Música i Cinema: Del Mut al Contemporani
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,54 KB
Òpera i Musical
Òpera
Drama representat amb text cantat, acompanyat d’orquestra i elements teatrals:
- Música profana
- Teatre amb música
- Caràcter moralitzant
- Estructura: obertura-recitar-danses-ària-final
El Musical
Neix a finals del segle XIX als EUA i Gran Bretanya (Broadway i West End). Amb cançons i balls intercalats en el text. Primers musicals: Oklahoma i South Pacific.
Música i Cinema
BSO i BSM
BSO (Banda Sonora Original)
Part sonora enregistrada a la pel·lícula que inclou:
- Diàlegs
- Sorolls
- Música
- Silenci
BSM (Banda Sonora Musical)
Música enregistrada a la pel·lícula sense sorolls d'ambient ni paraules, amb intenció explicativa.
Tècniques més importants
- Música de fons: ambienta escenes i crea atmosferes.
- Música de pantalla: dóna sentit a l'escena.
- Música accidental: presència de la font sonora en pantalla.
- Música incidental: no presència de la font sonora en pantalla.
- Tema principal: cançó que s'identifica amb la pel·lícula.
- Tema secundari: altres músiques amb funcions diverses (sobretot de fons).
- Tema de personatge, tema de situació, tema de l'estat d'ànim (Leitmotiv): notes recognoscibles tot i ser tocades de diferents maneres.
- Tema "fàcil" o promo comercial: cançons per a finalitats promocionals.
- Tema "marc": cançó al principi i al final de la pel·lícula (recordatori).
Història de la música de cinema
Els orígens. El cinema mut
Films seqüencials amb orquestres i grups instrumentals (orgue, piano, conjunts de cambra). Al 1895, Demeny crea el fonògraf i Edison el Kinetòfon per sincronitzar so i imatge. Música en directe (música de fossa) amb els següents objectius:
- Reflectir el clima de l'escena.
- Estimular les emocions de l'espectador.
- Promocionar el film.
- Tapar el soroll dels projectors i converses.
- Repertori:
- Improvisació al piano o orgue.
- Cue sheets: col·leccions de peces per a escenes específiques.
- Composicions originals.
- Estils: música popular, jazz i música culta.
El pas del cinema mut al cinema sonor (a partir de 1935)
Música amb escenes justificades visualment. Transició lenta a Europa. Tècnica de les 3 pistes (música, sorolls i textos).
El cinema clàssic
Model estable amb entrades i sortides musicals organitzades. Criteris:
- Música no escoltada conscientment.
- Música per traduir emocions.
- Contribuir a la continuïtat i unitat.
- Ús esporàdic del leitmotiv.
Durant els anys 50 i 60:
- TV: millora del cinema i públics específics.
- Ús del tema principal i el tema fàcil.
- Declivi de l'orquestra com a instrumentació dominant.
El cinema contemporani. Principals innovacions. El leitmotiv
- Fins al 1975, pocs cinemes amb sistemes multipistes.
- Naixement del retro nostàlgic.
- Tècnica del music on air (fragment musical sobre imatges).
- Naixement del film-catàstrofe.
- Consolidació del leitmotiv (ritme i caràcter de la narració):
- Ritme de la narració:
- Anticipar l'acció.
- Accelerar l'acció.
- Alentir l'acció.
- Mickeymousing: l'acció marca el tempo.
- Caràcter de la narració:
- Sentiments personals.
- Força.
- Llegenda.
- Lluita.
- Festa.
- Comèdia.
- Ritme de la narració:
Instrumentació en música de cinema
- Orquestra simfònica
- Jazz
- Rock
- Sintetitzadors
Processos de creació: Sinfonisme i Filmscoring
Mètode tradicional
- Composició de la partitura original.
- Preparació de la partitura per l'orquestrador.
- Assajos.
- Enregistrament i mescla.
- Entrega del màster.
- Muntatge de la música a la pel·lícula.
El filmscoring és un procés modern amb ordinador i protocol MTC (enregistrament a temps real).
Actualment, conviuen els dos mètodes:
- El tradicional, tot i que va desapareixent.
- El filmscoring, consolidant-se en grans productores.