terme. Es plasma en el currículum elaborat per les comunitats autònomes a partir d'unes ensenyaments mínims dictats pel ministeri.

El segon nivell de concreció

Els equips docents completen i contextualitzen el currículum a nivell de centre. Es plasma en la proposta pedagògica de centre.

El tercer nivell

Es precisa amb més detall el què, quan i com ensenyar. Les educadores i educadors el desenvoluparan en les programacions d'aula i els duran a la pràctica a la classe.

L'educació infantil a les lleis educatives

La LOE i l'educació infantil (Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació) s'organitza en dos cicles:

  • Primer fins als tres anys.
  • El segon de tres a sis anys.

Art.12. Principis generals:
1. L'educació infantil constitueix l'etapa educativa amb identitat pròpia que atén nenes i nens des del naixement fins als sis anys d'edat.2. L'educació infantil té caràcter voluntari i la seva finalitat és la de contribuir al desenvolupament físic, actectiu, social i intel·lectual dels infants.

Art.14. Ordenació i principis pedagògics:
1. L'etapa d'educació infantil s'ordena en dos cicles. El primer comprèn fins als tres anys, i el segon, des dels tres als sis anys d'edat.2. El caràcter educatiu d'un cicle i d'un altre serà recollit pels centres educatius en una proposta pedagògica.3. Els continguts de l'educació infantil s'organitzen en àrees corresponents a àmbits propis de l'experiència i del desenvolupament infantil.4. S'abordaran mitjançant activitats globalitzades que tinguin interès i significat per als infants.5. Els mètodes de treball en els dos cicles es basaran en les experiències, les activitats i el joc, i s'aplicaran en un ambient d'afecte i confiança, per potenciar-ne l'autoestima i la integració social.

Entradas relacionadas: