Pla de Negoci, Lean Startup i Propietat Intel·lectual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Pla de Negoci: Concepte

Document que desenvolupa una idea o projecte d'empresa a partir d'una iniciativa emprenedora. Pot comportar la creació d'una empresa nova o l'ampliació de les activitats d'una empresa ja existent.

Descripció ordenada i justificada del projecte, amb els elements que el componen, i explica el procés de formació, la planificació i l'organització del model de negoci, com posar-lo en marxa i la seva viabilitat.

Pla de Negoci: Estructura

Presentació, pla de màrqueting, anàlisi DAFO, pla de producció, pla d'inversió i finançament, forma jurídica.

Lean Startup

El mètode Lean Startup és un sistema de validació de negocis basat en l'experimentació i en el llançament de productes iteratius, oberts a modificacions en funció del feedback de les persones consumidores.

La metodologia es basa en tres passos, que s'han de recórrer en un breu període de temps i amb la mínima inversió possible: crear, mesurar i aprendre.

Aprenentatge Validat

Aquest circuit condueix al que Eric Ries anomena "aprenentatge validat", que busca verificar a poc a poc una hipòtesi de negoci abans d'obtenir un producte final i consolidar l'empresa al mercat.

Formular una Hipòtesi

El primer pas es troba en una idea inicial i en la capacitat d'innovar a partir de les oportunitats que ofereixi el mercat. S'ha d'establir quina necessitat cobrirà el negoci i crear una proposta de valor que la resolgui.

Crear o Construir

En aquest punt s'ha de desenvolupar un "projecte" de la idea de negoci. Serà l'anomenat Producte Mínim Viable, una versió que inclou les característiques bàsiques del producte per presentar-lo als clients potencials i obtenir les seves primeres valoracions.

Mesurar

Per poder continuar amb el procés d'innovació, s'ha de mesurar el progrés.

Aprendre

S'haurà de transformar tota aquesta informació real en aprenentatge i incorporar-la al negoci que s'està creant. Steve Blank anomena aquest procés "pivotar".

Startup

És una organització temporal que es caracteritza per estar en una fase inicial de desenvolupament en busca d'un model de negoci rendible.

Model de Negoci i Disseny del Negoci

El model de negoci descriu les bases sobre les quals una empresa busca crear, proporcionar i captar valor. És el sistema que utilitza una organització per crear i oferir valor al seu client a través de la seva activitat i obtenir beneficis per a l'empresa i la resta d'agents relacionats.

El disseny del negoci és una eina per planificar; inclou els aspectes principals del negoci i els ordena per tal que posteriorment puguem planificar l'estratègia i la implementació.

Business Model Canvas

Proposta de Valor (Què?)

  • Quins problemes de clients estem ajudant a resoldre?
  • Quins productes i serveis oferim a cada segment de clients?
  • Quines són les necessitats del client que oferim?

Segments de Clients (Qui?)

  • Per a qui estem creant valor?
  • Quins són els nostres clients més importants?

Canals (Qui?)

  • A través de quins canals volem arribar als nostres segments de clients?
  • Com els estem arribant ara?

Relació amb el Client (Qui?)

  • Quin tipus de relació esperen cadascun dels nostres segments de clients que establim i mantenim amb ells?

Fonts d'Ingressos (Quant?)

  • Quin valor estan disposats a pagar els nostres clients?

Recursos Clau (Com?)

  • Quins recursos clau requereixen les nostres propostes de valor?

Activitats Clau (Com?)

  • Quines activitats clau requereixen les nostres propostes de valor?

Estructura de Costos (Quant?)

  • Quins són els recursos més cars?

Propietat Intel·lectual

La propietat intel·lectual és el dret inherent que es té sobre les obres fruit de l'enginy i la intel·ligència; ja siguin literàries, artístiques o científiques, i comprèn els drets d'autor.

Els drets d'autor (en anglès copyright, símbol ©) és un tipus de propietat intel·lectual que atorga al seu propietari el dret exclusiu de copiar i distribuir una obra creativa, normalment durant un temps limitat.

La propietat industrial és un conjunt de drets que pot tenir una persona física o jurídica sobre un invent, disseny industrial o signe distintiu.

La patent és un títol que reconeix el dret d’explotar en exclusiva la invenció patentada i impedeix a tercers la fabricació, la venda o la utilització sense el consentiment del titular.

Una marca comercial és el conjunt de característiques (incloent el nom, disseny, símbol) que identifica un bé o servei del venedor com a diferent d'aquells d'altres venedors.

Un secret empresarial és qualsevol informació o coneixement que sigui secret, és a dir, que no sigui conegut ni accessible per a les persones del sector, tingui un valor empresarial pel fet de ser secret i, per a això, s’hagin pres mesures raonables per part del seu titular.

Mesures per Mantenir el Secret Empresarial

  • Acords de confidencialitat amb tercers; inclusió de clàusules en els contractes laborals relacionades amb la confidencialitat, la cessió de drets i la no competència.
  • Restricció d’accés a la informació a un nombre limitat de persones autoritzades.

Patent o Secret Empresarial?

El secret empresarial està regulat legalment i, a diferència de les patents, pot oferir protecció sense limitació en el temps. No és necessari realitzar cap registre i, per tant, no cal fer front als costos corresponents a la tramitació i defensa de registres. La patent i el secret empresarial no són formes de protecció excloents, sinó que poden ser complementàries.

Entradas relacionadas: