Motivació Laboral: Teories, Frustració i Clima Organitzacional
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,68 KB
Motivació: Concepte i Importància
La motivació és l'impuls interior que inicia i sosté qualsevol activitat, dirigint-la amb el propòsit d'aconseguir un objectiu determinat. És un estat d'ànim.
Teories del Contingut de la Motivació
Jerarquia de Necessitats de Maslow
- Fisiològiques: Necessitats bàsiques per a la supervivència.
- Seguretat i Estabilitat: Protecció física i emocional.
- Socials: Pertinença a grups, amor, afecte.
- De Consideració: Autovaloració, respecte propi i dels altres.
- Autodesenvolupament: Realització del propi potencial.
Factors Higiènics i Motivadors (Herzberg)
- Factors Higiènics: Són aquells que envolten l'activitat laboral i, si són deficients, poden causar insatisfacció. Inclouen:
- Política de l'empresa
- Relació amb superiors
- Condicions laborals
- Sous
- Vida personal
- Factors Motivadors: Són aquells relacionats amb la motivació intrínseca i que generen satisfacció i rendiment. Inclouen:
- Rendiment i èxit
- Responsabilitats
- Progrés
- Creixement personal i professional
Teoria de les Expectatives de Vroom
La motivació del treballador depèn de la probabilitat que hi hagi d'aconseguir un objectiu i del rendiment i recompensa que se'n pot obtenir. El grau de motivació depèn del grau de compliment de les expectatives.
Teoria de la Fixació de Metes de Locke
El procés motivador consisteix a establir diferents metes parcials que ens permetin acostar-nos, augmentar la motivació i aconseguir un objectiu final.
- Metes parcials esglaonades.
- Lligades a recompenses.
- Augment de la motivació en superar etapes.
Teoria de l'Equitat d'Adams
Aquesta teoria es basa en el fet que les persones tendim a comparar els esforços que realitzem amb les recompenses que obtenim. Es poden donar tres situacions:
- Equitat: Les recompenses estan d'acord amb els esforços realitzats. Aquesta situació és motivadora.
- Inequitat Positiva (+): El resultat injust ens afavoreix a nosaltres. Aquesta situació no és motivadora a llarg termini.
- Inequitat Negativa (-): El resultat injust afavoreix els altres. Aquesta situació genera desmotivació.
La Frustració en l'Àmbit Laboral
La frustració és una alteració emocional produïda per la impossibilitat d'assolir, en tot o en part, un objectiu concret que satisfaci una necessitat determinada.
Reaccions davant la Frustració
- Modificació de l'objectiu
- Alteració de la conducta
- Por al fracàs
- Irritabilitat i agressivitat
És important destacar que aquestes reaccions no afecten tothom per igual ni són permanents.
Causes i Efectes de la Frustració
- Feines repetitives, perilloses o penoses: Poden generar apatia, avorriment i absentisme.
- Retribució inadequada: Pot provocar baixa autoestima, apatia i absentisme.
- Impossibilitat de participar en les decisions: Redueix l'autoestima i la confiança.
- Incapacitat per a realitzar tasques: Causa nerviosisme, inseguretat i irritabilitat.
- Manca d'expectatives: Condueix a l'estancament, l'apatia i l'absentisme.
El Clima Laboral: Definició i Gestió
El clima laboral és el grau de satisfacció o frustració que els treballadors senten segons les relacions que s'estableixen entre els grups o individus que desenvolupen la professió en el mateix centre de treball.
Indicadors d'un Bon Clima Laboral
- Cohesió del grup
- Comunicació adequada
- Satisfacció dels treballadors
- Reconeixement
- Oportunitats de creixement
Com Generar un Clima Laboral Positiu
- Fomentant les relacions personals i el treball en equip.
- Dissenyant un sistema de promoció transparent i just.
- Organitzant el treball de manera eficient i participativa.
- Establir un sistema de retribució just i equitatiu.
Mesuradors de la Motivació Laboral
- Observació sistemàtica
- Entrevistes individuals i grupals
- Tests psicològics
- Qüestionaris de satisfacció
- Informes dels responsables de departament