El Muntatge Soviètic: Eisenstein i El Cuirassat Potemkin

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

El Muntatge Soviètic: Innovació i Impacte

La major aportació del cinema soviètic és el muntatge, al qual donen gran importància i deixen fixades les seves regles bàsiques. Serguei M. Eisenstein és l'exemple més significatiu amb la seva pel·lícula El cuirassat Potemkin (1925), considerada per molts com la millor de la història del cinema.

El Cuirassat Potemkin: Símbol de la Revolució

Aquesta obra mestra narra fets reals succeïts al port d'Odessa durant la setmana del 26 de juny de 1905. Film ple d'imatges expressives, El cuirassat Potemkin representa la magnificació de la figura de les masses i les causes col·lectives.

Episodis Clau de Potemkin

  1. Homes i cucs.
  2. Drama en el Perdulari.
  3. El mort clama venjança.
  4. L'escala d'Odessa.
  5. Trobada amb l'esquadra.

Característiques del Cinema de Muntatge Soviètic

  • És un cinema "coral": les seves pel·lícules no tenen protagonistes concrets, sinó una gran quantitat de personatges que comparteixen protagonisme. Es pot dir que el protagonista és "la massa", el conjunt del poble rus.
  • Utilitza magistralment els primers plans, els picats i contrapicats com a recursos dramàtics o expressius.
  • Ús narratiu del muntatge: per a Eisenstein, el cinema era molt més que la simple narració d'una història amb imatges. Era el producte resultant del treball del director a la taula de muntatge, consistent en la unió de plans estructurats i muntats com a resultat d'una reflexió artística i una estratègia creativa.
  • Gràcies a la seva tècnica de muntatge, exerceix un gran domini del ritme de les seves pel·lícules, que accelera o alenteix segons la durada i el nombre de plans que utilitza a cada seqüència, en concordança amb l'acció que mostra.
  • Va crear l'anomenat "muntatge d'atraccions", on s'alternen o es barregen imatges contradictòries o xocants per provocar una associació emocional o intel·lectual entre els espectadors. Així, juxtaposa dues imatges per suggerir-ne una tercera a la ment de l'espectador (boca + ca = lladrar). És el concepte de la "tercera idea", una idea que sorgeix de la col·lisió entre altres dues, independents una de l'altra. Tot plegat es basa en el pensament dialèctic marxista, filosofia pròpia del comunisme, que es basa en la contraposició d'idees contràries (tesi i antítesi) per arribar a una conclusió o síntesi.
  • Col·laboració amb importants compositors de música clàssica, com Prokófiev, per elaborar les extraordinàries bandes sonores dels seus films.

Principals Característiques Estètiques del Cinema Soviètic

  • Exaltació del muntatge com a principal recurs estètic.
  • El realisme de les seves imatges, amb un to volgudament documental i allunyat de l'artifici propi de Hollywood.
  • La tria de temàtiques revolucionàries i d'exaltació obrerista i patriòtica com a principals línies argumentals.
  • Aquest corrent estava en contra de l'ús creatiu del cinema sonor.

Impacte i Propòsit del Cinema Soviètic

  • El cinema es converteix en un recurs didàctic i propagandístic.
  • El gran protagonista és el poble com a col·lectiu; desapareix el protagonista individual.
  • Cinema al servei de la Revolució, transmetent ideals polítics.
  • Utilització d'imatges simbòliques per transmetre emocions i idees.

Entradas relacionadas: