Museu Guggenheim Bilbao: Arquitectura, Art i Context
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB
Museu Guggenheim Bilbao: Art, Arquitectura i Context
Frank O. Gehry, 1991-1997
El Museu Guggenheim de Bilbao, obra de l'arquitecte Frank O. Gehry, és una icona del deconstructivisme. Construït entre 1991 i 1997, l'edifici combina pedra calcària, vidre i titani en una estructura audaç i innovadora.
Context Històric
Als anys 90, Espanya vivia un període de creixement econòmic i consolidació democràtica dins de la Unió Europea. Bilbao, afectada per la decadència de la indústria siderúrgica, va emprendre una profunda transformació urbana. El govern autònom i l'ajuntament van contactar amb la Fundació Guggenheim, que buscava expandir-se a Europa. Gehry va dissenyar un museu que reflecteix el moviment deconstructivista, trencant amb l'arquitectura tradicional i alterant conceptes com la funció, la forma, els materials i els volums.
Característiques Arquitectòniques
El museu té una funció expositiva i la seva estructura combina volums ortogonals recoberts de pedra calcària amb formes corbes i recargolades cobertes de làmines de titani. Els murs cortina de vidre aporten transparència i connecten l'interior amb l'exterior. L'accés es realitza a través d'una escalinata descendent que compensa el desnivell del terreny. L'interior s'articula al voltant d'un enorme vestíbul, amb tres nivells de sales expositives connectades per passarel·les curvilínies, ascensors envidriats i torres d'escales. La planta baixa, sense columnes, acull les peces de major pes.
Integració Urbanística
Situat a la vora de la ria del Nervión, el museu s'integra harmoniosament amb l'entorn urbà. La seva construcció ha servit com a eix vertebrador de la revitalització de Bilbao. Els reflexos a l'aigua i el color dels seus murs s'adapten a la tonalitat atmosfèrica del lloc.
Iconografia
Com a part de la Fundació Guggenheim, el museu exhibeix art contemporani a través d'un fons propi i exposicions temporals itinerants. L'edifici mateix és considerat una obra d'art. Des del riu, la seva forma recorda a un vaixell, un homenatge a la ciutat portuària, i els panells brillants evoquen les escates d'un peix. El disseny deconstructivista es basa en la fragmentació de la forma i va requerir l'ús d'ordinadors per calcular les estructures i l'impacte mediambiental.
Maman: Una Oda a la Maternitat
Louise Bourgeois, 1999
Maman és una escultura exempta d'Louise Bourgeois, creada el 1999. Aquesta obra expressionista, de grans dimensions, està ubicada a Bilbao i combina bronze, acer inoxidable i marbre.
Context Artístic
Bourgeois, una de les artistes franceses més importants del segle XX, va abandonar la pintura per l'escultura després de traslladar-se a Nova York. Va treballar amb diversos materials i va desenvolupar un estil personal, combinant l'abstracció amb la representació d'estats psíquics. La seva obra, influenciada pel surrealisme, l'expressionisme abstracte i l'art tribal, és profundament autobiogràfica.
Característiques i Temàtica
L'escultura representa una aranya gegant de bronze que s'eleva sobre vuit potes. L'estructura recorda els arcbotants gòtics, i les potes reprodueixen la mobilitat de les extremitats de l'aranya. Sota el cos central, un teixit metàl·lic sosté ous de marbre blanc. La fragilitat de la bossa d'ous contrasta amb la protecció que ofereixen les potes elevades.
Iconografia
Maman té una funció decorativa i és un homenatge a la mare de l'artista, que, com les aranyes, era intel·ligent, pacient i calmada. L'obra també connecta amb els traumes infantils de Bourgeois, especialment el menyspreu del seu pare. L'aranya simbolitza la dualitat de la naturalesa materna: la seda serveix tant per protegir els ous com per caçar, representant la vida i la mort. L'escultura és una reconstrucció tangible de les emocions passades, un intent de reviure la memòria i possibilitar-ne l'oblit.
U: L'Expressió Pura de l'Action Painting
Jackson Pollock, 1950
U, de Jackson Pollock, és una obra realitzada el 1950 amb oli, esmalt i pintura d'alumini sobre tela. Aquest quadre abstracte es troba al MOMA de Nova York.
Context Històric
Després de la Segona Guerra Mundial, esdeveniments com la Guerra del Vietnam, la Guerra de Corea i la fi de la Guerra Freda van reconfigurar la geopolítica d'Europa i van donar pas a la globalització. Això va generar una aproximació entre els camps artístics i un intercanvi d'idees. Al segle XX, van sorgir les Segones Avantguardes, marcades per la rapidesa dels canvis i la influència de galeries i crítics d'art. Els valors artístics van quedar sotmesos al màrqueting.
Estil: Expressionisme Abstracte
L'expressionisme abstracte va sorgir als Estats Units el 1947, i Pollock en va ser el màxim representant. Aquest estil es caracteritza per l'ús de grans formats i l'eliminació de la figuració. La tècnica del all-over consisteix a cobrir tota la tela de pintura, i l'action painting implica pintar a cops de pinzell sense buscar una forma determinada.
Descripció
U utilitza la tècnica del all-over painting. Pollock fixava la tela a terra i pintava amb pots foradats o pinzellades regalimant. Això abandona la idea tradicional de composició en termes de relacions entre parts. No hi ha un punt de referència per analitzar l'obra, sinó un desig de pintar en estat pur.
Temàtica
U està format per un dens entramat de línies i taques que omplen tota la superfície de la tela, sense cap vestigi figuratiu. El títol numèric reforça el caràcter abstracte i fa que l'espectador s'enfronti a la pintura sense dades que condicionin la seva mirada. Aquesta tela és un dels drippings de mides més grans i resumeix el llenguatge plàstic del pintor.