Nietzsche: Conceptes Clau i la Seva Filosofia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB

L'Etern Retorn: Viure la Vida Infinitament

Nietzsche ens planteja la possibilitat que hagis de viure una i altra vegada la mateixa vida que vius. Introdueix aquesta idea tot fent que ho plantegi un "dimoni".

Considera dues possibles reaccions:

  • Una possible reacció contrària en què un es desesperaria.
  • Una reacció favorable, en què un se sentiria transformat per l'acceptació d'aquesta possibilitat de reviure una i altra vegada la mateixa vida.

Plantejar-se, per a qualsevol acció, la pregunta "vull que això es repeteixi incomptables vegades?" suposaria una càrrega pesant.

Aquells que desitjarien, però, que es donés aquesta possibilitat són els que se senten bé amb ells mateixos i amb la vida.

Genealogia de la Moral: La Rebel·lió dels Esclaus

En aquest text, Nietzsche descriu un dels aspectes en què es contraposen la moral noble i la moral dels esclaus:

  • La moral noble sorgeix espontàniament, com l'afirmació d'un mateix.
  • En contraposició a això, la moral dels esclaus sorgeix només com a reacció.
  • Allò que provoca aquesta reacció és el ressentiment envers els nobles.

El Superhome: Una Nova Perspectiva

Hi ha hagut un procés en el qual s'han menystingut les inclinacions naturals de la persona, i en el qual s'ha passat a valorar inclinacions no naturals, entre les quals es troba, per exemple, la de donar valor a una suposada vida després de la vida.

Això ha acabat abocant a una situació de pèrdua de valors i de nihilisme.

Caldria fugir tant dels valors antinaturals que han imperat, com del nihilisme al qual aquests ens han acabat abocant. Per a fer això, caldria retornar a valorar les tendències i inclinacions naturals de les persones.

Això ho haurà de fer un tipus nou de persona, una persona que haurà de tenir una força i unes qualitats especials: el superhome.

Origen dels Valors: La Inversió Moral

En el text, Nietzsche descriu la inversió dels valors morals que ell anomena "revolta dels esclaus".

Aquesta inversió, diu ell, té el seu origen en la cultura jueva.

Aquesta revolta consisteix a fer que el qui abans era considerat com a bo (el noble, poderós), ara passi a ser considerat malvat; i que es passi a considerar com a bons els febles, humils i desposseïts.

Aquesta inversió de valors, segons Nietzsche, s'havia imposat i això feia que ja no es percebés.

Què és la Veritat? Un Exèrcit de Metàfores

El que es considera veritat depèn de convencions i costums, i es basa en un ús metafòric i figurat del llenguatge que s'ha oblidat que ho és.

Les convencions i costums centenaris sobre com s'ha d'aplicar el llenguatge fan que sentim l'obligació moral d'usar-lo d'aquella manera, sense ser conscients que es tracta només de convencions i costums.

Es bandeja socialment a qui no s'avé amb aquesta pràctica (el mentider) i s'accepta a qui sí que ho fa.

La Veritat: Construccions Conceptuals

L'home fa grans construccions conceptuals.

No les fa perquè tingui una inclinació vers la veritat en si o el coneixement pur.

Els nostres conceptes no descriuen com de fet és el món en si mateix, sinó que reflecteixen el que nosaltres mateixos hi posem.

Entradas relacionadas: