Música: Romanticisme i Segle XX - Característiques i Canvis

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,55 KB

La Música en el Romanticisme i el Segle XX

Característiques de la Música Romàntica

En el Romanticisme les formes instrumentals es fan més lliures. La música romàntica presenta alhora una altra cara, més íntima i recollida, que es realitza en composicions curtes d'instrumentació senzilla i molt sentimentals. La música de cambra, les petites formes per a piano i el lied es toquen en els salons de les cases burgeses.

Canvis Socials i l'Artista Romàntic

Canvis socials en el romanticisme:

  • Es produeix un canvi de mentalitat de la societat pel que fa a la percepció de l'artista: passa de criat a geni, d'artesà a artista.
  • Es generen noves fonts d'ingressos.
  • Neix el gran públic musical.
  • Sorgeix una nova esclavitud: la dels gustos del gran públic.

L'Expressió Emocional en el Romanticisme

Durant el romanticisme la música cerca l'expressió de les emocions d'una manera molt més intensa i personal.

Com Aconsegueix Intensitat la Música Romàntica

Com aconsegueix la música ser tant intensa:

  • Gust pel virtuosisme.
  • Melodies belles i apassionades.
  • Ús molt flexible del moviment i la pulsació.
  • Gran riquesa d'efectes de matís.
  • L'harmonia s'enriqueix amb els canvis de tonalitat.
  • Augmenten les possibilitats tímbriques.
  • Les formes aconsegueixen una gran duració.
  • El resultat és una música d'un caràcter molt marcat.

La Música en la Primera Meitat del Segle XX

Context Social i Cultural del Segle XX

La primera meitat del segle XX és un període agitat a causa de les guerres i la progressiva instauració de les democràcies. La segona meitat es caracteritza per la gran industrialització, els avenços tecnològics i la globalització. Aquests aspectes han modificat d'una manera ràpida i profunda les formes de vida, de pensar i d'entendre l'art.

La Música com a Reflex de la Societat

Reflecteix els canvis de la societat i les seves inquietuds. No busca ser agradable, sinó retratar el nerviosisme del moviment a través de noves maneres d'expressió. La inquietud intel·lectual dels creadors d'aquesta època els duu a buscar nous camins.

La Cerca de Noves Formes d'Expressió

S'havien compost obres tan perfectes en el segle XIX, que van voler trobar noves formes de compondre trencant totalment o parcialment amb la manera d'utilitzar els elements de la música i buscant noves possibilitats de jugar amb el so.

La Recepció del Públic a la Música del Segle XX

Aquesta música és entesa per una minoria desperta que:

  • Valoren els esforços per trobar un nou llenguatge.
  • Senten curiositat per veure com es plantegen això els compositors i com ho resolen.
  • No pensen en la música com allò que és bonic, sinó com la recerca de noves i originals sensacions sonores.

El gran públic, que busca un plaer més fàcil, no tan intel·lectual, no gaudeix amb aquesta nova música. Es produeix una clara separació entre la música comercial i fàcil, i la música experimental.

Compositors Clau i les Seves Innovacions

  • Stravinsky revoluciona l'ús del ritme.
  • Schönberg revoluciona el tractament de la melodia i l'harmonia.
  • Bernstein va inaugurar una forma molt rica de compondre: fusionar els diversos estils que coneixia.

Entradas relacionadas: