La Muntanya de Sainte-Victoire: Anàlisi d'una Obra Clau de Cézanne

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,54 KB

Autor: Paul Cézanne

Cronologia: 1890

Estil: Postimpressionista

Suport: Tela

Tècnica: Oli

Dimensions: 65 x 92 cm

Localització: Museu d’Orsay, París

Context Històric: L'Evolució Postimpressionista

A finals del segle XIX, Europa es trobava profundament influenciada per la concepció impressionista de la pintura i els seus principals teòrics. No obstant això, la personalitat d'alguns dels seguidors inicials, que van acceptar l'impressionisme com una manifestació d'un antiacademicisme alliberador, van adoptar canvis divergents. Això va ser degut, precisament, a la multiplicitat de possibilitats que la ruptura de l'impressionisme amb les imposicions anteriors havia facilitat.

Encara que els postimpressionistes van basar la seva obra en l'ús del color experimentat pels impressionistes, van reaccionar contra el desig de reflectir fidelment la naturalesa i van presentar una visió més subjectiva del món.

A mitjan anys 80 del segle XIX, el pintor Paul Cézanne va triar la muntanya de Sainte-Victoire, una emblemàtica formació francesa, com a motiu recurrent per a la seva pintura. La va retratar en nombroses ocasions, explorant-ne les formes i la llum.

Anàlisi Formal: La Visió de Cézanne sobre Sainte-Victoire

Descripció General del Conjunt

  • Cézanne utilitza diferents punts de vista, la qual cosa permet la representació del paisatge al voltant de la muntanya.
  • En les primeres vistes de la muntanya, Cézanne dona importància a la línia i al dibuix, destacant la presència de l'arbrat en primer pla.
  • En les últimes obres, la línia pràcticament desapareix, i només hi ha taques de color per representar els diferents volums.
  • Cada vegada és més recognoscible el seu traç de la pinzellada, capaç d'imprimir el seu gest en el llenç.

Diferències entre Vistes: 1882 vs. 1904

Imatge de 1882

  • La muntanya ocupa un segon pla en aparèixer al fons de la composició, enquadrada entre arbres.
  • Les llums del capvespre creen unes tonalitats malves a les zones d'ombra que recorden l'impressionisme.
  • La perspectiva es converteix en la principal protagonista:
    • Situant en primer pla els pins i al fons la muntanya, retallant la seva majestuosa silueta sobre el cel.
  • El color ha estat aplicat de manera fluida i amb prou feines empastat, creant l'efecte d'envoltar la perspectiva.
  • S'utilitza una banda de tonalitats verdes per dirigir l'atenció cap als grisos, malves i blaus del cel i la muntanya.

Imatge de 1904

  • Cézanne continua la seva intensa recerca per dotar les seves teles de volum i forma.
  • En aquesta etapa, Cézanne se situa a un pas del Cubisme.
  • La muntanya és poc perceptible i es confon amb el cel que l'envolta.
  • Les construccions de les seves faldilles s'han convertit en un maremàgnum de ràpides pinzellades de diferents tonalitats amb les quals es pretén crear formes i volums.
  • La línia ha desaparegut per deixar pas al color.

Estil: La Singularitat Postimpressionista de Cézanne

Cézanne és un pintor postimpressionista que va partir de pressupostos impressionistes. Encara que hereta de l'impressionisme el costum de pintar paisatges, els seus punts de partida són diferents:

  • Els impressionistes, com Monet, veien en un paisatge l'espai per a canvis de llum i de color.
  • Per a Cézanne, els paisatges no són més que vistes d'un pla molt sòlid i molt dens, saturat de color.

És l'articulació d'aquests plans de color la que determina les seves formes i organitza els volums a l'espai. Cada part d'un quadre de Cézanne és fruit de molta reflexió, ja que cada to està dirigit cap a la resta, i no deixa res a l'atzar.

Models i Influències: Cézanne, Pare de l'Art Modern

El resultat de pintar repetidament la muntanya de Sainte-Victoire és clau per comprendre el posterior desenvolupament de la pintura cubista:

  • Cézanne observa el paisatge:
    • El divideix en zones a partir de formes geomètriques grans i petites que ell abstrau de la realitat.
    • Dissocia volums i crea les seves pròpies estructures.
    • Les agrupa finalment totes en una sola massa amb la qual crea la imatge última.

Paul Cézanne és considerat el "pare de l'art modern" i un precursor fonamental del cubisme i l'abstracció.

Entradas relacionadas: