Nivells i Mètodes d'Educació per a la Salut
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,47 KB
Nivells d'Actuació en Salut
1. Digues a quin nivell pertany cada una de les següents actuacions:
- a. La dieta programada d’una persona diabètica: Prevenció Terciària (control de la malaltia).
- b. Evitar prendre el sol en hores de màxima incidència: Prevenció Primària.
- c. Anàlisis oncològics en una persona que va patir un càncer: Prevenció Secundària (detecció precoç).
- d. Manipulació d’aliments seguint la normativa: Protecció de la Salut.
- e. Fer una campanya televisiva per menjar dues peces de fruita cada dia: Promoció de la Salut.
- f. Mantenir postures i moviments ergonòmics en la realització de procediments de mobilització de pacients: Promoció de la Salut / Protecció de la Salut.
- g. Rentar-se les mans després d’atendre un pacient: Protecció de la Salut.
- h. Anar en taxi si es pensa ingerir alcohol: Protecció de la Salut.
Mètodes d'Educació Sanitària
2. Quins dos grans mètodes d’educació sanitària coneixes? Digues els avantatges i els inconvenients de cada un d’ells i quan utilitzaràs els uns o els altres.
Mètodes Directes o Bidireccionals
Aquells en què hi ha un intercanvi actiu entre l'emissor i el receptor.
- Avantatges: Contacte directe que facilita l'aclariment de dubtes (ex: debats, xerrades, tallers). Permet adaptar el missatge.
- Inconvenients: Arriba a un nombre menor de persones. Requereix més temps i recursos.
- Ús: Per aprofundir, resoldre dubtes, canviar actituds o habilitats, amb grups petits o individus.
Mètodes Indirectes o Unidireccionals
Aquells en què no hi ha possibilitat d’interacció directa i immediata entre l’emissor i el receptor.
- Avantatges: Arriba a un nombre major de persones (ex: campanyes en mitjans, fullets). Cost per persona més baix.
- Inconvenients: No hi ha contacte directe, dificultant resoldre dubtes i adaptar el missatge. Menor profunditat.
- Ús: Per a difusió massiva d'informació general, sensibilització, amb missatges senzills.
Afirmacions sobre Educació Sanitària
3. Digues si les següents afirmacions són certes o falses i corregeix les falses:
-
L’educació per la salut s’adreça únicament a les persones que no tenen cap malaltia.
FALS. S’adreça a tota la població: persones sanes, en risc, malaltes, i les seves famílies o cuidadors. -
En educació sanitària, els individus només han de fer el que diuen els experts; les decisions les prenen els altres per ells.
FALS. L'educació sanitària busca capacitar les persones perquè prenguin decisions informades i autònomes sobre la seva salut. -
Eliminar les conductes negatives per a la salut s’ha de dur a terme mitjançant la substitució d’aquesta conducta per una altra de caràcter més saludable.
CERT. Sovint, substituir un hàbit perjudicial per un de beneficiós és una estratègia efectiva. -
Els objectius de l’educació sanitària se centren exclusivament en l’individu.
FALS. L'educació sanitària també té objectius a nivell comunitari, familiar i social, buscant modificar factors de l'entorn. -
L’educació sanitària responsabilitza l’individu de la seva salut i elimina altres tipus de responsabilitat de caràcter més general.
FALS. Fomenta la responsabilitat individual, però no elimina les responsabilitats col·lectives, socials o institucionals. Pretén dotar de capacitat per prendre decisions individuals o col·lectives que millorin la salut i l'entorn. -
Només es pot realitzar educació sanitària en nens, ja que aquests són els que realment estan en el moment adequat per aprendre.
FALS. L'educació sanitària és necessària i es pot realitzar en totes les etapes de la vida, adaptant-se a cada grup d'edat.