Moviments Artístics del Segle XX: Del Romanticisme a l'Abstracció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,92 KB
Característiques Generals del Romanticisme Pictòric
- La diversitat oposada a la uniformitat, i, amb això, l'exaltació de l'individu i de les tradicions.
- L'aspiració a la llibertat individual i nacional, idea que connecta amb les revolucions burgeses de l'època.
- L'historicisme com a recerca de les arrels nacionals en el passat, cercant de fonamentar-se essencialment en l'edat mitjana.
- La comprensió i el sentiment de la natura des dels vessants sensible i religiós.
- Predilecció per l'exòtic, l'imaginari i l'irracional, amb un interès preferent pel món musulmà del nord d'Àfrica i per la cultura oriental.
Arquitectura Funcionalista
- La forma segueix la funció.
- Lligada al progrés industrial.
- Han de ser com màquines per viure.
- Higienista: il·luminació, ventilació i orientació adequada.
- No ornamental.
- Formes pures i essencials: quadrat, cub i cilindre.
- Ús del formigó armat i formigó vist.
- Ús d'estaques o pilons.
- Plantes i finestres lliures (finestres cinta).
- Terrassa-jardí pla.
Fitxa 21 Pavelló alemany Fitxa 1 Escola de la Bauhaus a Dessau
Arquitectura Neoplasticista
- Recreen les estètiques pictòriques holandeses.
- Com el Funcionalisme, redueix les formes, els volums i els colors als més elementals.
- Sotmet l'espai arquitectònic i humà al rigor de la racionalitat més simple.
Fitxa 2 Casa Schroder a Utrech
Pintura Fauvista
- No copia la realitat.
- Predomina la visió subjectiva i estètica de l'artista.
- Colors primaris.
- No es segueix l'harmonia en l'ús del color.
- Violència cromàtica extrema (d'aquí el nom del moviment).
- Enormes taques de color.
- Colors plans i juxtaposats.
- Línies gruixudes multicolors.
- Color independent del tema.
- Ús simbòlic del color.
- Tècnica divisionista: Ús de complementaris de costat.
- Temàtica: paisatges i natura morta.
- Desapareixen les ombres i el clarobscur.
- Desapareix el tractament clàssic de la llum.
Fitxa 27 La ratlla verda Fitxa 28 L'habitació vermella Fitxa 3 La dansa
Pintura i Escultura Cubista
- S'inspiren en Paul Cézanne.
- Amb trets formals de les cultures primitives.
- Fragmentació geomètrica de l'espai.
- Descomposició de les figures.
- Configuració de la figura en plans interrelacionats.
- Diferents visions simultànies. No hi ha un únic punt de vista.
- No perspectiva renaixentista.
- Ombrejat arbitrari, anti-clarobscurista.
- Temes: retrats, natures mortes i paisatges.
- Els objectes es veuen des de tots els punts de vista de forma simultània.
- Realitat vista com a través d'un vidre trencat.
- El color no és important, només diferencia els plans.
- Colors càlids com castanys, beixos i ocres. Freds com blaus i grisos.
- Apareix el papier collés i el collage, que agredeixen la pintura tradicional i trenquen amb la imitació de la realitat d'aquesta.
- No imita la realitat, es crea mitjançant el quadre objecte.
- Apareixen com a simples plans de color.
- El color pren més importància.
- No s'analitza l'objecte en si, sinó els materials amb els que treballem.
Fitxa 28 Paisatge a l'Estaque - Fitxa 24 El Profeta
Abstracció
- No hi apareixen objectes ni continguts descriptius.
- No objectiva, no figurativa.
- Sense connexió amb la natura.
- Només combina colors sense formes per expressar una necessitat interior. Aquesta necessitat espiritual interior es manifesta mitjançant el color i la forma.
- De dimensions espirituals, en contra del materialisme.
- El color en sinestèsia amb la música s'expressa per ell mateix i arriba fins a l'ànima humana.
- La pintura ha d'actuar sobre els nostres sentits per així tenir una experiència espiritual.
- La ordenació lliure del color segueix els impulsos de la inspiració.
Fitxa 30 Composició IV, Kandinsky
Pintura Neoplasticista Holandesa, «De Stijl»
- No hi apareixen objectes ni continguts descriptius.
- No objectiva, no figurativa.
- Sense connexió amb la natura.
- Busca relacions matemàtiques entre les formes acolorides.
- Depura les formes fins arribar als seus components fonamentals.
- Elements artístics plàstics reduïts a l'abstracció.
- Línies interseccionades, cubs, plans, colors primaris...
- Cerquen uns valors plàstics nous i universals.
- La vertical és vital, és la vida. L'horitzontal és el repòs, és la mort.
Fitxa 7 Composició II de Piet Mondrian