Música litúrgica medieval i els seus estils
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB
Context social:
Fi de l'imperi Romà d'occident al segle V
Església garanteix l'estabilitat i l'ordre social
Poc desenvolupament cultural
Centralització a l'església (conservació i difusió del coneixement)
Escoles monacals (trivium i quadrivium)
Reforma de Cluny (s.X) = expansió de l'art romànic
Volen tenir menys tasques manuals i menys intromissió dels laics
Solució: més hores d'oració (138 salms cantats diàriament a les hores canòniques) i monestirs sota jurisdicció papal
Reforma de Císter (s.XII) = retornar als idealls de S.Benet
Canvi d'indumentària (monjos blancs)
No menjar carn, però sí vi
Arquitectura sòbria, només motius vegetals i formes geomètriques bàsiques
Ora et labora de conversos i monjos (segregació racial)
Cant gregorià: Música religiosa o litúrgica?
Església:
Música litúrgica
Alabanza a Dios y santificación de los hombres
Música de caràcter religiós
Reflexión interior. Conciertos espirituales con fondo (creyentes y no oyentes)
Auditoris, teatres, sales de concerts i altres tipus de locals:
Música de valor cultural pero no religiosa
Ambit cultural: concerts, cine, teatre…
Música d'entreteniment
Divertimiento
Música litúrgica medieval
Cant gregorià (s.X)
En llatí, llengua universal
Simbolisme d'unificació cristiana a Europa
Finalitat didàctica: el poble ha d'orar i contemplar
Notació:
Neumàtica, precisió rítmica (abans adiastemàtica o in campo aperto i post diastemàtica)
Tetragrama (Guido d'Arezzo)
Ritme
Lliure i flexible, llunt de barres de compás, accents mecànics o mesure matemàtiques
Inseparable música i text (prosòdic) = quironomia
Problemàtica transcripció (accentualistes vs. mensualistes)
Textura
Monodia (una melodia cantada a l'uníson per diverses veus)
Melodia
Objectiu principal: la continuitat, la fluïdesa
Sense motius marcats
Sese fraseig articulat
Sense repeticions o pauses entre frases
Tensió i relaxació? Limitat i sutil
Moviments conjunts, pocs salts melòdics (molts 2a, bastant 3a, i 4a, pocs 5a)
Àmbit d'8a o 9a, els més antics 5a o 6a
Melodia:
Repòs i respiració com el punt, com ai dos punts de l'escriptura
Aconsegueixen la intel·ligibilitat i comprensió del fraseig
Origen a la recitació sobre una sola nota (cordes de recitació salmòdica)
Posteriorment es van adornant i sorgeixen els 8 modes (Ocoekos)
Auténtico: Dórico, Frigio, Lidio i Mixolidio
Plagal: Hipodórico, hipofrigio, hipolidio i hipomixolidio
Harmonia
Modal (no serà fins el Renaixement que tinguem tonalitat amb escales majors i menors)
Finalis (darrera nota melòdica, repòs, equivalent a a tònica tonal) i reparcutio (dominant o nota 'tenor' sobre la que més s'incideix al llarg de la melodia)
web
Timbre
Veus masculines a capella (importància per prohibició instrumental al culte)
Oregue (nota pedal, so rudimentari, descarnat)
S.XIII: intervenció del teclat (abans corredors). Pedaler al s.XIV
Petits. positiu i portatiu (s.XIII/XIV)
Cymbala (campanetes)
Forma:
Supeditada al text
Himnes: cant coral en honor a una divinitat (page lingua pel Corpus)
Salms: text bíblic (a hores majors 'càntics', teexts no bíblics)
Antífones: breu passatge de la Sagrada Escriptura, cantat/resat abans i després dels salms i cants d'hores canòniques. Relació amb l'ofici propi del dia
Seqüència: originalment similar als himnes i sil·làbiques: posteriorment, melismàtiques i flexibles amb el text. Interpretades després de l'Alelluia
Forma d'interpretació
responsorial: Alternança d'un solista (schola cantorum) i un cor dels fidels
Antifonal: Alternança de dos cors
Directe: Només hi ha un solista o un cor
Estil melòdic segons la relació amb el text
Sil·làbica:
Neuma per síl·laba
Neumàtic:
Síl·laba per cada 2 o 3 neumes
Melismàtic o florit:
Successió de diverses neumes per síl·laba
Misa:
tipus de misa:
ordinària i missa de difunts