El Motor Tèrmic: Classificació i Funcionament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,29 KB
El Motor Tèrmic
Un motor tèrmic és una màquina que transforma energia tèrmica (calor) en energia mecànica (moviment).
Classificació dels Motors
On té lloc la combustió:
- Motors de combustió externa: Una font d’energia crema fora del motor i proporciona energia tèrmica. El motor en transforma una part en energia mecànica.
- Motors de combustió interna: El combustible crema a l’interior del motor i proporciona energia tèrmica. El motor en transforma una part en energia mecànica.
Classificació segons el tipus de moviment que produeixen:
- Motors alternatius: Produeixen directament moviment lineal alternatiu. Disposen d’un mecanisme de biela-manovella, que transforma el moviment rectilini alternatiu de l’èmbol o pistó en moviment circular.
- Motors rotatius: Produeixen directament moviment circular.
El Funcionament d'una Màquina de Vapor
- Cremant combustible, s’escalfa aigua líquida en una caldera fins a transformar-la en vapor.
- El vapor d’aigua arriba, a través d’una vàlvula, al cilindre on hi ha l’èmbol.
- L'èmbol mou el mecanisme de transformació del moviment (biela-manovella) i produeix treball.
- El vapor d’aigua que ja s’ha utilitzat es fa passar per un condensador que el refreda per transformar-lo en aigua líquida, que es reenvia a la caldera.
La Turbina de Vapor
Una turbina de vapor és una màquina tèrmica que transforma l’energia del vapor en moviment giratori d’una roda d’àleps. S’utilitzen en centrals tèrmiques i nuclears per activar els generadors que produeixen energia elèctrica, i en grans vaixells per accionar les hèlixs propulsores.
Funcionament:
- Caldera: A la caldera es crema el combustible. Mitjançant la combustió, l’energia química es transforma en energia tèrmica. La calor s’utilitza per transformar l’aigua en vapor a pressió i temperatura elevades.
- Turbina: El vapor d’aigua arriba a la turbina, entra a les toveres, s’expandeix, incideix sobre els àleps dels rodets i els obliga a girar. La turbina transforma l’energia mecànica de rotació de la turbina en energia elèctrica.
- Condensador: Quan el vapor d’aigua ja ha cedit l’energia a la turbina, es fa passar per un condensador, que el retorna a l’estat líquid. Una bomba impulsa aquesta aigua de nou a la caldera perquè el cicle torni a començar.
Motors de Combustió Interna
- De gasolina: 2 temps (motocicletes...) - De gasolina 4 temps: Diesel (motor Otto)
Motor de 4T:
Combustible: benzina (95-98). Necessiten una guspira per produir una explosió.
Elements:
- Cilindre: Element del bloc motor.
- Èmbol o pistó: Element mòbil que es desplaça per l’interior del cilindre. Té un moviment rectilini alternatiu.
- Bugia: Fa saltar entre els seus elèctrodes una guspira que provoca l’explosió.
- Biela: Element que uneix l’èmbol o pistó amb el cigonyal.
- Cigonyal o manovella: Element situat al càrter. Té un moviment circular.
Funcionament:
- 1t - Admissió: Sobre la vàlvula d’admissió entra combustible, baixa el pistó fins el PMI (Punt Mort Inferior).
- 2t - Compressió: Es tanca la vàlvula d’admissió, puja el pistó fins el PMS (Punt Mort Superior).
- 3t - Explosió: La bugia provoca una guspira, fa que exploti el combustible, els gasos mouen el pistó fins el PMI.
- 4t - Escapament: S’obre la vàlvula d’escapament, puja el pistó fins al PMS, surten els gasos de la combustió.
Motor de 2T:
El motor de dos temps és una màquina tèrmica que realitza els quatre passos del cicle en dos. S’utilitza especialment en alguns mitjans de transport com ciclomotors. (benzina sense plom i oli com a combustible)
Elements bàsics:
- Cilindre
- Èmbol o pistó
- Biela
- Cigonyal o manovella
- Bugia
- Espiralls d’admissió i d’escapament: Permeten l’entrada de la barreja de combustible i aire al cilindre, i la sortida de gasos cremats. Els espiralls són unes obertures que tenen les parets del cilindre.
Funcionament:
- Admissió - compressió: El pistó puja i deixa obert l’espirall d’admissió. Per la cara inferior del pistó entra la mescla d’aire i combustible, i per la cara superior es comprimeix.
- Explosió - escapament: A la bugia salta una guspira que provoca l’explosió de la mescla de combustible i aire. El fluid empeny el pistó i el fa baixar, de manera que deixa obert l’espirall d’escapament i els gasos de la combustió surten.
Motor Diesel:
Va ser inventat al 1892 per Rudolf Diesel. És un motor que funciona amb gasoil injectat a pressió dins la càmera de combustió. És un motor de 4t, de constitució semblant a la gasolina, es diferencia en:
- No té circuit d’encesa.
- Disposa d’un circuit d’ingestió de combustible.
- Treballa a pressions més altes, que el suposa, peces del motor més robustes.
- Major rendiment tèrmic, que els motors de gasolina al generador més potència amb menor consum de combustible.
Funcionament:
- 1t - Admissió: Entrada d’aire.
- 2t - Compressió: Compressió de l’aire, el combustible s’injecta a pressió al final de la compressió.
- 3t - Explosió: Combustió de la mescla d’aire i combustible.
- 4t - Escapament: Escapament dels gasos cremats.
Cilindrada:
La cilindrada és la suma dels volums útils de tots els cilindres del motor (CC). Diàmetre del cilindre i la carrera: diàmetre intern del cilindre (D): cm. Carrera (L): distància entre el PMS i el PMI del cilindre.
La Cilindrada unitària:
La cilindrada unitària és el volum en cm3 que desplaça el pistó des del PMS al PMI.