Natació per a Nadons: Guia Completa per a Pares i Monitors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB
Natació per a Nadons: En Què Consisteix?
Una activitat que es realitza amb la supervisió d'un tècnic i el suport dels pares del nadó.
Aquest programa està adreçat a nens de 4 mesos fins a 2 anys.
L'objectiu no és aprendre a nedar en edats avançades, en aquesta etapa aprendrà de forma significativa a través dels sentits i les relacions que tingui amb el seu entorn.
Es tracta d'estimular aquestes relacions a través de situacions que afavoreixin aquestes relacions. D'aquesta manera, el nen descobreix com és el món que l'envolta. SENTIR = DESCOBRIR = APRENDRE.
Diferències entre Nadons de 4 Mesos i 2 Anys
Per la diferència d'espai de temps, millor separar els nens en dos o tres nivells. Ex: 6-12 mesos, 12-24 mesos.
Els objectius i continguts són força semblants, però les dinàmiques de la sessió poden tenir connotacions diferents.
- Nens de 4 mesos: són intuïtius, mostren el seu estat mitjançant la mirada i l'expressió, ja que tenen el llenguatge molt limitat a través dels sons.
- Al voltant de 9 mesos: el nen comença a tenir cert control de la postura i braços, encara que gateja la major part del temps.
- A partir de l'any: pot establir més comunicació, ja que entén i reconeix algunes paraules.
- Cap a l'any i mig: ja utilitza vocabulari de forma aïllada i la seva postura li permet començar a caminar sol.
- A partir de l'any i mig a 2 anys: incorpora al vocabulari i la seva confiança caminant es va incrementant.
El Poder del Monitor
Ha de dinamitzar el grup.
Ha de crear situacions on els nens puguin interactuar amb els pares i amb el medi aquàtic (principalment).
Ha d'observar tot el grup i intentar que tots els participants estiguin integrats en l'activitat.
Els nens aprendran a través del joc. Mitjançant aquest podrà assolir els objectius i continguts que tingui a cada sessió.
El Rol dels Pares
Moment per establir lligams afectius amb els seus fills.
Són protagonistes de la maduració del nadó, ja que intervenen en el procés.
Poden conèixer vessants dels seus fills que no havien descobert fora d'aquest medi.
Reforcen la manipulació dels seus fills en un medi on es poden sentir més segurs que no es facin mal.
Estructura de la Sessió
Temps ideal: 30 min i freqüència: 1 o 2 sessions setmanals.
Ràtio dels Grups
L'ideal és l'activitat grupal, així veuen la realitat i diversitat de les persones.
Els grups s'aconsellen que no superin els 10 nens, tot i que pot variar en algunes instal·lacions.
La ràtio és normalment de 8 nens.
Beneficis Afectius de l'Activitat
Els nadons tenen un escenari on poden iniciar la seva socialització més bàsica.
Beneficis Perceptius i Psicològics
Desenvolupar la percepció cutània, construir o enriquir el seu esquema corporal, millorar la seva autonomia, desenvolupar la seva personalitat, conèixer el plaer de l'aigua.
Beneficis Físics de l'Activitat
Evitar impacte sobre les articulacions, millorar la capacitat pulmonar, millorar la capacitat cardiovascular, reforçar el sistema immunitari, afavorir la relaxació, estimular la son i la gana.
Beneficis de l'Aparell Locomotor
Afavorir el treball de músculs sinergistes i antagonistes a l'hora, la resistència de l'aigua afavoreix el to muscular general, treballar tots els músculs independentment de la dominància cerebral (dreta - esquerra) fent que s'enriqueixi l'esquema corporal.
Preparar el nen per a habilitats futures com el ritme o l'equilibri.
Característiques de les Instal·lacions
Temperatura ideal de 32 a 35 °C, tot i que n'hi ha més fredes.
La piscina ha de ser poc profunda (els pares treballen amb facilitat els moviments i sense fatigar-se).
Es permet l'ús de bolquers per a aquestes activitats.
Fins a l'edat d'un any s'acostuma a no utilitzar casquet de bany.
És important escollir un horari que sigui tranquil per a l'activitat i còmode pel nen.
Hem d'intentar transmetre la major confiança i naturalitat al nadó.
Tècniques de Subjecció
El monitor no cal que agafi els nens, donarà instruccions als pares perquè ho facin ells.
- Mà a la panxa i l'altra al cul.
- Mà a sota les aixelles.
- Sobre l'avantbraç (sobretot per a posicions dorsals).
- Mà al cap i al cul (per a desplaçaments dorsals amb poc flot).
- Mà al cap i els dits a l'esquena (per a desplaç dorsals).
- Mà a la panxa i amb els dits subjectar el cap inclinant lleugerament el nen (per a desplaçaments ventrals).
- Agafat dels dits (quan ja té un cert equilibri dins l'aigua).
Flotació
S'ha d'experimentar la flotació de manera còmoda i natural. Podem utilitzar posicions ventrals i dorsals.
Desplaçaments
Objectius: que mogui les extremitats (sobretot les inferiors). És possible que el nadó floti, però difícilment es desplaçarà sol.
Tècniques pel Desplaçament
- Els pares porten el nadó.
- Els pares porten el nadó amb material.
- El nadó porta el material sol amb el pare de suport.
- El nadó pot anar sol sense material i amb el suport del pare.
Relació Pares-Nadó
- Amb contacte visual i físic.
- Amb contacte físic i auditiu.
- Amb contacte visual sense contacte tàctil.
- Sense contacte visual ni tàctil.
Immersions
El reflex del tancament de la glotis dura fins a 8-9 mesos.
- Mullar el cap.
- Submergir la boca.
- Submergir la boca i el nas.
- Submergir tot el cap.
Progressió dels Salts
- Assegut a la vorera, l'ajudem de les mans sense introduir el cap dintre de l'aigua.
- Ídem, però és ell qui es tira als braços o mans dels pares.
- De peu, el nadó salta agafat de les mans dels pares.
- De peu, el nadó es deixa caure o salta cap als seus pares.
- El nadó salta amb material.
- El nadó salta de la paret al material.
- Des d'un punt mòbil (màrfega) al pare.
- Des d'un punt mòbil a un altre mòbil (màrfega al xurro).