Motivació i necessitats psicològiques en l'esport

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

Motivació des de perspectiva SDT

Ésser humà busca creixement personal, la coherència interna i la integració social. Aquests processos requereixen la satisfacció d'unes necessitats psicològiques bàsiques (NPB) dependents de l'entorn. Les persones busquem satisfer aquestes necessitats psicològiques. El grau en el s'aconsegueixen satisfer les necessitats determinarà l'aparició de conseqüències psicològiques positives Model jeràrquic de motivació intrínseca i extrínseca (HMIEM).

Explica els determinants (antecedents) i les conseqüències de la motivació

  • Proposa un model holístic (estudiar la persona en tots els seus ambients) per entendre la motivació a l'esport.
  • Pertany a la perspectiva de la Self-determination Theory (SDT).

Nivell Global: la meva vida.

Nivell Contextual: esport, universitat, relacions interpersonals...

Nivell situacional: un entrenament, un partit, una conversació amb l'entrenador.

Motivació intrínseca (MI)

Realitzar una activitat per sí mateixa, pel plaer i satisfacció derivats de la pròpia participació.

Motivació extrínseca (ME)

Fer alguna cosa per alguna finalitat i no pel propi fet de fer-la.

Amotivació (AM)

Indica una falta d'intencionalitat per fer aquella activitat i, per tant, una relativa absència de motivació.

Necessitats Psicològiques Bàsiques (NPB)

Són necessitats innates, psicològiques, i universals. Especifiquen les condicions necessàries per al nostre correcte funcionament estar òptimament motivat i experimentar benestar. Tres necessitats psicològiques bàsiques:

  • Autonomia - Voluntat de l'organisme de ser l'iniciador i el responsable de la seva conducta.
  • Competència - Voluntat de les persones per sentir-se capaces en situacions de domini.
  • Relació - Desig de sentir-se connectat als altres.

Relació amb la MI:

Satisfer les NPB dels esportistes afavoreix que tinguin un tipus de motivació més intrínseca cap a la pràctica esportiva.

Relació amb el Benestar:

Fluctuacions en satisfacció de NPB prediuen benestar, tant a nivell inter com intrapersonal.

Aspectes culturals:

Les NPB són universals, però les conductes que porten a la seva satisfacció poden variar entre cultures (e.g., cultures individualistes vs. col·lectives).

Estil interpersonal de l'entrenador

El clima que l'entrenador (i d'altres significatius) genera sobre l'equip és un aspecte que incideix de forma important sobre la motivació dels esportistes. És la manera com l'entrenador es comporta/interactua amb els seus jugadors.

  • Suport a l'autonomia - L'entrenador recolza l'esforç i el procés d'aprenentatge més que els resultats.
  • Estil controlador - Actuar de manera autoritària i coercitiva, pressionant per imposar una manera de pensar/fer en els esportistes.

Si el suport a l'autonomia és millor, perquè hi ha entrenadors d'estil controlador?

  • Falses creences sobre l'eficàcia de les estratègies controladores.
  • Els comportaments controladors són perjudicials pels esportistes, no per l'entrenador.
  • No sempre se sap que es tenen conductes controladores.
  • Cercle viciós alumnes complicats-conductes controladores.

Conseqüències de la satisfacció de NPB

Emocionals:

  • MI - Relació positiva amb satisfacció, interès, diversió.
  • Motivació autodeterminada - Relació amb autoestima.
  • Motivació autodeterminada prediu major diversió.

Cognitives:

  • A més motivació autodeterminada major concentració.
  • A major motivació autodeterminada millor rendiment en tasques cognitives (memòria, aprenentatge, adonar-se dels errors...).

Conductuals:

  • MI prediu esforç i persistència en la tasca.
  • Compromís diferències exercici físic i esport:
    • Esport MI és el predictor principal.
    • Exercici Regulació identificada és el predictor principal.
    • Persistència Continu.

Motivació autodeterminada porta a estar orientat al fair-play. MI afavoreix rendiment.

Entradas relacionadas: