Nivells de Concreció de la Programació Educativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,62 KB

Nivells de Concreció de la Programació

Projecte educatiu de centre a programació anual (cicles, cursos, projectes) a unitats didàctiques.

Definició de Competència

La capacitat d’una persona de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant coneixements, habilitats pràctiques, actituds i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria.

8 competències bàsiques:

  • 1. Comunicativa, lingüística i audiovisual
  • 2. Matemàtica
  • 3. Coneixement i la interacció amb el món físic
  • 4. Artístic i cultural
  • 5. Competència digital
  • 6. Social i ciutadana
  • 7. Aprendre a aprendre
  • 8. D’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Competències DCB vs. Aprenentatges (Deors 96)

Competències Transversals

  • Competències comunicatives: Aprendre a conèixer (saber)
  • Competències metodològiques: Aprendre a fer (saber fer)
  • Competències personals: Aprendre a ser (saber ser)

Competències Específiques

Centrades en conviure i habitar el món: Aprendre a viure junts (saber estar).

Capacitats a l’Educació Infantil

  • Aprendre a pensar i a comunicar: Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en matemàtiques.
  • Progressar en la comunicació i expressió.
  • Aprendre a conviure i habitar el món: Conviure en la diversitat, en la relació amb els altres i en la resolució de conflictes.
  • Comportar-se segons unes pautes de convivència.

La Taxonomia

La taxonomia és la ciència de la classificació. Taxonomia de Bloom: La idea central d’aquesta taxonomia és ordenar allò que els educadors volen que els alumnes sàpiguen, és a dir, els objectius. Van dels més simples als més complexos.

Nivells de la Taxonomia de Bloom

  • Nivell 6: Avaluació
  • Nivell 5: Síntesi
  • Nivell 4: Anàlisi
  • Nivell 3: Aplicació
  • Nivell 2: Comprensió
  • Nivell 1: Coneixement

Planificació Educativa

Els Continguts:

  • Conjunt de sabers, fets, conceptes, habilitats, actituds al voltant dels quals s’organitzen les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
  • Constitueixen l’element que el professional de l’educació treballa amb l’educand per aconseguir les capacitats (competències) expressades als objectius.

Tipologia:

  • Conceptuals: Fets, conceptes i principis (saber)
  • Procedimentals: Habilitats, tècniques i estratègies (saber fer)
  • Actitudinals: Valors, normes i actituds (saber ser)

Continguts Procedimentals (saber fer):

Un procediment és un conjunt d'accions ordenades i finalitzades, és a dir, orientades a la consecució d'una meta.

Habilitats:

Potencialitats més o menys permanents segons el grau d’estimulació i desenvolupament efectiu.

Tècniques:

Conjunt d’accions ordenades que s’adquireixen i es poden memoritzar facilitant l’obtenció de resultats.

Estratègies:

Procediments més complexos, susceptibles d’admetre variacions per facilitar la resolució de problemes diversos.

Fases Didàctiques de les Activitats

  1. Exploració d’idees prèvies
  2. Introducció de nous continguts
  3. Estructuració dels coneixements
  4. Aplicació del coneixement

L’Autoregulació de l’Aprenentatge

Consisteix a ensenyar a l’alumnat a detectar i regular les seves dificultats i trobar o demanar els ajuts necessaris per superar-les.

  • Conèixer quins són els objectius d’aprenentatge.
  • Representar-se les operacions.
  • Compartir quins són els criteris d’avaluació.

L’avaluació ha de donar lloc a un procés de comunicació a l’aula.

L’Avaluació Autèntica

Què és? Activitat d’avaluació que guarda un alt grau de fidelitat amb les condicions extraescolars en les quals es produeixen les competències avaluades.

Quines característiques té?

  • Realisme: Condicions d’aplicació i exigència cognitiva similars a les dels problemes extraescolars.
  • Rellevància: Les competències implicades són o seran útils en els contextos extraescolars involucrats.
  • Construcció: S’avalua la forma en què l’alumne construeix les respostes i com li permeten seguir construint aprenentatge.
  • Socialització: Les conductes i discursos socialitzen l’alumne en la seva comunitat de pràctica.

Criteris d’Avaluació

Són enunciats que expressen de manera clara l’aprenentatge (tipologia i grau) que s’espera que assoleixi l’alumnat.

Atenció a la Diversitat

Atendre a les seves característiques és atendre a la seva diversitat. Ha d’organitzar l’activitat docent tenint en compte les característiques del seu alumnat i la diversitat de necessitats, estils d’aprenentatge i expectatives que té.

Escola Inclusiva

“Procés pel qual s’ofereix a tots els infants, sense distinció de la capacitat, cultura o qualsevol altra diferència, l’oportunitat per continuar sent membre de la classe ordinària i per aprendre dels seus companys, i juntament amb ells, dins l’aula.”

Entradas relacionadas: