Motivació Laboral: Teories Clau de Maslow, Herzberg i McClelland
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,24 KB
Motivació: Concepte i Importància en l'Àmbit Laboral
La motivació és l'energia que impulsa les persones a actuar en una direcció determinada per aconseguir un objectiu. Des del punt de vista dels treballadors, és un impuls que els duu a actuar de manera que satisfacin unes necessitats i assoleixin uns objectius. I des del punt de vista de la Direcció de l'empresa, és l'habilitat per aconseguir que el personal vulgui fer les tasques assignades i les realitzi bé.
Teories de la Motivació Laboral
Les teories de la motivació es poden classificar en dos grans grups:
- Teories de Contingut: Se centren en què motiva les persones (Maslow, Herzberg, McClelland).
- Teories de Procés: Expliquen com es produeix la motivació (Vroom, Locke, Adams).
Teories de Contingut
1. Teoria de les necessitats de Maslow
La motivació de les persones depèn de la satisfacció de les necessitats. Les necessitats estan ordenades jeràrquicament, de manera que una necessitat és molt important mentre està insatisfeta, però en el moment en què la persona aconsegueix satisfer-la, sorgeix una altra necessitat d'ordre superior que es converteix en predominant. És propi de la condició humana que les persones no estiguin mai totalment satisfetes.
La piràmide de Maslow inclou les següents necessitats:
- Necessitats fisiològiques: Aliment, son i descans, protecció davant del fred i la calor, i desig sexual. Relacionades amb la supervivència de l'individu.
- En l'àmbit laboral: Tenir feina per cobrir les necessitats bàsiques.
- Necessitats de seguretat: Estabilitat, recerca de protecció contra els perills: absència de por, angoixa i seguretat física.
- En l'àmbit laboral: Contracte, condicions mínimes, seguretat laboral i higiene.
- Necessitats socials: Necessitat d'associació, participació i acceptació per part dels companys/es.
- En l'àmbit laboral: Sentir-se integrat en un equip i interactuar.
- Necessitats d'estima: Confiança en un mateix, independència, estatus i reconeixement social.
- En l'àmbit laboral: Destacar dins d'un grup, ser un referent.
- Necessitats d'autorealització: Desenvolupar les potencialitats pròpies, ser creatius.
- En l'àmbit laboral: Desenvolupar potencialitats pròpies, creativitat, de manera lliure.
2. Teoria bifactorial de Herzberg
Parteix de la idea que els treballadors mantenen un equilibri entre la satisfacció i la insatisfacció davant de les seves tasques.
- Factors higiènics: Provoquen insatisfacció si no es tenen, però no provoquen satisfacció si es tenen. Són els que envolten l'activitat laboral en si i constitueixen la causa principal del descontentament laboral.
- Factors motivacionals: Poden provocar satisfacció si es tenen. Són els relacionats amb el contingut del treball en si mateix i constitueixen la causa primordial de satisfacció.
3. Teoria de les necessitats apreses de McClelland
Gran part de les necessitats humanes s'aprenen en la infantesa i estan relacionades amb el seu ambient social i cultural. Els diferents contextos fan que cada individu aprengui models de conducta diferents i, en conseqüència, manifesti intensitats diferents per a cadascuna de les necessitats. Per a McClelland, l'ésser humà actua fonamentalment per quatre impulsos:
- Motivació d'èxit: Impuls per obtenir els millors resultats possibles en les activitats que es realitzen.
- Motivació d'afiliació: Impuls per establir o mantenir relacions cordials i estretes amb altres persones i de sentir-se part d'un grup, ser estimat i apreciat pels altres.
- Motivació per la competència: Impuls per aconseguir l'excel·lència en el treball realitzant tasques d'alta qualitat.
- Motivació pel poder: Impuls per controlar els mitjans, influir en una persona i modificar situacions.