Motors de Combustió: 2 Temps vs. 4 Temps

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,88 KB

El Motor de Quatre Temps

El motor o cicle de quatre temps és un tipus de motor d'explosió que requereix quatre curses del pistó o èmbol (dues voltes completes del cigonyal) per a completar el cicle termodinàmic. Aquest cicle es compon de quatre fases:

Admissió

En aquesta fase, el descens del pistó aspira la mescla d'aire i combustible en els motors d'encesa provocada, o l'aire en els motors d'encesa per compressió. La vàlvula d'admissió es manté oberta, mentre que la de sortida està tancada. Al primer temps, el cigonyal dóna 180°. L'arbre de lleves dóna 90° i la vàlvula d'admissió roman oberta.

Compressió

En arribar al final de la cursa inferior, la vàlvula d'admissió es tanca, i el pistó ascendeix, comprimint el gas contingut a la cambra. Al final del segon temps, el cigonyal ha girat 180° addicionals, i l'arbre de lleves ha recorregut 180° en total. Ambdues vàlvules es troben tancades i la cursa del pistó és ascendent.

Explosió

En arribar al final de la cursa superior, el gas ha assolit la pressió màxima. Als motors d'encesa provocada, salta la guspira a la bugia, provocant la inflamació de la mescla. Als motors dièsel, s'injecta el combustible, que s'autoinflama per la pressió i temperatura existents a l'interior del cilindre. En ambdós casos, una vegada iniciada la combustió, aquesta progressa ràpidament, incrementant la temperatura a l'interior del cilindre i expandint els gasos que empenyen el pistó.

Escapament

En aquesta fase, el pistó empeny, en el seu moviment ascendent, els gasos de la combustió a través de la vàlvula d'escapament, que roman oberta. En arribar al final de la cursa superior, es tanca la vàlvula d'escapament i s'obre la d'admissió, reiniciant-se el cicle. En aquest temps, el cigonyal arriba als 360° i l'arbre de lleves ha girat 180° addicionals. La cursa del pistó és ascendent.

El Motor de Dos Temps

El motor de dos temps, també anomenat motor de dos cicles, és un motor de combustió interna que realitza les quatre etapes del cicle termodinàmic (admissió, compressió, explosió i escapament) en dos moviments lineals del pistó (una volta del cigonyal). Es diferencia del més comú motor de quatre temps del cicle d'Otto, en què aquest últim realitza les quatre etapes en dues revolucions del cigonyal.

Diferències Constructives

El motor de dos temps es diferencia en la construcció del motor de quatre temps en les següents característiques:

  • Les dues cares del pistó realitzen una funció simultàniament, a diferència del motor de quatre temps, en el qual únicament és activa la cara superior.
  • L'entrada i la sortida de gasos al motor es realitza a través dels espiralls (orificis situats en el cilindre). Aquest motor manca de les vàlvules dels motors de quatre temps. El pistó, depenent de la posició que ocupa en el cilindre en cada moment, obre o tanca el pas de gasos a través dels espiralls.
  • El càrter del cigonyal ha d'estar segellat i compleix la funció de càmera de precompressió. En el motor de quatre temps, al contrari, el càrter serveix de dipòsit de lubricant.

Lubricació

La lubricació, que en el motor de quatre temps s'efectua mitjançant el càrter, en el motor de dos temps s'aconsegueix mesclant oli amb el combustible en una proporció que varia entre el 2% i el 5%. Aquesta mescla està en contacte amb totes les parts mòbils del motor i aconsegueix una lubricació adequada.

Entradas relacionadas: