Muntatge Cinematogràfic: Tècniques, Elements i Continuïtat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,18 KB
El Muntatge Cinematogràfic: Art i Tècnica de la Narrativa Visual
El muntatge pot ser definit com el procés de copiar i empalmar els fragments rodats per donar a la pel·lícula la seva forma definitiva, o més ben dit, per tal de conferir a les imatges una continuïtat discursiva.
Definició i Procediments del Muntatge
La transició entre dos plans es realitza mitjançant tres procediments principals:
- Per tall: transició no percebuda per l'espectador, que passa de manera instantània d'un pla a un altre.
- Per encadenat: transició gradual de pla a pla, solapant les imatges. Aquesta transició és percebuda per l'espectador.
- Per fosa: transició gradual cap a una imatge completament negra (fosa a negre) o des d'una imatge negra (fosa d'obertura). També és percebuda per l'espectador.
Un exemple d'homogeneïtat i coherència en el muntatge es pot observar a la pel·lícula Wall-E.
El Muntatge com a Procés Creatiu i Tècnic
El muntatge és un procés profundament creatiu, ja que inventa temps i espais inexistents, com es pot apreciar a The Wild Bunch. És important distingir entre muntatge (associat al cinema i a la narrativa) i edició (més vinculada al vídeo i a un procés mecànic).
En essència, el muntatge és una disciplina tècnico-artística.
Elements Clau del Muntatge: Qüestions a Valorar
Durant el procés de muntatge, cal valorar diversos elements fonamentals per assegurar la qualitat i la coherència narrativa:
Motivació
Ha d'existir sempre una bona raó o motiu per tallar, encadenar o fosar. Aquesta motivació pot ser visual (un gest, una mirada, un reflex), sonora (un telèfon, una porta, una veu, una frenada) o ambdues (per exemple, algú que passa pel darrere).
Raonar
Cal preguntar-se: per què munto (tallo, encadeno, foso)? La resposta ha de ser clara i justificada.
Informació
Sobretot visual. Un nou pla implica nova informació. Si el següent pla no aporta informació nova, per què muntar-lo? No cal enamorar-se dels plans; per molt estètic que sigui un pla, ha de contenir una informació visual diferent de l'anterior. Més informació visual nova equival a més atenció de l'espectador. La tasca del muntador consisteix a introduir la màxima informació possible. Exemple: Els Ocells (The Birds).
Composició del Pla
El muntador no pot variar la composició del pla, però sí que pot triar entre els plans disponibles. Una mala composició és fruit d'un mal rodatge i dificulta el muntatge (cal recordar els tipus de pla). No hi ha una composició estàndard; cal comprovar com funcionen els plans dins del muntatge (estètica, harmonia, gust). Cal triar els plans que tinguin una composició acceptable.
So
Element importantíssim, abstracte i suggerent. Pot avançar-se o endarrerir-se, crear ambients, emocions, etc., preparant l'espectador per als canvis i captant la seva atenció.
Angle de Càmera
Són les posicions de càmera amb què s'ha rodat una escena (també anomenats "tiros"). A cada angle, el director pren una sèrie de plans. Cada vegada que es talla o s'encadena, cal variar l'angle de càmera. El canvi no ha de ser superior als 180º ni inferior als 45º (tractant-se del mateix subjecte).
Continuïtat
Amb cada nou angle, l'actor ha de mantenir els mateixos moviments, així com el vestuari, la il·luminació, etc. La continuïtat es pot classificar en:
- De contingut: per exemple, despenjar el telèfon amb la mà dreta i mantenir-ho en plans successius.
- De moviment: si un subjecte es desplaça d'esquerra a dreta, amb el nou pla, la direcció s'haurà de mantenir.
- De posició: si un subjecte està a la part dreta en un PP (primer pla), quan s'obri el pla, haurà de seguir a la dreta.
- De so: si apareix un avió al pla, el so ha de continuar fins que desaparegui, encara que no aparegui al següent pla. Cal garantir un ambient de fons o atmosfera constant.