Mostreig: Probabilístic i No Probabilístic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,59 KB
Mostreig en Investigació
Introducció a l'Estadística
L'estadística és una eina que permet descriure i quantificar les evidències observades en una mostra, intentant diferenciar entre el que podria haver passat a l'atzar i el que es pot atribuir a altres causes (d'interès).
Mostreig
Univers o Població d'Anàlisi
Conjunt d'individus d'interès per a la investigació. Ex: població de joves de 18 anys de Catalunya. Els factors que afecten al mostreig són:
1. Informació sobre l'Univers d'Estudi
- Quines característiques són clau per al nostre disseny d'anàlisi?
- De quines d'aquestes característiques disposem d'informació directa o indirecta sobre la població d'anàlisi?
- Necessitem disposar de llistat de contacte? Com és? → Marc de mostreig
2. Recursos Disponibles
Cal definir amb la màxima claredat i precisió possible:
- Qui o què són els elements objecte d'estudi?
- Quines són les seves característiques? Ex: enquestes a població general.
- Determinar quines característiques volem controlar en la representació de la mostra.
Mostra
Conjunt d'individus o elements d'una població, triats per aconseguir informació sobre el conjunt de la població, sota unes condicions, per generalitzar-la a la resta de població. Cal distingir:
- Unitat mostral: cada un dels possibles elements que formen part de la mostra.
- Submostra i subpoblació: subconjunts de mostra i població.
Una mostra en investigació quantitativa ha de ser:
- Part de la població
- De grandària proporcionada a l'univers
- Contraste hipòtesis i anàlisis (estadística descriptiva)
- Representativa i que hi hagi una distinció clau entre la població objecte d'estudi i informant
- Poden coincidir o no (quadres altres apunts)
3. Equilibri de la Mostra
- Fins a quin punt la mostra s'assembla a l'univers d'estudi?
- Disseny de la mostra; selecció de la mostra; amb la mostra final.
Diferències entre tipus d'enquesta: telefònica, online, postal, presencial, etc. Caldrà un bon disseny i una bona implementació amb mecanismes de control.
4. Error No Mostral
Qualsevol error que es produeix en el procés de disseny i execució de l'enquesta, fins a l'anàlisi i redacció dels resultats. Principals fonts d'error sistemàtic (quadre altres apunts).
5. Tipus de Mostreig
Mostreig No Probabilístic
De Conveniència
- Consisteix en seleccionar els elements més convenients per a l'estudi o permetre la participació voluntària.
- No es controla la mostra i, per tant, la representativitat és molt qüestionable.
- Es fa servir únicament en estudis exploratoris, de generació d'idees, en pretest de qüestionaris.
- Exemple: Entrevistar a una sèrie d'experts, o a persones que considerem que compleixen uns requisits determinats...
De Judici o per Criteri de l'Investigador
- La selecció es basa en el criteri de l'investigador que determina, en funció de l'experiència, del coneixement del tema i del col·lectiu implicat, quins són els elements que formaran part de la mostra.
- Es fa servir principalment en estudis experimentals o de prova.
- Exemple: Determinar que una enquesta es farà només en 3 punts de mostreig, ex. Escoles de Madrid, Londres i París.
Per Bola de Neu
- Consisteix en sol·licitar a les pròpies unitats mostrals captades la identificació de possibles nous elements de la mostra que pertanyin a la població objecte d'estudi.
- És apropiat per a poblacions molt reduïdes i molt especialitzades que costi identificar.
- Exemple: Preguntar a un immigrant si coneix un altre immigrant...
Per Quotes
- Prèviament a la selecció d'elements s'estratifica la mostra en funció de les característiques del col·lectiu objecte d'estudi i després s'escullen “per criteri” les unitats mostrals. És a dir, no a l'atzar, sinó només aquells que compleixin les “quotes” (o condicions per formar part de la mostra).
- És molt utilitzat en investigació per enquesta, en combinació amb dissenys estratificats.
- Es poden establir quotes dependents (combinació de 2 o més variables) o independents (a respectar per sí mateixes, independentment de què es compleixin d'altres).
- Exemple: establir que en una mostra es realitzaran el 50% de centres públics i el 50% de centres privats.
En el mostreig no probabilístic:
- Els elements de l'univers no tenen una probabilitat coneguda de pertànyer a la mostra.
- L'elecció dels elements de la mostra es fa amb un procediment no aleatori, que normalment és el criteri de l'investigador.
- Aquests mètodes no permeten establir les desviacions dels resultats i per tant les estimacions no poden generalitzar-se estadísticament a la totalitat de la població.
Mostreig Probabilístic
Una forma particular de dissenyar i aconseguir una mostra d'una població o conjunt de casos (univers d'estudi) és desitjar que aquesta mostra compleixi les característiques que exigeixen les lleis de la probabilitat.
Complir aquestes normes → podem fer inferència probabilística
- El concepte de probabilitat i les normes i teoremes sobre la distribució dels fenòmens els estudiarem durant tots els mòduls següents.
- En aquest farem referència als conceptes mínims que cal entendre per dissenyar i calcular mostres.