Nietzscheren Filosofiaren Azterketa: Jainkoa, Arima eta Morala

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,35 KB

Nietzscheren Filosofiaren Azterketa

Jainkoa eta Bizitzaren Antinomia: Nietzsche vs. Schopenhauer

Testu honek Nietzscheren jarrera aztertzen du, Jainkoa bizitzaren antinomia gisa ikusteari buruz. Nietzschek Jainkoa bizitza kaltegarria eta pozoitsua den guztia biltzen duen indar gisa ikusten du, eta hori lurreko existentzia baieztatzearen eta gorestearen aurka doa. Jainkoaren ikuspegi horrek, negatiboa dena biltzen duen entitate gisa, talka egiten du jainko ongile eta babesle baten ideia tradizionalarekin.

Nietzschek salatu egiten du Jainkoaren ideia horrek giza bizitzan duen eragina, eta argudiatzen du bizitzaren errealitate fisiko eta sentsoriala baztertzen duela, gorputzaren eta egungo munduan izatearen ezaugarri diren bizi-bulkaden ukapena sustatzen baitu. Ildo horretatik, Nietzschek dio Jainkoaren nozioak arau moralak ezartzeko eta masen gaineko kontrola mantentzeko tresna gisa balio duela, horrela mendetasuna eta ahultasuna betikotuz.

Schopenhauerren Ikuspegia

Schopenhauerren ikuspegitik, Nietzschek Jainkoa bizitzaren antinomia gisa ulertzeko egiten duen kritikarekin nolabaiteko adostasuna aurki daiteke. Schopenhauerrek mundua "borondate itsuaren" adierazpentzat hartzen du, unibertsoko fenomeno eta gertaera guztiak bultzatzen dituen indar funtsezko eta irrazionaltzat. Alde horretatik, Jainkoa alderdi kaltegarri eta pozoitsu guztiak biltzen dituen indar gisa hartzeak oihartzuna izan lezake Schopenhauerren filosofian.

Schopenhauerrek dio borondate hori dela gizakien sufrimenduaren eta munduko gatazkaren kausa. Hala ere, Nietzschek borondate horretan indar suntsitzaile eta alienatzaile bat ikusten duen bitartean, Schopenhauerrek bizitza sustatzen duen indar inpertsonaltzat hartzen du. Schopenhauer Jainkoaren ideiaren aurka esplizituki kokatzen ez bada ere, bere mundu-ikuskera, borondatearen adierazpen gisa, bat egin lezake Nietzschek Jainko onginahia eta babeslearen nozio tradizionalarekiko egiten duen kritikarekin.

Ondorioak

Laburbilduz, bai Nietzschek bai Schopenhauerrek ikuspegi kritikoa dute Jainkoaren ideiarekiko eta horrek giza bizitzan duen eraginarekiko, nahiz eta ikuspegi filosofiko desberdinetatik:

  • Nietzschek Jainkoa alienazioa eta lurreko existentziarekiko mespretxua sustatzen dituen bizitzaren antinomia gisa salatzen du.
  • Schopenhauerrek, berriz, konnotazio moral edo jainkorik gabeko existentzia sustatzen duen indar inpertsonal gisa interpretatzen du borondatea.

Arima Hilezkorraren Kritika: Nietzsche vs. Platon

Testuak Nietzscheren kritika adierazten du Jainkoaren ikuskera tradizionalarekiko eta, bereziki, arimaren hilezkortasunaren kontzeptuarekiko. Nietzscheren arabera, arima hilezkorrak gorputzaren eta bizitzaren errealitate fisiko eta zentzumenezkoaren ukazioa adierazten du. Gorputzaren ukapen horrek bizitza bera ukatzea dakar, Nietzschek lurreko existentziaren eta haren plazeren baieztapen erradikalaren alde egiten baitu.

Nietzscheren ikuspuntutik, arima hilezkorraren kontzeptuak gorputzaren eta espirituaren arteko dualtasuna islatzen du, gizabanakoa bere lurreko esperientziatik alienatzen duena. Nietzschek iradokitzen du zatiketa horrek mespretxatu egiten dituela egungo munduko bizitzaren ezaugarri diren bizi-bulkadak, eta betikotzen dituela gizabanakoak bere errealitate zehatzarekiko duen ahultasuna eta alienazioa.

Platonen Ikuspegia

Bestalde, Platonek arimari buruz duen ikuspegiak kontrapuntu interesgarria eskain lezake. Platonek, bere elkarrizketetan, arima izaki hilezkor eta jainkotiar gisa hartzea proposatzen du, lurreko bizitzaren aurretik eta ondoren existitzen dena. Hala ere, Nietzschek ez bezala, Platonek ez du uste hilezkortasun hori lurreko bizitzaren ukazio bat denik, baizik eta arimak gorputzaren mugetatik harantzago duen transzendentziaren berme gisa. Platonen ustez, arima arrazoiaren eta bertutearen iturria da, eta haren hilezkortasuna gizabanakoaren bizitza moral eta espiritualaren oinarria da.

Hala ere, Nietzschek arimaren ikuspegi platoniko hori baztertuko luke, lurreko bizitzaren ukapen eta ihes egiteko modu gisa ikusiz. Haren ustez, arima hilezkor baten ideiak bizitzaren errealitate fisiko eta zentzumenezkoa gutxiesten du, norbanakoa gaur egungo munduan erabat bizitzea galarazten dion ilusioa betikotzen baitu.

Ondorioak

Laburbilduz, ikuspegi dibergente horiek islatzen dituzte arimaren izaerari eta horrek lurreko errealitatearekin duen erlazioari buruzko ikuskera filosofikoak:

  • Nietzschek arima hilezkorraren kontzeptua lurreko bizitzaren ukapen gisa kritikatzen du.
  • Platonek, berriz, arimaren transzendentziaren berme gisa ikusten du, gorputzaren mugetatik haratago.

Morala eta Teologoak: Nietzsche vs. Akinoko Santo Tomas

Nietzscheren testuak ikuspegi ikonoklasta eta probokatzailea erakusten du moralari eta teologoei buruz, gizateriaren historian izan duten zeregina zalantzan jarriz. Nietzscheren ikuspuntutik, teologoek funtsezko eginkizuna izan dute gizateriaren "maisu-maistrak" eta "gidari" gisa, eta eragina izan dute denboran zehar balio moralen eraketan. Hala ere, Nietzschek dio eragin hori kaltegarria izan dela, bizitzaren eta arrakastaren aurkako morala ekarri baitu.

Nietzscheren ustez, teologoek ezarritako morala bizitzaren eta arrakastaren aurkako errepresio- eta mendeku-tresna da. Moralari "abenduko idiosinkrasia" esaten zaionean, eraikuntza artifiziala eta urtarokoa dela iradokitzen du, berak defendatzen duen bizitasun eta sormenarekin kontrajarrita. Abendua metafora gisa aukeratzean, jai erlijiosoak gertatzen diren garaia nahiz Nietzschek ezarritako moralean hautematen duen iluntasunaren eta hoztasunaren irudikapen sinbolikoa aipa daitezke.

Nietzscheren ikuspegitik, teologoak norbanakoaren bulkada naturalak zapaldu nahi dituen moral baten arkitektoak izan dira, haren adierazpena eta errealizazioa sustatu beharrean. Uko egitean eta sakrifizioan oinarritutako moral hori bizitzarako eta giza potentzialerako traizio gisa ikusten du Nietzschek. Nietzschek proposatutako "balio guztien transbalioespenak" birebaluazio erradikaleko prozesu bat eskatzen du, non zalantzan jartzen eta azpibiratzen baitira ezarritako balio-sistemak, bizitasuna eta bizitzaren baieztapena dakarren moralaren alde.

Akinoko Santo Tomasen Ikuspegia

Beste filosofo baten ikuspegitik, hala nola Akinoko Santo Tomas, Nietzscheren kritika, erlijioak eta moralak giza bizitzan duten zeregina gehiegi sinplifikatzea litzateke. Akinoren ustez, moraltasunak oinarri ontologiko eta teleologikoa du, giza izaeran sustraitua eta Jainkoaren zoriona den azken helburua lortzera bideratuta dago. Teologoak, Akinoren ikuspegian, moraltasun objektibo horren interpreteak eta transmisoreak dira, eta printzipio etikoak ematen dituzte giza ekintza guztiak ongira eta erabateko errealizaziora bideratzeko.

Ikuspegi horretatik, morala ez da bizitzaren eta arrakastaren aurkako inposizio arbitrariotzat edo mendekutzat hartzen, baizik eta benetako errealizaziorako eta zoriontasunerako bide gisa. Akinoren ustez, moraltasuna ez da urtaroaren araberako idiosinkrasia, baizik eta denbora eta espazioa gainditzen dituen giza izatearen funtsezko alderdia.

Entradas relacionadas: