Música Vocal del Renaixement: Formes i Estils Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB
El Mestre de Capella: Rol i Funcions
- El **Mestre de Capella** (en esglésies i escoles de música sacra) era organista, compositor i director de cor. La seva funció incloïa "ensenyar als alumnes".
L'Ars Nova i el Retorn a la Simplicitat
- L'**Ars Nova** (caracteritzada pels seus *excessos*) va durar fins al segle XV, moment en què es va retornar a la simplicitat.
Cànons Imitatius: Tècniques Compositives
- **Cànons Imitatius**:
- Per **augmentació** (doblar el valor de les notes).
- **Moviment retrògrad** (melodia al revés).
- **Moviment contrari** (si una veu augmenta una 3a, l'altra descendeix una 3a).
Escoles Musicals Destacades del Renaixement
- **Escoles destacades**: la *Francoflamenca* i la de *Borgonya*.
Música Vocal Religiosa del Renaixement
El Motet: Definició i Evolució
- El **Motet**:
- Es defineix al segle XV com un cant polifònic d'extensió regular, amb text sobre qualsevol matèria. Va inspirar les varietats del repertori polifònic religiós.
- Destaca el motet de *Palestrina*.
La Missa: Estructura i Compositors Clau
- La **Missa**:
- Basada en el motet.
- Construïda a partir d'un cant gregorià o d'una cançó profana. Mantenia el títol de la cançó en què s'havia basat.
- *Palestrina* escriu misses serenes i equilibrades.
Coral Luterana i Himne Anglicà: Música Protestant
- La **Coral Luterana**: cant sagrat de les esglésies protestants alemanyes, fet per ser cantat pels fidels durant la cerimònia. *Martí Luter* va contribuir significativament al seu desenvolupament. Compositors com *Bach* en van ser grans exponents.
- L'**Himne Anglicà**: composició per a cor acompanyat amb solistes (i més tard instruments) o sense, interpretat durant l'ofici religiós de l'Església Anglicana. Equival al motet catòlic.
Música Vocal Profana del Renaixement
Diferències entre Música Profana i Religiosa
- **Diferències de la música profana respecte a la religiosa**:
- Textos en llengua vulgar, no en llatí.
- Tendència cap als modes menor i major actuals.
- Temes originals (no s'utilitzen melodies existents).
- Composicions per a veus solistes acompanyades d'instrument.
- Les formes varien segons els països, però van confluir en la *cançó* i el *madrigal*.
- És fixa la disposició de les veus del cor: soprano, contralt, tenor i baix.
Polifonia Profana a Itàlia: Formes Clau
- **Polifonia profana a Itàlia**:
- La **Frottola**: 4 veus en estil vertical (sil·làbic), amb la melodia a càrrec de la soprano. Es cantaven en festes socials i tractaven d'assumptes satírics o eròtics.
- La **Villanesca**: similar a la frottola, però més elaborada.
- El **Madrigal**: composició de 3 a 6 veus sobre un text culte. Deriva de la frottola, del motet i de la *chanson* francesa. Va ser la forma més important de la polifonia civil renaixentista i seria desplaçat al segle XVII per l'òpera. Presenta 3 períodes:
- **1r període**: similar a la frottola (estil vertical, homofònic, amb la veu superior portant la melodia). No té tornada i es basa en textos de poetes cèlebres (*Petrarca*). *Costanzo Festa* n'és un principal representant.
- **2n període**: el *madrigal clàssic*. Estil més horitzontal i polifònic, amb 5 veus igualment importants i una gran preocupació per plasmar musicalment el caràcter de la poesia. *Palestrina* n'és un principal representant.
- **3r període**: el *madrigal dialogat o dramàtic* (transició de la polifonia a l'homofonia amb un caràcter més dramàtic i virtuosístic gràcies als solistes). La dificultat de plasmar els sentiments individuals a través d'un cor o veus va requerir la introducció de solistes. Es va produir la substitució del conjunt vocal, excepte la veu principal, per instruments. *Claudio Monteverdi* és un exponent clau d'aquest període.