Música litúrgica medieval i els seus estils

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB

Context social:

Fi de l'imperi Romà d'occident al segle V

Església garanteix l'estabilitat i l'ordre social

Poc desenvolupament cultural

  • Centralització a l'església (conservació i difusió del coneixement)

  • Escoles monacals (trivium i quadrivium)

Reforma de Cluny (s.X) = expansió de l'art romànic

  • Volen tenir menys tasques manuals i menys intromissió dels laics

  • Solució: més hores d'oració (138 salms cantats diàriament a les hores canòniques) i monestirs sota jurisdicció papal

Reforma de Císter (s.XII) = retornar als idealls de S.Benet

  • Canvi d'indumentària (monjos blancs)

  • No menjar carn, però sí vi

  • Arquitectura sòbria, només motius vegetals i formes geomètriques bàsiques

  • Ora et labora de conversos i monjos (segregació racial)

Cant gregorià: Música religiosa o litúrgica?

Església:

  • Música litúrgica

    • Alabanza a Dios y santificación de los hombres

  • Música de caràcter religiós

    • Reflexión interior. Conciertos espirituales con fondo (creyentes y no oyentes)

Auditoris, teatres, sales de concerts i altres tipus de locals:

  • Música de valor cultural pero no religiosa

    • Ambit cultural: concerts, cine, teatre…

  • Música d'entreteniment

    • Divertimiento

Música litúrgica medieval

Cant gregorià (s.X)

  • En llatí, llengua universal

  • Simbolisme d'unificació cristiana a Europa

  • Finalitat didàctica: el poble ha d'orar i contemplar

Notació:

  • Neumàtica, precisió rítmica (abans adiastemàtica o in campo aperto i post diastemàtica)

  • Tetragrama (Guido d'Arezzo)

Ritme

  • Lliure i flexible, llunt de barres de compás, accents mecànics o mesure matemàtiques

  • Inseparable música i text (prosòdic) = quironomia

  • Problemàtica transcripció (accentualistes vs. mensualistes)

Textura

  • Monodia (una melodia cantada a l'uníson per diverses veus)

Melodia

  • Objectiu principal: la continuitat, la fluïdesa

    • Sense motius marcats

    • Sese fraseig articulat

    • Sense repeticions o pauses entre frases

  • Tensió i relaxació? Limitat i sutil

    • Moviments conjunts, pocs salts melòdics (molts 2a, bastant 3a, i 4a, pocs 5a)

    • Àmbit d'8a o 9a, els més antics 5a o 6a

Melodia:

  • Repòs i respiració com el punt, com ai dos punts de l'escriptura

  • Aconsegueixen la intel·ligibilitat i comprensió del fraseig

  • Origen a la recitació sobre una sola nota (cordes de recitació salmòdica)

  • Posteriorment es van adornant i sorgeixen els 8 modes (Ocoekos)

    • Auténtico: Dórico, Frigio, Lidio i Mixolidio

    • Plagal: Hipodórico, hipofrigio, hipolidio i hipomixolidio

Harmonia

  • Modal (no serà fins el Renaixement que tinguem tonalitat amb escales majors i menors)

  • Finalis (darrera nota melòdica, repòs, equivalent a a tònica tonal) i reparcutio (dominant o nota 'tenor' sobre la que més s'incideix al llarg de la melodia)

  • web

Timbre

  • Veus masculines a capella (importància per prohibició instrumental al culte)

  • Oregue (nota pedal, so rudimentari, descarnat)

    • S.XIII: intervenció del teclat (abans corredors). Pedaler al s.XIV

    • Petits. positiu i portatiu (s.XIII/XIV)

    • Cymbala (campanetes)

Forma:

  • Supeditada al text

  • Himnes: cant coral en honor a una divinitat (page lingua pel Corpus)

  • Salms: text bíblic (a hores majors 'càntics', teexts no bíblics)

  • Antífones: breu passatge de la Sagrada Escriptura, cantat/resat abans i després dels salms i cants d'hores canòniques. Relació amb l'ofici propi del dia

  • Seqüència: originalment similar als himnes i sil·làbiques: posteriorment, melismàtiques i flexibles amb el text. Interpretades després de l'Alelluia

Forma d'interpretació

  • responsorial: Alternança d'un solista (schola cantorum) i un cor dels fidels

  • Antifonal: Alternança de dos cors

  • Directe: Només hi ha un solista o un cor

Estil melòdic segons la relació amb el text

Sil·làbica:

  • Neuma per síl·laba

Neumàtic:

  • Síl·laba per cada 2 o 3 neumes

Melismàtic o florit:

  • Successió de diverses neumes per síl·laba

Misa:

tipus de misa:

ordinària i missa de difunts

Entradas relacionadas: