Música Medieval: Anàlisi d'Obres Clau i Glossari de Termes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5 KB
Música Medieval: Anàlisi d'Obres Clau i Glossari de Termes
Fitxes d'Anàlisi Musical
Fitxa 1: Venatus
- Autor: Desconegut
- Context: Monodia religiosa, s. VIII
Característiques
- Gènere: Vocal, religiós, litúrgic
- Timbre: Antífones
- Formes: Introito, propis de la missa
- Dinàmica: Donada pel context (natural)
- Melodia: Àmbit reduït (graus conjunts)
- Textura: Monodia
Fitxa 2: Kalenda Maya
- Autor: Raimbaut de Vaqueiras (s. XII)
- Context: s. XII
Característiques
- Gènere: Vocal/profà
- Timbre: Veu, organistrum, percussió
- Forma: Cançó
- Melodia: Graus conjunts, àmbits reduïts
- Ritme: Prosòdic o modal
- Textura: Monòdica
- Estil de cant: Sil·làbic
Conclusions
Música ficta (fictícia).
Fitxa 3: Sederunt Principes
- Autor: Pérotin
- Context: Polifonia medieval / Ars Antiqua, Escola de Notre Dame
Característiques
- Gènere: Vocal religiós
- Timbre: Agrupació musical, veus a cappella
- Forma: Òrganum quàdruple
- Melodia: Graus conjunts en forma d'arc, àmbit reduït
- Dinàmica: Natural
- Ritme: Prosòdic o modal
- Textura: Polifonia, homofonia
- Estil de cant: Melismàtic
Conclusió
Claudàtors = lligadures.
Fitxa 4: Qui est promès, ha fortune, et non est qui adjuret
- Autor: Guillaume de Machaut
- Context: Polifonia medieval, Ars Nova, s. XIII-XIV
Característiques
- Gènere: Vocal profana
- Timbre: 2 sopranos, 1 tenor (trio)
- Forma: Motet isorítmic
- Melodia: Graus conjunts, àmbit reduït
- Ritme: Prosòdic o modal
- Textura: Polifònica, contrapuntística
- Dinàmica: Natural
Conclusions
Música ficta; alteracions fora del pentagrama. Rebuig del tritó. Cadència de doble sensible.
Fitxa 5: Stella Splendens
- Autor: Desconegut
- Context: Polifonia medieval, Ars Nova, s. XIII-XIV
Característiques
- Gènere: Vocal religiosa, no litúrgica
- Timbre: Dues veus
- Forma: Virelai
- Melodia: Graus conjunts, àmbit reduït
- Dinàmica: Natural
- Ritme: Prosòdic o modal
- Textura: Polifònica, homofònica
Conclusions
Formes de llibre: virelai, caccia.
Glossari de Termes Musicals Medievals
- Claus
- Són símbols d'altura que determinen l'altura de la nota.
- Neuma
- Sistema de notació medieval.
- Tetragrama
- Pauta de quatre línies.
- Àmbit
- Distància entre la nota més baixa i la més alta en una composició musical, s'expressa com un interval.
- Escala
- Successió ordenada de notes.
- Modal
- Basat en els modes religiosos.
- A cappella
- Cantar sense acompanyament instrumental.
- Bordó
- És una nota pedal, és a dir, una nota que es manté mentre sonen altres notes.
- Homofonia
- És una textura polifònica on totes les veus avancen al mateix temps.
- Contrapunt
- És una textura polifònica basada en la imitació.
- Polifonia
- Textura on hi ha més d'una veu.
- Antífona
- Forma musical/vocal religiosa, litúrgica, que forma part del propi de la missa.
- Cànon
- Forma musical basada en la imitació.
- Cant Gregorià
- Estil musical monòdic religiós i litúrgic propi de l'Edat Mitjana.
- Missa
- Forma musical extensa, religiosa i litúrgica, que es divideix en propi i ordinari.
- Motet
- Forma vocal polifònica, indistintament religiosa o profana, que s'inicia a l'Ars Antiqua.