A Narrativa Galega Contemporánea: Unha ollada xeral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 6,72 KB
A Nova Narrativa Galega
Características
A Nova Narrativa galega, movemento que comeza nos anos 60, toma o seu nome do Nouveau Roman da literatura francesa dos anos 50. A orixe do seu nome marca unha das súas características fundamentais: a influencia da literatura europea. Autores como Joyce e Kafka deixan a súa pegada. Esta literatura europea serve de fonte de recursos para os novos narradores galegos, que recollen as súas novidades técnicas:
- O monólogo interior
- O mundo do absurdo
- Os ambientes urbanos e a súa función simbólica
- A ruptura da linealidade temporal
- A exploración do subconsciente
- A violencia
- O sexo
Outras características da Nova Narrativa galega son:
- Pluralidade de voces narrativas e predominio do monólogo interior.
- Ruptura da cronoloxía lineal con prolepses e analepses.
- Espazos urbanos, claustrofóbicos e sórdidos.
- Personaxes marxinais, desorientados, inseguros, angustiados, violentos e desequilibrados, con frecuencia sumidos en estados patolóxicos.
- Temática centrada na morte e en estados psicolóxicos anormais: violencia, tortura, tolemia, perturbacións sexuais e soños.
- Recorrencia a un mundo simbólico (noite, cores vermella e negra, crepúsculo, lúa).
A pesar destas características comúns, non se pode falar de xeración por carecer dun mestre ou guía. Non obstante, comparten formación universitaria, inquietudes galeguistas, viaxes ao estranxeiro e dominio de idiomas e literaturas europeas.
Autores
Xosé Luis Méndez Ferrín, con obras como Percival e outras historias, O crepúsculo e as formigas, Arrabaldo do Norte e Retorno a Tagen Ata, destaca pola mestura de mundos fantásticos e reais, o misterio, e a toponimia e antroponimia exóticas. Tamén recorre ao mundo céltico e á materia de Bretaña en obras como Arnoia, Arnoia ou Amor de Artur.
Carlos Casares inicia a súa carreira con Vento ferido. En Xoguetes para un tempo prohibido narra experiencias persoais da mocidade galega da posguerra. Ilustrísima refire as inquedanzas dun bispo ante a chegada do cinematógrafo. En Deus sentado nun sillón azul reflexiona sobre o papel dos intelectuais nos réximes totalitarios. O sol do verán é unha recreación da infancia e adolescencia.
María Xosé Queizán destaca polo seu labor pioneiro na reivindicación feminista, con obras como Recuperemos as mans, A orella no buraco e Amantia.
Camilo Gonsar, con obras como Lonxe de nós e dentro e A noite da aurora, completa o panorama da Nova Narrativa Galega.
A editorial Galaxia, coa súa colección Illa Nova, foi fundamental para a difusión destes autores.
Historia da Normalización Lingüística
Problemas da lingua galega
Durante séculos, a lingua galega careceu de norma escrita. No século XIX, os escritores utilizaban o galego oral, dialectal e sen conciencia normativa. A lingua presentaba castelanismos, vulgarismos e dialectalismos. A principios do século XX, as Irmandades da Fala e a Xeración Nós buscaron un galego supradialectal, pero empregaron arcaísmos, lusismos e hipergaleguismos.
Interferencias do castelán
Tras a Guerra Civil, medrou a preocupación por unha norma estándar. O castelán sempre influíu no galego, provocando interferencias a nivel fónico, morfolóxico, sintáctico e léxico.
Normativa oficial
Coa democracia, o galego converteuse en lingua oficial e introduciuse no sistema educativo. A RAG e o ILG publicaron as Normas Ortográficas e Morfolóxicas do Idioma Galego (1982, revisadas en 1995 e 2003), establecendo a normativa oficial.
O Galego a Finais do Século XX
Normalización e oficialidade
Tras a morte de Franco, a Constitución de 1978 e o Estatuto de 1981 outorgaron ao galego o rango de lingua oficial. A Lei de Normalización Lingüística (1983) incorporou o galego ao sistema educativo e regulou cuestións como a toponimia e o seu uso nos medios de comunicación.
Medios de comunicación e editoriais
Nesta época xurdiron medios de comunicación en galego como a Radiotelevisión de Galicia, xornais como A Peneira, A Nosa Terra e O Correo Galego, e editoriais como Vía Láctea e Xerais.
Desafíos
A pesar dos avances, a transmisión do galego ás novas xeracións segue a ser un reto. A sociedade galega debe decidir entre a recuperación da lingua ou o seu esmorecemento.
O Teatro de Fins do Século XX
Fases
- Formación de compañías profesionais (finais dos 70 - principios dos 80): Destacan grupos como Sarabela e o teatro profesional.
- Institucionalización (mediados dos 80 - principios dos 90): Creación do Centro Dramático Galego e novas compañías como Teatro do Morcego.
- Desenvolvemento (ata a actualidade): Multiplicación de compañías, creación da Rede Galega de Teatros e Auditorios (mediados dos 90) e da Escola Superior de Arte Dramática (2005).
Características
A oferta teatral diversificouse, con liñas críticas, irónicas, lúdicas e cultas. A intertextualidade, a experimentación e a incorporación de soportes audiovisuais son comúns. Destacan autores como Xesús Pisón, Fernán-Vello, Manuel Lourenzo, Bolaño, Xosé Cermeño, Raúl Dans, Carlos Blanco e Cándido Pazó.
A Prosa
Diversificación
Desde os anos 80, a prosa galega diversificouse en estilos, temas e rexistros. Xurdiron novas editoriais e coleccións xuvenís, e a novela longa abriu novas posibilidades.
Tendencias
- Xénero policial e novela negra: Autores como Reigosa, Aníbal Malvar, Domingo Villar e Arantza Portabales.
- Xénero do oeste, ciencia ficción, erótica e experimental: Suso de Toro con obras como Polaroid.
- Narrativa histórica e fantástica: Freixanes e Cabana.
- Narrativa realista e memorialista: Fernández Ferreiro e Rivas.
Autores
Destacan autores como Méndez Ferrín, Carlos Casares, Riveiro Coello, Xabier Quiroga, Teresa Moure, Rosa Aneiros, María Reimóndez, Anxos Sumai, Marilar Aleixandre, Francisco Castro e Agustín Fernández Paz.
Ensaio
O ensaio galego consolidouse con autores como Ramón Piñeiro, Xesús Alonso Montero, Méndez Ferrín, Manuel Rivas, Suso de Toro, Forcadela, Ramón Nicolás e María Xosé Queizán.