Moviment pedagògic de l'escola nova
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB
Característiques del moviment pedagògic de l’escola nova
Últims anys S.XIX, gran ressò el 1r quart S.XX. Conjunt d’experiències renovadores. Ferrière elabora els 30 principis bàsics que havien de reunir.
Trets característics: Pedocentrista, respecta i coneix el desenvolupament infantil, creu imprescindible l’activitat, que sorgeix de l’espontaneïtat i la curiositat natural, i creu en la llibertat i l’autonomia.
4 grans principis metodològics: Individualització, socialització, globalització i importància de l’activitat i l’autoeducació.
Maria Montessori Representant principal de la pedagogia científica.
1907 obre a Roma la Casa dei Bambini (parvulari de 3 a 6 anys).
Mètode ed. vitalista basat en l’activitat i l’ed. sensorial.
El mètode es difon ràpidament. A Catalunya es crea el 1r parvulari montessorià el 1915.
Principis educatius: L’autoeducació, la llibertat dels infants i la importància de l’ambient.
Paper del mestre com a facilitador/orientador.
Importància: materials didàctics (crea específics per lectoescriptura i desenvolupament sensorial), joc, foment de l’autonomia, ambient educatiu (racons), organització del temps i els exercicis de la vida pràctica.
Va desenvolupar un mètode d'ensenyament revolucionari que va canviar en gran mesura la forma com es treballava amb els nens en l'educació preescolar i primària. La idea partia d'una total autonomia de l'infant, el foment de la iniciativa i l'aprenentatge en llibertat.
Aprofitar al màxim l'obertura i flexibilitat dels estudiants
Dissenyar un ambient especial perquè les experiències d'aprenentatge siguin millors
Aprofitament dels períodes sensibles dels nens
Germanes Agazzi (Rosa i Carolina → Asil de Mompiano)
Mètode senzill i intuïtiu: Ambient acollidor i familiar. Importància a la llibertat, el joc, el treball individual i la vida en grup. Pedocentristes, amb influències religoses. Pes a l’educació a través de la natura.
Gran varietat d’activitats:
a) Exercicis pràctics b) El llenguatge oral
c) Jardineria d) Ex. discriminació intel·lectual
e) Treballs manuals f) Joc lliure
g) El cant
Importància de les act. a l’aire lliure i de l’acollida dels infants i les famílies la primera mitja hora.
Material → Objectes senzills i quotidians. Museu dels pobres.
La llibertat i la responsabilitat de l’infant
● L’observació dels elements del seu medi natural
● Es preocupa poc de la lectura i de l’escriptura
● Orienta l’infant cap a la coneixenç del major nombre d’objectes que só utilitzats normalment.
● El material didàtic no é artificial, com a la “casa de nens” de Montessori.
● El mèode, en general, comporta una continuïat entre la casa i l’escola.