Nivells de Concreció de la Programació Educativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,62 KB
Nivells de Concreció de la Programació
Projecte educatiu de centre a programació anual (cicles, cursos, projectes) a unitats didàctiques.
Definició de Competència
La capacitat d’una persona de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant coneixements, habilitats pràctiques, actituds i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria.
8 competències bàsiques:
- 1. Comunicativa, lingüística i audiovisual
- 2. Matemàtica
- 3. Coneixement i la interacció amb el món físic
- 4. Artístic i cultural
- 5. Competència digital
- 6. Social i ciutadana
- 7. Aprendre a aprendre
- 8. D’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Competències DCB vs. Aprenentatges (Deors 96)
Competències Transversals
- Competències comunicatives: Aprendre a conèixer (saber)
- Competències metodològiques: Aprendre a fer (saber fer)
- Competències personals: Aprendre a ser (saber ser)
Competències Específiques
Centrades en conviure i habitar el món: Aprendre a viure junts (saber estar).
Capacitats a l’Educació Infantil
- Aprendre a pensar i a comunicar: Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en matemàtiques.
- Progressar en la comunicació i expressió.
- Aprendre a conviure i habitar el món: Conviure en la diversitat, en la relació amb els altres i en la resolució de conflictes.
- Comportar-se segons unes pautes de convivència.
La Taxonomia
La taxonomia és la ciència de la classificació. Taxonomia de Bloom: La idea central d’aquesta taxonomia és ordenar allò que els educadors volen que els alumnes sàpiguen, és a dir, els objectius. Van dels més simples als més complexos.
Nivells de la Taxonomia de Bloom
- Nivell 6: Avaluació
- Nivell 5: Síntesi
- Nivell 4: Anàlisi
- Nivell 3: Aplicació
- Nivell 2: Comprensió
- Nivell 1: Coneixement
Planificació Educativa
Els Continguts:
- Conjunt de sabers, fets, conceptes, habilitats, actituds al voltant dels quals s’organitzen les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
- Constitueixen l’element que el professional de l’educació treballa amb l’educand per aconseguir les capacitats (competències) expressades als objectius.
Tipologia:
- Conceptuals: Fets, conceptes i principis (saber)
- Procedimentals: Habilitats, tècniques i estratègies (saber fer)
- Actitudinals: Valors, normes i actituds (saber ser)
Continguts Procedimentals (saber fer):
Un procediment és un conjunt d'accions ordenades i finalitzades, és a dir, orientades a la consecució d'una meta.
Habilitats:
Potencialitats més o menys permanents segons el grau d’estimulació i desenvolupament efectiu.
Tècniques:
Conjunt d’accions ordenades que s’adquireixen i es poden memoritzar facilitant l’obtenció de resultats.
Estratègies:
Procediments més complexos, susceptibles d’admetre variacions per facilitar la resolució de problemes diversos.
Fases Didàctiques de les Activitats
- Exploració d’idees prèvies
- Introducció de nous continguts
- Estructuració dels coneixements
- Aplicació del coneixement
L’Autoregulació de l’Aprenentatge
Consisteix a ensenyar a l’alumnat a detectar i regular les seves dificultats i trobar o demanar els ajuts necessaris per superar-les.
- Conèixer quins són els objectius d’aprenentatge.
- Representar-se les operacions.
- Compartir quins són els criteris d’avaluació.
L’avaluació ha de donar lloc a un procés de comunicació a l’aula.
L’Avaluació Autèntica
Què és? Activitat d’avaluació que guarda un alt grau de fidelitat amb les condicions extraescolars en les quals es produeixen les competències avaluades.
Quines característiques té?
- Realisme: Condicions d’aplicació i exigència cognitiva similars a les dels problemes extraescolars.
- Rellevància: Les competències implicades són o seran útils en els contextos extraescolars involucrats.
- Construcció: S’avalua la forma en què l’alumne construeix les respostes i com li permeten seguir construint aprenentatge.
- Socialització: Les conductes i discursos socialitzen l’alumne en la seva comunitat de pràctica.
Criteris d’Avaluació
Són enunciats que expressen de manera clara l’aprenentatge (tipologia i grau) que s’espera que assoleixi l’alumnat.
Atenció a la Diversitat
Atendre a les seves característiques és atendre a la seva diversitat. Ha d’organitzar l’activitat docent tenint en compte les característiques del seu alumnat i la diversitat de necessitats, estils d’aprenentatge i expectatives que té.
Escola Inclusiva
“Procés pel qual s’ofereix a tots els infants, sense distinció de la capacitat, cultura o qualsevol altra diferència, l’oportunitat per continuar sent membre de la classe ordinària i per aprendre dels seus companys, i juntament amb ells, dins l’aula.”