Nació i Territori: Estats, Federalisme i Plurinacionalitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,88 KB
Nació i Territori: Conceptes Clau
Un Estat compost es caracteritza per tenir divisions territorials internes (regions, municipis, províncies...) dins d'un estat, sigui federal o no. Aquestes divisions poden tenir poder polític (municipis) o no (comarques). Exemples d'Estat compost inclouen Alemanya, Gran Bretanya i Espanya. En contrast, un Estat unitari concentra el poder, com Grècia o Portugal.
Aquesta estructura heterogènia de l'Estat es pot explicar per les diferències de raça, ètnia, nació i poble. Per què hi ha comunitats autònomes a Espanya? Es relaciona amb la idea de poble/nació catalana, basca, gallega, etc. També es pot explicar amb raons pragmàtiques: és més fàcil organitzar un Estat si es divideix en territoris més petits.
Elements Configuradors de la Idea de Nació
Cal destacar que hi ha nacions sense Estat i Estats amb moltes nacions.
- Raça: Quan es parla de raça, s'afegeix un component ideològic. La raça es basa en les característiques físiques d'una persona. Organitzar un Estat amb raons de raça és racisme.
- Ètnia: L'ètnia es distingeix a partir de la cultura, la història, la llengua i les creences d'una persona.
- Nació: Les persones d'una mateixa nació tenen un sentiment de pertinença. En formen part de manera voluntària i s'hi senten identificades.
- Poble: És una idea ambigua. Pot referir-se a la ciutadania, a la gent que viu en un territori o a poble = nació, poble = ètnia.
L'Estat "ideal" estaria compost per un poble de la mateixa ètnia i nació. La realitat és que hi ha molt pocs països on aquestes tres característiques coincideixen.
Estat = Nació? En general, l'Estat és el que crea la nació.
- «El sentiment nacional és un plebiscit permanent.» (Renan)
- «Ius sanguinis» vs. «Ius solis»: nacionalitat per raó de sang (llinatge) o nacionalitat per raó de terra (la teva nació és la terra on neixes).
- «Nación es una comunidad humana estable, históricamente formada y surgida sobre la base de la comunidad de idioma, territorio, de vida económica y de psicología, manifestada esta en una comunidad de cultura.» (Stalin)
- «És el nacionalisme qui construeix la idea de nació i l'Estat qui la institucionalitza.» (Hobsbawm)
Tipologies de Nació: Cultural, Política i Jurídica
- Nació cultural: Idea nascuda durant el Romanticisme (finals del s. XIX), contrària a l'ideari cosmopolita. El Romanticisme busca els elements de diferenciació per identificar-se culturalment com a nació.
- Nació política: Voluntat de convertir aquests elements de diferenciació cultural en un subjecte polític propi. Aquests elements adopten identitat política, de voler «ser».
- Nació jurídica: Sotmesa a unes mateixes normes, amb els mateixos drets i deures.
Relacions entre Nació Jurídica, Política i Cultural
- Quan la Nació jurídica = Nació cultural: Es forma un Estat-nació unitari i cohesionat, sense conflictes. Ex: Grècia.
- Quan la Nació jurídica ≠ Nació política: La nació està repartida en més d'un Estat. Ex: Kurds, Israel.
- Quan la Nació jurídica ≠ Nació cultural: Es forma un Estat plurinacional estable. Ex: Suïssa, Canadà.
- Quan hi ha vàries nacions culturals i polítiques: Es forma un Estat plurinacional inestable. Ex: Espanya.
Relacions Nació-Estat
Els processos de formació dels Estats i les nacions han estat paral·lels, però no sempre s'han trobat. Els diferents Estats han trobat el seu mètode per regular el seu Estat uninacional o plurinacional.
Tipus d'Estat
Estat Unitari
El poder legislatiu està concentrat en un únic centre territorial. Pot haver-hi descentralització administrativa (de caràcter regional o local). Ex: França (descentralització administrativa en regions, departaments i municipis; però només l'Assemblea Nacional té capacitat legislativa).
Estat Descentralitzat
El poder legislatiu està repartit pel territori. Poden ser:
- Definits jurídicament com a federals. Ex: EUA.
- No definits jurídicament com a federals. Ex: Espanya (CCAA – totes tenen capacitat legislativa), Itàlia (Regions especials – les úniques que tenen capacitat legislativa), Regne Unit.
Estat Confederal (actualment no n'hi ha cap)
La diferència entre un Estat federal i un confederal és que, en un Estat federal, l'Estat cedeix la sobirania a les regions que el formen; en una confederació, els Estats s'ajunten i la sobirania la tenen ells, podent cedir competències a l'Estat confederal o no. El més semblant a una confederació és la Unió Europea, que té característiques federals i confederals. Hi ha lleis europees que són obligatòries per a tots els Estats.
Federalisme i Nació
El federalisme es pot classificar segons el seu caràcter:
Federalisme de Caràcter Funcional
Aquell que no està vinculat al reconeixement de realitats nacionals, sinó que sorgeix com a mètode més eficient d'organitzar el poder polític en el territori. Ex: Brasil, Argentina, Mèxic són països molt grans i és necessari dividir-los per organitzar el poder polític. No hi ha plurinacionalitat. En el cas d'Amèrica Llatina, tots els Estats grans són federals i els petits són unitaris. Índia: també és gran, però té una excepció, el Panjab (nacionalitat pròpia).
Federalisme de Caràcter Històric
Format pel conjunt de processos històrics. Ex: EUA, format per 13 colònies amb el seu propi govern. Alemanya: Després de la Segona Guerra Mundial, l'URSS, el Regne Unit, França i els EUA ocupen Alemanya i es divideix en la RDA i la RFA. La part occidental (RFA) inicia un règim federal perquè les potències van considerar que s'evitaria la concentració del poder polític per evitar el retorn al nazisme. Àustria, Segona Guerra Mundial.
Federalisme d'Origen Plurinacional
Estats políticament descentralitzats, no tenen per què ser reconeguts com a federals. Ex: Suïssa: oficialment es diu Confederació Helvètica, però és un Estat federal. És l'Estat que reconeix la seva pluriculturalitat i diversitat de llengües de manera més oberta i avançada, però no és un Estat plurinacional, ja que totes les cultures que hi conviuen se senten suïsses, tots formen part de la nacionalitat suïssa. Té 4 llengües oficials (italià, alemany, francès i romanx). Bèlgica: Estat federal format per dues realitats nacionals; els valons (francòfons) i els flamencs (neerlandòfons). Regne Unit: Escòcia, Irlanda del Nord i Gal·les són reconegudes com a nacions, però Anglaterra no es considera nació. Canadà: Quebec (francòfons) / la resta del Canadà (anglòfons). Al Regne Unit i al Canadà s'han fet referèndums recentment per si les nacions volien constituir un país separat: referèndum d'Escòcia (55% no, 45% sí) 2014, referèndum del Quebec (51% no, 49% sí) 1995.
Govern Multinivell
El Govern multinivell implica un poder repartit en regions dins un mateix Estat, amb una jerarquia vertical del poder. Ex: Govern espanyol, Parlaments de les CCAA, diputacions, municipis.
Tipus de Poder en el Govern Multinivell
- Descentralitzat: Poder dividit en competències que un poder superior reparteix a les regions. Les regions poden decidir sobre les competències que els són atorgades.
- Desconcentrat: Repartiment de funcions administratives a nivells més baixos de l'administració sense que aquestes tinguin poder decisori.
Nivells del Model Multinivell (Divisió Vertical de Poders)
- Àmbit superestatal: Unió Europea
- Estatal: Espanya
- Àmbit subestatal: Federacions, regions, autonomies, diputacions, comarques. Exemples: Catalunya (Comunitat Autònoma), Barcelona (Província), Bages (Comarca), Manresa (Municipi).
Cada nivell de poder té unes certes competències, generalment cedides per l'Estat, però depèn del territori i la seva història.
Nivell Polític vs. Administratiu
- Nivell polític: La regió té competències polítiques i els ciutadans elegeixen directament els seus representants (alcaldes, presidents...). Ex: Municipi.
- Nivell administratiu: La regió té competències administratives, però no té poder polític i els representants no són elegits directament (president de la diputació). Ex: Diputació.