Moviments Artístics del Segle XX: Del Romanticisme a l'Abstracció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,92 KB

Característiques Generals del Romanticisme Pictòric

  • La diversitat oposada a la uniformitat, i, amb això, l'exaltació de l'individu i de les tradicions.
  • L'aspiració a la llibertat individual i nacional, idea que connecta amb les revolucions burgeses de l'època.
  • L'historicisme com a recerca de les arrels nacionals en el passat, cercant de fonamentar-se essencialment en l'edat mitjana.
  • La comprensió i el sentiment de la natura des dels vessants sensible i religiós.
  • Predilecció per l'exòtic, l'imaginari i l'irracional, amb un interès preferent pel món musulmà del nord d'Àfrica i per la cultura oriental.

Arquitectura Funcionalista

  • La forma segueix la funció.
  • Lligada al progrés industrial.
  • Han de ser com màquines per viure.
  • Higienista: il·luminació, ventilació i orientació adequada.
  • No ornamental.
  • Formes pures i essencials: quadrat, cub i cilindre.
  • Ús del formigó armat i formigó vist.
  • Ús d'estaques o pilons.
  • Plantes i finestres lliures (finestres cinta).
  • Terrassa-jardí pla.

Fitxa 21 Pavelló alemany Fitxa 1 Escola de la Bauhaus a Dessau

Arquitectura Neoplasticista

  • Recreen les estètiques pictòriques holandeses.
  • Com el Funcionalisme, redueix les formes, els volums i els colors als més elementals.
  • Sotmet l'espai arquitectònic i humà al rigor de la racionalitat més simple.

Fitxa 2 Casa Schroder a Utrech

Pintura Fauvista

  • No copia la realitat.
  • Predomina la visió subjectiva i estètica de l'artista.
  • Colors primaris.
  • No es segueix l'harmonia en l'ús del color.
  • Violència cromàtica extrema (d'aquí el nom del moviment).
  • Enormes taques de color.
  • Colors plans i juxtaposats.
  • Línies gruixudes multicolors.
  • Color independent del tema.
  • Ús simbòlic del color.
  • Tècnica divisionista: Ús de complementaris de costat.
  • Temàtica: paisatges i natura morta.
  • Desapareixen les ombres i el clarobscur.
  • Desapareix el tractament clàssic de la llum.

Fitxa 27 La ratlla verda Fitxa 28 L'habitació vermella Fitxa 3 La dansa

Pintura i Escultura Cubista

  • S'inspiren en Paul Cézanne.
  • Amb trets formals de les cultures primitives.
  • Fragmentació geomètrica de l'espai.
  • Descomposició de les figures.
  • Configuració de la figura en plans interrelacionats.
  • Diferents visions simultànies. No hi ha un únic punt de vista.
  • No perspectiva renaixentista.
  • Ombrejat arbitrari, anti-clarobscurista.
  • Temes: retrats, natures mortes i paisatges.
  • Els objectes es veuen des de tots els punts de vista de forma simultània.
  • Realitat vista com a través d'un vidre trencat.
  • El color no és important, només diferencia els plans.
  • Colors càlids com castanys, beixos i ocres. Freds com blaus i grisos.
  • Apareix el papier collés i el collage, que agredeixen la pintura tradicional i trenquen amb la imitació de la realitat d'aquesta.
  • No imita la realitat, es crea mitjançant el quadre objecte.
  • Apareixen com a simples plans de color.
  • El color pren més importància.
  • No s'analitza l'objecte en si, sinó els materials amb els que treballem.

Fitxa 28 Paisatge a l'Estaque - Fitxa 24 El Profeta

Abstracció

  • No hi apareixen objectes ni continguts descriptius.
  • No objectiva, no figurativa.
  • Sense connexió amb la natura.
  • Només combina colors sense formes per expressar una necessitat interior. Aquesta necessitat espiritual interior es manifesta mitjançant el color i la forma.
  • De dimensions espirituals, en contra del materialisme.
  • El color en sinestèsia amb la música s'expressa per ell mateix i arriba fins a l'ànima humana.
  • La pintura ha d'actuar sobre els nostres sentits per així tenir una experiència espiritual.
  • La ordenació lliure del color segueix els impulsos de la inspiració.

Fitxa 30 Composició IV, Kandinsky

Pintura Neoplasticista Holandesa, «De Stijl»

  • No hi apareixen objectes ni continguts descriptius.
  • No objectiva, no figurativa.
  • Sense connexió amb la natura.
  • Busca relacions matemàtiques entre les formes acolorides.
  • Depura les formes fins arribar als seus components fonamentals.
  • Elements artístics plàstics reduïts a l'abstracció.
  • Línies interseccionades, cubs, plans, colors primaris...
  • Cerquen uns valors plàstics nous i universals.
  • La vertical és vital, és la vida. L'horitzontal és el repòs, és la mort.

Fitxa 7 Composició II de Piet Mondrian

Entradas relacionadas: