Música Medieval: Anàlisi d'Obres Clau i Glossari de Termes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Música Medieval: Anàlisi d'Obres Clau i Glossari de Termes

Fitxes d'Anàlisi Musical

Fitxa 1: Venatus

  • Autor: Desconegut
  • Context: Monodia religiosa, s. VIII
  • Característiques

    • Gènere: Vocal, religiós, litúrgic
    • Timbre: Antífones
    • Formes: Introito, propis de la missa
    • Dinàmica: Donada pel context (natural)
    • Melodia: Àmbit reduït (graus conjunts)
    • Textura: Monodia

Fitxa 2: Kalenda Maya

  • Autor: Raimbaut de Vaqueiras (s. XII)
  • Context: s. XII
  • Característiques

    • Gènere: Vocal/profà
    • Timbre: Veu, organistrum, percussió
    • Forma: Cançó
    • Melodia: Graus conjunts, àmbits reduïts
    • Ritme: Prosòdic o modal
    • Textura: Monòdica
    • Estil de cant: Sil·làbic
  • Conclusions

    Música ficta (fictícia).

Fitxa 3: Sederunt Principes

  • Autor: Pérotin
  • Context: Polifonia medieval / Ars Antiqua, Escola de Notre Dame
  • Característiques

    • Gènere: Vocal religiós
    • Timbre: Agrupació musical, veus a cappella
    • Forma: Òrganum quàdruple
    • Melodia: Graus conjunts en forma d'arc, àmbit reduït
    • Dinàmica: Natural
    • Ritme: Prosòdic o modal
    • Textura: Polifonia, homofonia
    • Estil de cant: Melismàtic
  • Conclusió

    Claudàtors = lligadures.

Fitxa 4: Qui est promès, ha fortune, et non est qui adjuret

  • Autor: Guillaume de Machaut
  • Context: Polifonia medieval, Ars Nova, s. XIII-XIV
  • Característiques

    • Gènere: Vocal profana
    • Timbre: 2 sopranos, 1 tenor (trio)
    • Forma: Motet isorítmic
    • Melodia: Graus conjunts, àmbit reduït
    • Ritme: Prosòdic o modal
    • Textura: Polifònica, contrapuntística
    • Dinàmica: Natural
  • Conclusions

    Música ficta; alteracions fora del pentagrama. Rebuig del tritó. Cadència de doble sensible.

Fitxa 5: Stella Splendens

  • Autor: Desconegut
  • Context: Polifonia medieval, Ars Nova, s. XIII-XIV
  • Característiques

    • Gènere: Vocal religiosa, no litúrgica
    • Timbre: Dues veus
    • Forma: Virelai
    • Melodia: Graus conjunts, àmbit reduït
    • Dinàmica: Natural
    • Ritme: Prosòdic o modal
    • Textura: Polifònica, homofònica
  • Conclusions

    Formes de llibre: virelai, caccia.

Glossari de Termes Musicals Medievals

Claus
Són símbols d'altura que determinen l'altura de la nota.
Neuma
Sistema de notació medieval.
Tetragrama
Pauta de quatre línies.
Àmbit
Distància entre la nota més baixa i la més alta en una composició musical, s'expressa com un interval.
Escala
Successió ordenada de notes.
Modal
Basat en els modes religiosos.
A cappella
Cantar sense acompanyament instrumental.
Bordó
És una nota pedal, és a dir, una nota que es manté mentre sonen altres notes.
Homofonia
És una textura polifònica on totes les veus avancen al mateix temps.
Contrapunt
És una textura polifònica basada en la imitació.
Polifonia
Textura on hi ha més d'una veu.
Antífona
Forma musical/vocal religiosa, litúrgica, que forma part del propi de la missa.
Cànon
Forma musical basada en la imitació.
Cant Gregorià
Estil musical monòdic religiós i litúrgic propi de l'Edat Mitjana.
Missa
Forma musical extensa, religiosa i litúrgica, que es divideix en propi i ordinari.
Motet
Forma vocal polifònica, indistintament religiosa o profana, que s'inicia a l'Ars Antiqua.

Entradas relacionadas: