Moviments d'Art: Abstracció Geomètrica i Surrealisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,81 KB

ABSTRACCIÓ: El raionisme és un moviment de l'abstracció geomètrica que es va originar a Rússia i es caracteritza per la representació de la llum en formes geomètriques.

El neoplasticisme és un moviment de l'abstracció geomètrica que va ser fundat per l'artista holandès Piet Mondrian, i es basa en la utilització de línies rectes, formes geomètriques primàries i colors primaris per expressar l'harmonia universal amb formes i colors. Relacionat amb el cubisme, però nega el volum i també és conegut com a moviment Der Stijl (nom de la revista que promovia aquest corrent).

(Piet Mondrian) “Composició en vermell, groc i blau” 1927 → traça sobre el blanc de la tela, línies negres horitzontals i verticals formant quadrats i rectangles, en els quals trobem els colors primaris. Omet línies corbes i no hi ha moviment, sinó una relació dialèctica; les línies horitzontals representen allò inert i les verticals, que evoquen la vida.

El neoplasticisme té aplicació en el camp del disseny tèxtil, de mobiliari i l’arquitectura. El moviment vol transformar la vida de les persones fent un entorn més bell i confortable amb el disseny, no intenta expressar res. El constructivisme és un moviment artístic que es basa en la utilització de materials industrials per a la creació d'art. Els artistes del constructivisme van tractar de crear obres que fossin útils per a la societat, així com l'art. És un art paral·lel al suprematisme que defensa la funcionalitat de l’obra artística. Art per al poble. Vladimir Tatlin: "Monument a la III Internacional" 1919 → encàrrec del govern. L’obra no arriba a fer-se; es conserva la maqueta d’ella. El suprematisme és un moviment de l'abstracció geomètrica que es va originar a Rússia i que es caracteritza per l'ús de formes geomètriques simples i colors primaris en una base blanca per expressar el màxim sentiment de llibertat.

4,3


Surrealisme El surrealisme busca els mecanismes més amagats de representació humana: somnis, realitats, fantasies i raó es barregen en la creació d'un món suggeridor i enigmàtic a través d'unes atmosferes màgiques i al·lucinants.

- Hereu del Dadà, conserva l'actitud provocadora i la necessitat de sorprendre l'espectador.

- També l'hostilitat envers la societat burgesa els va inclinar cap a ideologies revolucionàries, perquè volien oferir una alternativa global a la vida.

  • Els surrealistes, també anomenats superrealistes, pretenien superar la dissociació entre el conscient i el món reprimit de l'inconscient. Per això recorren sense por a la representació d'elements contradictoris.

  • Utilitzen dos mètodes per dur a la pràctica la recerca de la globalitat psíquica:

  • L'automatisme i les visions del món oníric (somnis).

  • Els estats delirants.

Recursos:

- animació d'allò inanimat - metamorfosi - aïllament de fragments anatòmics - màquines fantàstiques - incongruència entre elements - perspectives buides - atmosferes espectrals

Tendència figurativa: Llenguatge figuratiu (perspectiva ortodoxa, tradicional) - Predomini de la línia per sobre del color. - Objectes presentats de forma il·lògica però reconeixibles.

Tendència antiobjectiva: Recorda a formes orgàniques. Salvador Dalí: va ser un artista visual espanyol que va ser un dels màxims exponents del surrealisme, creant obres icòniques com "La persistència de la memòria". André Breton: va ser un escriptor i poeta francès que va fundar el moviment surrealista i va escriure el Manifest surrealista, que va servir com a programa del moviment.


En quin context s’inicien les primeres avantguardes? Les primeres avantguardes s’iniciaren a principis del segle XX, principalment a París, Alemanya, Rússia, Àustria, Suïssa, Holanda... Neixen l’any 1905 i es marca la seva finalització amb el començament de la 2a Guerra Mundial. Europa, en aquell moment, vivia una època de canvis; la confiança en un progrés il·limitat s’havia ensorrat amb l’entrada del segle. Van aparèixer noves modes, un relaxament dels costums i la moral, la dona adquiria un nou paper en la societat, van caure els grans imperis (Rússia, Alemanya, Àustria-Hongria) i es van reestructurar les fronteres. Per altra banda, l’arribada de les idees marxistes al poder, de la mà de la Revolució Russa, van suposar una nova esperança, la visualització d’un nou futur possible. Amb tot aquest context social, l’art contemporani ja no podia ser la captació externa de la realitat, sinó l’expressió de les vivències interiors de l’artista i el desconcert que sent davant del món.

Quin era el problema formal que volien resoldre els artistes cubistes amb les seves pintures? Com reproduir objectes tridimensionals en el pla bidimensional de la tela sense recórrer a la il·lusió de la perspectiva.

Quina relació es pot establir entre l’obra de Kandinski i les composicions de Schönberg? Van fer alguna col·laboració? Kandinski pintava a través de la música; cada color en les seves composicions tenia una emoció i un so. Kandinski va conèixer a Schönberg en un concert seu i va quedar captivat per la seva música. Es van fer grans amics i Vasili va fer diverses obres a partir de la seva música. Per Kandinski, la música i la pintura mantenien una estreta relació.

Diferències formals i conceptuals entre el neoplasticisme i el suprematisme? El neoplasticisme es caracteritza per l’ús de figures ortogonals i els colors blau, groc i vermell. Representació de la sobrietat i l’equilibri perfecte. El suprematisme, en canvi, aposta per la representació harmoniosa i equilibrada de figures geomètriques simples (com el quadrat, el triangle, la rodona…) sobre un fons pla. El suprematisme utilitza una paleta de color més àmplia que el neoplasticisme.


Quina corrent dins de l’abstracció geomètrica defensa la funcionalitat de l’obra artística? En quin context i al servei de quines idees treballaven els artistes adscrits a aquest moviment? El constructivisme defensa la funcionalitat i utilitat de l’art. El constructivisme va sorgir a Rússia l’any 1915 i va treballar pel poder soviètic, durant i després de la Revolució. Estava inscrit a les idees de la Rússia del moment, les idees marxistes i comunistes. Els artistes constructivistes deien que l’artista podia ser un agent pel canvi social.

Què és un ready-made? Quin altre nom té? El ready-made consisteix en la descontextualització o intervenció d’un objecte o element. El resultat d’aquest és prou estrany o digne d’atenció. També es coneix com a l’objet trouvé.

Quins recursos feien servir els artistes surrealistes per alliberar el control de la raó i fer aflorar l’inconscient?

Els artistes surrealistes, molts cops, per alliberar el control de la raó i fer aflorar l’inconscient prenien estupefaents o feien estades llargues sense dormir o menjar. A través dels somnis i els estats delirants, buscaven accedir a la globalitat psíquica.

Entradas relacionadas: