Motors de Combustió: 2T, 4T, Turbo i Bomba d'Injecció

Enviado por ruben y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,7 KB

Motors de 2T i 4T: Diferències Clau

En un motor de 4T, el cicle complet es compon de quatre fases separades: admissió, compressió, explosió (o expansió) i escapament. Hi ha un temps "positiu" (explosió) per cada dues voltes del cigonyal. L'entrada i sortida de gasos es produeix a través de vàlvules, normalment situades a la culata del motor.

En un motor de 2T, els mateixos quatre temps existeixen, però l'admissió i la compressió s'esdevenen simultàniament a l'explosió i l'escapament. Hi ha una fase de treball positiu per cada volta del cigonyal. L'entrada i sortida de gasos es realitza mitjançant uns espiralls (obertures) situats a les parets del cilindre. En general, els motors de 2T són més senzills i econòmics, però el seu ús es limita a aplicacions de baixa potència.

Motors Sobre-alimentats: El Turbocompressor

En els motors sobre-alimentats, el turbocompressor augmenta la potència del motor. Consisteix en una turbina accionada pels gasos d'escapament del motor. A l'eix d'aquesta turbina, s'hi fixa un compressor centrífug. Aquest compressor pren l'aire a pressió atmosfèrica (després de passar pel filtre d'aire) i el comprimeix. L'aire comprimit s'introdueix als cilindres a una pressió superior a l'atmosfèrica.

Els gasos d'escapament incideixen radialment a la turbina i surten axialment, després de cedir gran part de la seva energia interna (mecànica i tèrmica). L'aire entra al compressor axialment i surt radialment. Aquest procés, però, provoca un augment considerable de la temperatura de l'aire.

L'Intercooler: Refredament de l'Aire Comprimit

L'augment de temperatura de l'aire comprimit és un efecte secundari negatiu, ja que l'aire calent és menys dens. Això significa que, en un mateix volum, hi ha menys massa d'aire i, per tant, menys oxigen disponible per a la combustió. Per contrarestar aquest efecte, s'utilitza un intercooler (bescanviador de calor) entre el turbocompressor i l'admissió.

L'intercooler redueix la temperatura de l'aire comprimit, augmentant-ne la densitat. D'aquesta manera, s'introdueix més oxigen a la cambra de combustió, permetent una combustió més completa i, en conseqüència, una major potència.

Bomba d'Injecció i Injectors: Dosificació del Combustible

La bomba d'injecció té la funció de transportar el combustible i fer-lo entrar al cilindre amb una pressió determinada i en el moment precís. L'injector, per la seva banda, és el component que introdueix el combustible polvoritzat a la cambra de combustió durant la fase d'explosió (o expansió en un motor dièsel).

Entradas relacionadas: