El Muntatge Cinematogràfic: Tècnica i Art
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,72 KB
Transició:
- Per tall: transició no percebuda per l'espectador.
- Encadenat: transició gradual de pla a pla solapant les imatges, percebuda.
- Fosa: transició gradual cap a una imatge negra, percebuda.
Procés creatiu que inventa temps i espais inexistents. (Exemple: The Wild Bunch)
Muntatge (cinema narratiu - teòric) ⇎ edició (vídeo i televisió, eines - software - tecnologia)
Disciplina amb dues vessants: tècnica i artística.
Elements del muntatge:
- Motivació: una bona raó o motiu per tallar.
- Informació: Més informació visual nova = més atenció de l'espectador (The Birds).
- Composició: una mala composició ve d'un mal rodatge i dificulta el muntatge.
- So: important, prepara a l'espectador pels canvis, capta la seva atenció.
- Angle de càmera: posicions de càmera amb les que s'ha rodat. Cada cop que es talla o s'encadena, s'ha de variar l'angle de càmera.
- Continuitat: de contingut, de moviment, de posició, de so.
Tipus de transicions:
- Tall: 1ra opció, acció contínua, canvi d'impacte, canvi d'informació o escenari, Jump Cut (visible) (The Dark Knight).
- Encadenat: 2na opció, canvi de temps, quan es vol alentir el temps, canvi d'escenari, quan hi ha forta relació visual entre les imatges (The Exorcist).
- Fosa: inici, canvi de temps, canvi d'escenari, final, canvi de temps, canvi d'escenari.
- Cortinetes: desplaçament d'imatge en una direcció (Star Wars III), 3 maneres d'evitar el Jump Cut: plans de recurs, flaix en blanc, cortinetes.
- Transicions digitals: més cortinetes en formes (Hulk 2003).
Tipus de muntatge:
- Per acció: habitual per tall, acompanyant un gest o moviment, requereix de tots els elements de muntatge. (Muntatge per acció Batman (1989)).
- Per posició a pantalla: Pot ser per tall o encadenat, basat en el moviment del pla inicial, que dirigeix la mirada de l'espectador a una nova posició. Exemple: (300 Movieclip).
- Formal: transició entre un pla que té unes característiques i un altre pla amb unes característiques similars. Amb el so de fons, pot ser per tall, però habitualment és per encadenat. (Indiana Jones (muntatge formal)).
- Conceptual: (o d'idees) és una suggestió mental. Els dos plans triats configuren una idea o concepte en la ment de l'espectador. Pot ser humorístic, dramàtic, abstracte. Fer-ho ben fet és difícil, mal fet, pot ser un clixé. Si no se'ns acudeix res original, millor descartar-ho.
- Combinat: resultat d'aplicar dos o més dels quatre tipus de muntatge anteriors. És el més difícil. S'ha de preparar a la pre-producció i durant la producció.
La regla de l'eix:
Qualsevol escena té un eix de moviment, mirades o situació. Quan no es compleix aquesta regla, es diu que s'ha produït un salt d'eix. Només es pot canviar de banda amb: un pla on es veu el canvi de direcció i un pla que estigui a sobre de l'eix.
Altres pràctiques:
- L'ordre dels plans: pla de situació, donar informació nova, respectar l'escala de plans (PG, PM, PP, PM, PG) exemple: Breaking Bad.
- Muntant un diàleg dramàtic, no eliminar mai les pauses d'un intèrpret (a no ser que ens ho demanin expressament).
- Un pla de reacció sembla més natural durant una frase que al final.
- En els plans curts de personatges sols, com més completa es vegi la cara, millor.
- Amb un sol personatge, evitar el tall al mateix angle de càmera (de pla sencer a PM, per exemple).
- Quan s'aixeca algú, intentar mantenir els ulls del subjecte dins del quadre el major temps possible (mantenir l'atenció).
- Quan entra algú: que el primer frame sigui amb el personatge encara al quadre.
- Quan surt algú: que l'últim frame sigui amb el personatge encara al quadre.
- Muntant el primer pla d'una acció, triar aquell en el que l'acció sigui més lenta.
- Preferir un pla d'apropament al zoom (artificial).
- Si un personatge desapareix per la banda esquerra del quadre, ha d'entrar per la dreta en el següent.
- Després d'una sèrie de plans curts, introduir un pla general per re-ubicar.
- Quan apareix un personatge nou, introduir un primer pla per presentar-lo a l'espectador.
- Utilitzar plans oberts (GPG, PG) per ubicar una nova localització.
- La durada del pla: un GPG necessita més temps en pantalla que un PD (+ info, + temps).
- Tenir en compte els dos tipus de ritme:
- Ritme intern: propi del pla (moviment personatges càmera, tipus de pla (angle, durada, etc.)
- Ritme extern: relació del pla amb la resta de plans de l'escena (tipus de muntatge, tipus de pla, intenció, etc.)
- Als inicis, intentar avançar el so a la imatge (aplaudiments de TV, per exemple).
- Als finals; intentar fer coincidir el final de la música.
- Evitar en un muntatge d'acció passar d'un PG a un PP del mateix personatge.
- No tallar mai a negre i, a continuació, una imatge (sembla que falti una imatge). imatge tall negre tall imatge
Algunes convencions:
- Algú arriba: d'esquerra a dreta
- Algú marxa: d'esquerra a dreta
- Viatge / desplaçament: oest-est
- Viatge / desplaçament: est-oest
Història del muntatge:
Els Primitius: Lumière, Méliès i Companyia
Germans Lumière:
- Precedents al s.XIX
- Primera projecció pública de pagament (PPPP) 28-12-1895
- Por i confusió amb Arrivée d'un train à la Ciotat
- Germans Auguste i Louis Lumière: evolucionar el kinetoscopi per projector en pantalla
- Cinematògraf: permetia filmació i projecció en un sol aparell
- Anècdotes quotidianes en un sol pla (17 m. de pel·lícula) càmera immòbil, punt de vista frontal.
Els Pioners Anglesos, l'Escola de Brighton:
- Fotògrafs: George Albert Smith, James Williamson i Alfred Collins.
- Muntatges rudimentaris: des de 1898 Smith utilitza PP, demostratius. Grandma's reading glass (1900).
- James Williamson: muntatge en càmera per intuïció> plans successius des de diferents angles d'una regata el 1899.
- Moviment de càmera al posar-la en una embarcació en marxa
- Broma metacinematogràfica. Exemple: A big swallow 1901.
- Persecucions amb alternança de punts de vista a Stop Thief! (1901)
Méliès, el Mag de la Imatge
Mag i prestidigitador interessat en el cinematògraf. Incorpora:
- Posada en escena d'origen teatral.
- Implantació temàtica argumental
- Trucatges: pas de manovella, encadenat i la sobreimpressió.
Pel·lícules en PG: successió d'escenes:
- Viatge a la lluna 1902
- A la conquesta del pol 1912.
Càmera encara fixa: punt de vista frontal Lumière: realisme, Méliès: fantasia
Edwin S. Porter
Naixement del relat cinematogràfic. The life of an american fireman (1902)
- combinació documental + ficció
- premonició del desastre
- no lògica de relacions temporals: veiem l'acció primer des de dintre de la casa i després des de fora. (exemple: the life of an american fireman)
The great train robbery (1903)
- primer western. 10' i 15 plans
- alternança d'accions
- linealitat temporal, espacial i lògica clara
- PP del foragit disparant a l'espectador
- combinació d'exteriors i interiors
- panoràmiques
David W. Griffith
- fundador del llenguatge cinematogràfic modern, inaugura el MRI (mode de rep. institucional)
- sintetitza les dues corrents (Lumière (realitat) i Méliès (fantasia)
- Griffith last minute rescue: incloure frustracions i enrederiments en l'acció per augmentar el suspens.
- ús del PG amb inserts al mateix eix de càmera
- més fragmentació > més muntatge: de 42 plans el 1909 a 116 el 1913.
- PP dels actors per crear impacte i intensitat
- moltes errades de raccord, decidia els inserts després de visualitzar el PG
- The birth of a nation (1915), resum de tots els recursos de Griffith, maduresa de llenguatge cinematogràfic.
- Intolerance (1916), complexa, 4 històries en 4 èpoques diferents. ex: Birth of a nation
L'Avantguarda Soviètica
- El cinematògraf com a eina propagandística
- FEKS: primera escola de cinema del món
- Es prioritza el concepte, la idea, per sobre dels sentiments dels personatges.
Dziga Vertov: <>, el cine-ull (sense dramatisme, eina científica)
- Documentar la realitat, ser-ne un mirall
- Influeix en el documental modern ex: a man with a movie camera (1927)
Sergei M. Eisenstein
- Atracció> cop emocional. El muntatge d'atraccions és una sèrie de cops estructurats.
- ús de metàfores visuals i guió de ferro.
- El cuirassat Potemkin (1925). Escena escales d'Odessa>abisme i vertígen. Joc picat (poble)/ contrapicat (exèrcit).
- Octubre (1928) > fragmentació extrema, muntatge intelectual, metafores visuals i formals.
- influeix en spots i videoclips.
- canvi amb l'arribada del sonor (1927)> alexander Nevski (1938) i Ivan el terrible (1945).
Les Avantguardes Europees
- l'expressionisme alemany
- UFA> gran productora creada el 1917
- Històries fantàstiques i de terror > Nosferatu el vampir (1922), Els nibelungs (1923-1924)
- El gabinet del Dr. Caligari (1920)> escenografia distorsionada i poc realista, actors maquillats i amb moviments espasmòdics. Il·luminació contrastada, ombres llargues.
- Cinema surrealista > al marge de la indústria. La psicologia i el subconscient. Oníric i místic.
- muntatge amb encadenats i sobreimpressions, sense lògica.
- Luís Buñuel és el màxim exponent. Un chien andalou (1929).
- Cinema dadaísta> estil surrealista radical, falta de tota lògica, anàrquic i rebel
- Entr'acte (1924) de René Clari. Projectat durant el descans d'un ballet.
El Cinema Clàssic de Hollywood
- Establiment del cànon clàssic (MRI) i el sonor
- gran mercat nord-americà (1930-1950), muntatge indivisible i star-system
- sistema d'estudis (8 majors: Paramount, Universal, MGM, 20th Century Fox, Warner Bros, Columbia, UA, RKO).
- Films estàtics (soroll de la càmera) i producció per gèneres (western, gangsters, musicals, terror, etc.)
- Pla contraplà, muntatge en paral·lel, llei de l'eix.
- Perfeccionament de la profunditat de camp> Citizen Kane (1941) d'Orson Welles. Resta importància al muntatge (només assegura la continuïtat).
- Citizen Kane: riquesa de recursos
- F for fake (1973). Interessant documental o fals documental, exercici de muntatge, metacinematogràfic.
- joc de màgia, falsificacions, apareix la pròpia sala de muntatge, etc. Què és real i què és inventat?
Nouvelle Vague
- Nouvelle Vague:
- grup de crítics de cinema de la revista Cahiers du Cinema (André Bazin): Truffaut, Godard, Chabrol, etc.
- 1959: estrena de A bout de souffle (Godard) i Les quattrocents coups (Truffaut)
- característiques generals:
- oposició al cinema fet en estudi
- localitzacions reals, llum disponible, càmera en mà
- els actors poden improvisar
- muntatge abrupte, el·lipsis, discontinuitat (MRM)
Jean-Luc Godard
- A bout de souffle (1959)> trenca normes, completa llibertat
- Càmera en mà, llum disponible, muntatge fragmentat.
- Jean Cats mira al públic, senyoretes fent autostop. Utilització expressiva del so.
Alain Resnais
- cinema de la memòria, experimentació cinematogràfica, caire fantàstic
- L'anée derniére à Marienbad (1961)> els passadissos de la memòria, els reflexos, aparicions i desaparicions, etc.
La Modernitat Nord-americana
La generació de la televisió:
finals 50's aparició TV. Fornada de directors del medi que fan el salt al cinema als 60's > Arthur Penn, Sidney Lumet, John Frankenheimer, Sam Peckimpah, Robert Altman, etc. Associació d'actors i productores independents > progressisme i nous temes
- més realisme i naturalisme (influenciats pel neorealisme italià)
- tècnica multicàmera en temps real, muntatge més ràpid
- estils heterodoxos entre els directors
Sidney Lumet: provinent del teatre. Realització al servei de l'actor.
- 12 Angry men (1957) > originalment per TV. To documental (un únic espai)
- Serpico (1973)> cru retrat policial. Estil convuls.
- Dog day afternoon (1975)> atracament amb escenes multicàmera al carrer, estil televisiu.
La generació Zoetrope / el Nou Hollywood
- Generació de cineastes provinents d'escoles de cinema influenciats pel cinema europeu i que reviuen el Hollywood dels 70's.
- profund coneixement del muntatge. Parelles estables director-muntador.
Francis Ford Coppola
- The Godfather (1972)> classicisme, riquesa cinematogràfica
- Apocalypse Now (1979)> muntatge experimental, relació entre imatge i so.
Martin Scorsese
- muntatge ràpid, precís, convuls, dinàmic… és protagonista. Efectes: ralentitzacions, congelacions, jump cuts, etc.
- Taxi Driver (1976)
- Raging Bull (1980)
Steven Spielberg
- recicla el classicisme amb dinamisme i ritme. Muntatge al servei de la transparència i eficàcia.
- telefilm Duel (1971)> presència del camió intimidant
- Jaws (1975) muntatge suggerent
- Saving Private Ryan (1998)> més obscur
Actualitat i Postmodernitat
- Confluència de medies: còmic, videojocs, apps, cinema, internet…
- Ej: Matrix (cinema) + Animatrix (anime) + videojocs
- Videojocs que esdevenen pel·lícules (Tomb Raider) i pel·lícules que esdevenen videojocs (Toy Story)
- Joguines-còmic-pel·lícula (Transformers, G.I. Joe)
- Joguines- pel·lícula (Lego)
- Tot (Star Wars)
Elements Sonors
Veus (diàlegs):
- Oïda humana aïlla la veu de l'ambient.
- Informació sonora més important, perquè són la peça clau per transmetre l'argument.
- Transmet sensacions
- Les veus dels personatges s'han d'entendre perfectament (intel·ligibilitat)
- Veu en off (Europa)
Música (col·leccions o creada):
- Present des dels orígens del cinema.
- Subministra informació (la lletra, l'estil, l'època, etc.)
- capta l'atenció de l'espectador.
- Potència els estats d'ànim
- estableix ritme
- manté la fluïdesa de l'acció
- serveix de contrapunt 2001, Trainspotting, American Psycho
- Relació nº personatges i nº instruments
- 1 personatge 1 solo
- 2 personatges 2 duet
- 6 personatges 6 banda
- 300 personatges orquestra simfònica
- -Ej: In the mood for love (Deseando amar, Wonk Kar Wai, 2000)
Efectes de so (Foley, electrònics, biblioteca):
- Serveixen per representar objectes, moviments, contactes, etc.
- Estalvien escenes costoses (multituds, accidents,etc.)
- Estructuren la narració (transicions)
- creen ambients
- poden representar algun personatge
- intensifiquen i destaquen accions Stargate, King Kong, THX 1138
Silencis:
- Absència (relativa) de so
- Funció objectiva (absència real de so en la narració)
- Funció subjectiva (reforça sentiments i sensacions. Crea expectació i impacte emocional, tensió)
Objectiu del muntatge sonor:
- Aconseguir una narració fluida
- Afegir ritme, emoció i impacte a la imatge
- donar realitat i perspectiva
- proporcionar sensació de profunditat d'espai i amplitud (stereo i surround)
- corregir qualsevol defecte del so
La Postproducció d'Àudio
captació | edició / muntatge | mescla | masterització.
Aspectes de la postproducció d'àudio:
- Tècnics
- Estètics
- Importància de la captació
- Importància de l'acústica i de la psicoacústica
Transmet sensacions d'espai:
- Distància – intensitat
- Direcció – efecte estèreo
- Forma i volum – reflexions del so
- Construcció d'espais sonors – acústica dels espais
- Espais oberts → parets encoixinades (evitar les reflexions)
- Espais tancats → parets dures (més reflexions)
- Etc...