La Música Vocal del Renaixement: Gèneres i Compositors Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,97 KB
Música Vocal Religiosa del Renaixement: La Contrareforma
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
Giovanni Pierluigi da Palestrina va escriure misses i motets amb un estil a cappella molt sobri. Simbolitza l’esperit conservador de la Contrareforma i representa l’última etapa del desenvolupament d’un estil que havia de finalitzar amb la sistematització de la dissonància. Durant molt de temps va ser anomenat “el Príncep de la música” i el seu estil musical, conegut amb el nom de stile da Palestrina, va arribar a ser model d’escriptura religiosa polifònica. La major part de la producció musical palestriniana és religiosa i comprèn una gran quantitat de misses, motets, madrigals sacres i altres composicions litúrgiques.
Orlando di Lassus (1531-1594)
Si Palestrina és conegut per les misses, Orlando di Lassus ho és pels motets. L’aportació principal d’aquest compositor flamenc a la música és una antologia de motets que va ser publicada poc després de la seva mort, l’any 1604, amb el títol Magnum opus musicorum. La producció musical de Lassus és molt extensa. No només va compondre música sacra, sinó que va cultivar formes profanes, principalment madrigals, motets i chansons.
La Música Vocal Profana del Renaixement
El Madrigal: Forma Profana Clau
El Madrigal és la forma musical profana més important del Renaixement. Aquesta forma musical busca en el poema una elevada categoria literària. A partir d'un poema ja escrit es fa una cançó o vocalització a 4 o 5 veus, gairebé sempre a cappella. En algun cas excepcional hi pot haver instruments que doblen alguna de les veus o fins i tot la substitueixen. De totes maneres, cal remarcar que no hi havia partitura per als instruments, sinó que eren ad libitum.
El Villancet: Origen Popular
El Villancet és una peça vocal profana d’origen popular que sovint consta de tres parts: tornada, estrofa i tornada. Una bona part dels villancets es troben en col·leccions anomenades Cançoners:
- Cancionero de la Colombina (conservat a la Biblioteca Colombina de Sevilla)
- Cancionero de Palacio (a la biblioteca del Palau Reial de Madrid)
- Cançoner d’Uppsala (a la biblioteca de la Universitat d'Uppsala, Suècia)
L'Ensalada: Polifonia Multilingüe
L’Ensalada és una peça vocal polifònica en què s’alternen diferents llengües (normalment llatí, castellà, català, portuguès, italià i occità) i que acostuma a estar dividida en fragments de caràcter molt diferent. El seu nom prové de la varietat d’elements amb què està constituïda.
La Chanson: Gènere Francès
La Chanson és el gènere que es va conrear a França en lloc del madrigal. Tenien un caràcter descriptiu i sovint imitaven sons de la natura.