Multiculturalisme i Interculturalisme: Convivència i Educació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Multiculturalisme i Interculturalisme
Multiculturalitat, interculturalitat i pluriculturalitat
- Multiculturalitat: Convivència de diferents cultures en un mateix territori.
- Interculturalitat: Intervenir en aquesta realitat multicultural, i fer èmfasi en la relació entre cultures que estan convivint.
- Pluriculturalitat: Una altra forma d’intervenció que posa èmfasi no en la interacció sinó en el manteniment de les identitats culturals de cada grup.
Models
- Assimilació de la diversitat: “una societat homogènia”.
- Pluriculturalitat: “pluralitat de societats”.
- Unitat en la diversitat.
Racisme modern: Europa industrial
Principis Segle XIX fins anys 60 Segle XX. Entrada de grups d’immigrants com a mà d’obra barata, a qui es marginava i oprimia. Relació desigual entre cultures: es pretén una unificació cultural. “Races” inferiors i superiors segons característiques biològiques com ara la intel·ligència.
Tipus de racisme
Hitler matava jueus, homosexuals i gitanos, ja que pensava que aquests altres col·lectius no arribaven al mateix nivell humà. Raça és un terme racista. Implica una diferència d’ADN. No existeixen les races humanes, són persones amb característiques diferents.
Característiques del racisme modern
- Etnocentrisme: desigualtat.
- Universalisme occidental: lligat a l'etnocentrisme.
- Democràcia capitalista.
- Nazisme: revisionisme.
Racisme modern en l'educació
- Model Assimilacionista, unitat cultural: “integració” d’immigrants.
- Model compensatori: Intentar igualar. Amb la LOGSE s’intenta que els alumnes immigrants vagin a determinats centres. L’objectiu és eliminar la diferència que causa el fracàs escolar: homogeneïtzació.
- Materials escolars: “la reconquesta espanyola” contra els “invasors musulmans”.
- English only negatiu, ja que l’aprenentatge de diversos idiomes agilitza l’aprenentatge.
Racisme postmodern
Pas de la societat industrial a la societat de la informació. Sorgeixen noves corrents de pensament com la postmoderna que en la seva crítica a la pretensió universalista de l’etnocentrisme.
Característiques
- Diferències d’ètnies.
- Relativisme cultural: les relacions entre cultures són sempre de dominació, el diàleg no és possible. No pots jutjar res perquè tot és relatiu.
Model Vic
Vic va ser pionera en aplicar aquesta llei de redistribució.
- 1997: Redistribució (20%) es va fer una política que consistia en repartir els immigrants en altres escoles. I es deixava que dintre de les classes hi hagués un percentatge del 20% d’immigrants com a màxim.
- 2007: Aules de transició (EBE). Que les famílies i alumnes immigrants, abans d’entrar a l’escola o institut, passin per aquest espai per poder aprendre l’idioma.
Racisme postmodern en l'educació
Considera que l’escola promou la barreja entre cultures que destrueix les identitats. Pluriculturalisme. Diferència à desigualtat.
Cas extrem
Model segregacionista: polítiques educatives segregadores que reparteixen l’alumnat d’aquestes cultures en diferents escoles i se’ls subordina.