Música i Cinema: Del Mut al Contemporani

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,54 KB

Òpera i Musical

Òpera

Drama representat amb text cantat, acompanyat d’orquestra i elements teatrals:

  • Música profana
  • Teatre amb música
  • Caràcter moralitzant
  • Estructura: obertura-recitar-danses-ària-final

El Musical

Neix a finals del segle XIX als EUA i Gran Bretanya (Broadway i West End). Amb cançons i balls intercalats en el text. Primers musicals: Oklahoma i South Pacific.

Música i Cinema

BSO i BSM

BSO (Banda Sonora Original)

Part sonora enregistrada a la pel·lícula que inclou:

  • Diàlegs
  • Sorolls
  • Música
  • Silenci

BSM (Banda Sonora Musical)

Música enregistrada a la pel·lícula sense sorolls d'ambient ni paraules, amb intenció explicativa.

Tècniques més importants

  • Música de fons: ambienta escenes i crea atmosferes.
  • Música de pantalla: dóna sentit a l'escena.
  • Música accidental: presència de la font sonora en pantalla.
  • Música incidental: no presència de la font sonora en pantalla.
  • Tema principal: cançó que s'identifica amb la pel·lícula.
  • Tema secundari: altres músiques amb funcions diverses (sobretot de fons).
  • Tema de personatge, tema de situació, tema de l'estat d'ànim (Leitmotiv): notes recognoscibles tot i ser tocades de diferents maneres.
  • Tema "fàcil" o promo comercial: cançons per a finalitats promocionals.
  • Tema "marc": cançó al principi i al final de la pel·lícula (recordatori).

Història de la música de cinema

Els orígens. El cinema mut

Films seqüencials amb orquestres i grups instrumentals (orgue, piano, conjunts de cambra). Al 1895, Demeny crea el fonògraf i Edison el Kinetòfon per sincronitzar so i imatge. Música en directe (música de fossa) amb els següents objectius:

  • Reflectir el clima de l'escena.
  • Estimular les emocions de l'espectador.
  • Promocionar el film.
  • Tapar el soroll dels projectors i converses.
  • Repertori:
    • Improvisació al piano o orgue.
    • Cue sheets: col·leccions de peces per a escenes específiques.
    • Composicions originals.
  • Estils: música popular, jazz i música culta.

El pas del cinema mut al cinema sonor (a partir de 1935)

Música amb escenes justificades visualment. Transició lenta a Europa. Tècnica de les 3 pistes (música, sorolls i textos).

El cinema clàssic

Model estable amb entrades i sortides musicals organitzades. Criteris:

  • Música no escoltada conscientment.
  • Música per traduir emocions.
  • Contribuir a la continuïtat i unitat.
  • Ús esporàdic del leitmotiv.

Durant els anys 50 i 60:

  • TV: millora del cinema i públics específics.
  • Ús del tema principal i el tema fàcil.
  • Declivi de l'orquestra com a instrumentació dominant.

El cinema contemporani. Principals innovacions. El leitmotiv

  • Fins al 1975, pocs cinemes amb sistemes multipistes.
  • Naixement del retro nostàlgic.
  • Tècnica del music on air (fragment musical sobre imatges).
  • Naixement del film-catàstrofe.
  • Consolidació del leitmotiv (ritme i caràcter de la narració):
    • Ritme de la narració:
      • Anticipar l'acció.
      • Accelerar l'acció.
      • Alentir l'acció.
      • Mickeymousing: l'acció marca el tempo.
    • Caràcter de la narració:
      • Sentiments personals.
      • Força.
      • Llegenda.
      • Lluita.
      • Festa.
      • Comèdia.

Instrumentació en música de cinema

  • Orquestra simfònica
  • Jazz
  • Rock
  • Sintetitzadors

Processos de creació: Sinfonisme i Filmscoring

Mètode tradicional
  • Composició de la partitura original.
  • Preparació de la partitura per l'orquestrador.
  • Assajos.
  • Enregistrament i mescla.
  • Entrega del màster.
  • Muntatge de la música a la pel·lícula.

El filmscoring és un procés modern amb ordinador i protocol MTC (enregistrament a temps real).

Actualment, conviuen els dos mètodes:

  • El tradicional, tot i que va desapareixent.
  • El filmscoring, consolidant-se en grans productores.

Entradas relacionadas: