Nerabezaroa: Faseak, Aldaketak eta Gizarte Harremanak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,28 KB
Nerabezaroaren Faseak Adinaren Arabera
Faseak adinaren arabera bereizita:
- Lehen fasea: nerabezaroa 10/11 eta 15/16 urte bitartean.
- Bigarren fasea: Nerabezaro ertaina 20 urtera arte.
Aldaketa Garrantzitsuak
Aldaketa garrantzitsuak:
- Fisikoak (hormonalak)
- Kognitiboak (Piageten pentsamendu formal-abstraktuaren etapa)
- Emozionalak
- Moralak (Eriksonen maila konbentzionala)
- Sozialak (konpromisoak eta nortasuna)
Horiek aukera emango diote:
- Bere buruaren, autokontzeptuaren eta autoestimuaren ideia konplexuagoa eraikitzeko.
- Konpromisoak hartzeko hainbat gizarte-eremutan: akademikoan, lanekoan…
- Identitate doitua lortzeko (esperimentatzeko eta probatzeko saiakerak pasa ondoren)
Nerabezaroaren Aldaketa Nagusiak
Nerabezaroaren aldaketa nagusiak: bere ongizatea eta bere irudi pertsonala baldintzatuko du.
Aldaketa nagusienak:
- Fisiko-gorputzekoak (hormona-jatorria dute eta gorputzeko sexu aldaketa sekundarioak sortuko dituzte)
- Kognitiboak (pentsamendu formal abstraktua) --> Introspekziorako eta metakogniziorako gaitasuna eta Egozentrismoa (Piaget)
- Emozionalak
Norberaren Onarpena eta Balorazioa
Norberaren onarpena eta balorazioa:
Autokontzeptua
Autokontzeptua da nerabeak bere buruari buruz eraikitako sinesmena.
- Ni-a fisikoari buruzko autokontzeptua. Haur Hezkuntzako urteei dagokie (fisikoki nolakoak diren).
- Ni-a aktiboaren autokontzeptua. Lehen Hezkuntzako urteei dagokie (trebetasunak).
- Ni-a sozialari buruzko autokontzeptua. Bigarren Hezkuntzan nagusi da.
- Ni-a psikologikoari buruzko autokontzeptua. (adibidez, hau bidegabea da).
Autoestimua
Gure autokontzeptu pertsonalari buruz egiten dugun balorazioa.
Identitatearen Eraiketa
- Lagunak.
- Familiako hezkuntza-estiloek:
- Hezkuntza permisiboak
- Hezkuntza autoritarioak
- Hezkuntza demokratikoak
Nortasun-motak:
- Identitate lausoa (identidad difusa)
- Identitate geroratua (identidad moratoria)
- Nortasun eskainia (identidad prestada)
- Lorpen-identitatea (Identidad de logro)
Gizarte-Harremanen Garrantzia Nerabezaroan
Bi adibide nagusi:
- Haurtzaroan eragina izango duten bi mikrosistema nagusiak eskola eta familia dira.
- Nerabezaroan lagunen taldearen mikrosistema gehituko zaie aurrekoei eta areagotu egingo da.
Taldeak hau eskaintzen dio nerabeari:
- Euskarri, sustengo emozionala.
- Kide izatearen bizipena.
- Rol bat erabiltzeko eta norberaren gaitasuna betetzeko aukera.
- Intimitate-loturak eta harremanak garatzea.
- Taldean estatusa praktikatzea: onarpena, lorpena, agintaritza...
- Elkarrekiko premiak asetzea: afektua, maitasuna, laguntza.
Taldearen ezaugarriak:
- Helburu komunak daude.
- Taldearen egitura: kideen posizioa, rolen banaketa.
- Arauak.
- Balioak eta sinesmenak.
- Talde atmosfera.
- Talde komunikazioa.
Lidergoa eta Bere Eragina Talde-Pentsamenduan
Talde-pentsamenduak zazpi arrisku izan ditzake:
- Zaurgarritasun-ilusioa (ilusión de invulnerabilidad).
- Taldearen moraltasun propioan sinestea.
- Estereotipo proiektiboak erabiltzea.
- Arrazionalizazio kolektiboa.
- Adostasunerako presioa.
- Autozentsura eta batasun bakarraren ilusioa.
- Pentsamenduaren kontrola.
Lidergo eraginkorraren ezaugarriak:
Lider positiboak...
- Bere buruarengan segurtasuna du eta taldeak onartzen duen balio eta sinesmenen sistema.
- Badaki helburuak aukeratzen eta taldearen parte-hartzea du helburu horiek gauzatzeko.
- Arazoak konpontzeko, erabakiak hartzeko eta taldekideak motibatzeko gaitasuna du.
- Taldearen gatazkak konpontzen ditu, kausa ulertuz eta irtenbide onartuak emanez.
- Taldearen kohesioa lortzen daki, kritika eta autokritika zintzoa sustatuz.
Hiru liderazgo mota daude taldeetan:
- Lidergo autoritarioa.
- Lidergo demokratikoa.
- Funtsik gabeko lidergoa.
Jazarle Maltzurraren (Gertuko Psikopataren) Komunikazio Gaiztoa
Estrategia nagusiak:
- Uko egiten dio biktimarekiko zuzeneko komunikazioari.
- Hizkuntza deformatzen du.
- Sarkasmoa, iseka eta mespretxua erabiltzen ditu.
- Gezurretan aritzen da.
- Paradoxa erabiltzen du.
- Biktima konbentzitzen du.
- Bereizi kontrolatzeko.
- Bere agintea ezartzen du.