Mostel·lària de Plaute: Anàlisi Completa i Qüestionari Detallat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB
Anàlisi de la Mostel·lària de Plaute
Context i Característiques Generals
A continuació, es detallen els aspectes clau de l'obra Mostel·lària de Plaute.
Data aproximada
Entre el 194 i 190 aC, dins la primera dècada del segle II aC.
Comèdies gregues d’inspiració
Sobretot Phasma de Filèmon, per les similituds de noms i estructura.
Noms parlants
Són noms que reflecteixen trets del personatge (ex: Fanisc = "torxa", guia).
Personatges principals i significat
- Filòlaques
- Enamorat de la bona vida.
- Cal·lidàmates
- Bell i seductor.
- Teoprópides
- "Endeví", però enganyat constantment.
- Dèlfia
- Prostituta, amb connotació obscena.
- Filemàcia
- "Petó", esdevé amant tendra.
- Tranió
- Esclau enginyós i entremaliat, nom = "apallissar".
- Grumió
- Esclau rústic, nom = "escòria".
- Fanisc
- "Torxa", esclau guia, dòcil i estimat.
- Pinaci
- "Tauleta", esclau secretari, rebel.
- Esferió
- Físic rodó, nom = "esfera".
Organització de l’obra
Dividida en cinc actes amb escenes variables. Acció contínua i ritme marcat per entrades i sortides.
Lloc de representació
Façana de fusta amb tres portes i una plataforma elevada. Hi ha un carrer principal i un carreró secundari (angiportum).
Doble paper dels actors
Es feien servir màscares amb trets típics. Els personatges d’un mateix actor mai coincidien a escena.
Finalitat de la comèdia
Fer riure, sense moralitzar. Humor directe i popular.
Model de llengua
Viu, oral i adaptat a cada personatge. Reflecteix l’estatus social i busca l’efecte còmic.
Qüestionari: Anàlisi per Actes de la Mostel·lària
Acte I
Diferències de pensament entre Tranió i Grumió
Tranió és un esclau de ciutat, descarat i vividor, defensor de la vida plaent i despreocupada. Grumió, en canvi, és un esclau de camp, tradicional, responsable i crític amb el comportament de l'altre.
Penediment de Filòlaques
No s'ha penedit sincerament. Fa un discurs de culpa però després continua amb la seva vida de festa i desitja que el seu pare mori per beneficiar la seva estimada.
Per què Filemàcia anomena Filòlaques el seu patró?
Perquè ell la va comprar i alliberar, i legalment és el seu amo.
Advertiments d'Escafa a Filemàcia
Escafa li diu que Filòlaques se'n cansarà d'ella com li va passar a ella amb el seu amant. Filemàcia respon que ell l'ha alliberada per amor i que només vol estar amb ell.
Opinió de Filòlaques sobre Escafa i Filemàcia
Critica Escafa i l'anomena "burxeta", però reconeix la seva astúcia. En canvi, elogia Filemàcia i diu que ha invertit bé els seus diners en ella.
Consells de bellesa d'Escafa a Filemàcia
Li diu que no cal maquillatge: la bellesa autèntica està en les maneres, la naturalitat i el comportament.
Esdeveniments de l'escena 4 de l'Acte I
Apareix Cal·lidàmates begut, fa elogis exagerats a Dèlfia, i tots marxen junts cap a una festa.
Acte III
Significat del nom Misargírides
És una antífrasi còmica: significa "odi als diners", però ell és un prestador, fet que genera ironia.
Interacció entre Misargírides i Tranió
Discuteixen sobre el deute pendent: Misargírides exigeix el pagament i crida davant la casa, mentre Tranió intenta dissimular-ho.
L'engany de Tranió sobre els diners
Li fa creure que els diners s'han usat per comprar una nova casa perquè l'antiga estava embruixada.
Deute total
Deuen quaranta-quatre mines (inicialment quaranta, però després s'hi afegeixen interessos).
Ús real dels diners
Segons Tranió, per comprar una casa nova. I en realitat, s'han gastat en alliberar Filemàcia i altres despeses.
Pensament de Simó sobre els joves i Tranió
És comprensiu amb els joves i la seva impulsivitat. Té una bona relació amb Tranió i fins i tot col·labora amb ell per encobrir la veritat.
Excusa de Tranió a Simó per veure la casa
Diu que Teoprópides vol construir un gineceu i altres espais, i vol prendre la casa del veí com a model arquitectònic.
Metàfora dels voltors i la gralla
La gralla (Tranió) picoteja dos voltors (Teoprópides i Simó), mostrant com l'esclau astut enganya dos homes poderosos però ingenus (pàg. 133).
Acte IV
Relació entre Fanisc i el seu amo
Pinaci insinua una relació amorosa homosexual entre Fanisc i el seu amo, fet comú a l'època, mitjançant frases amb doble sentit com "ets el preferit de l'amo" o "encunyar monedes de plom".
Com s'assabenta Teoprópides de l'engany de Tranió?
Els esclaus de Cal·lidàmates, Fanisc i Pinaci, li expliquen tota la veritat sobre l'engany.
A qui demana ajuda Teoprópides?
Demana ajuda a Simó, el seu veí, a qui confessa que Tranió l'ha enganyat i li sol·licita esclaus i corretges per castigar-lo.
Acte V
Estratègia de Teoprópides per la veritat
Planeja fingir que no sap res, cridar els esclaus prestats i fer que li posin manilles a Tranió quan els doni el senyal.
Defensa de Tranió
S'asseu en un altar sagrat, on no se'l pot tocar, i es nega a aixecar-se, aprofitant la protecció del lloc per evitar el càstig.
Qui defensa Filòlaques?
Cal·lidàmates, amic seu, el defensa dient que les accions es justifiquen per la joventut i que ell assumirà el cost dels deutes.
Final de la Mostel·lària
Després de disputes i justificacions, Teoprópides acaba perdonant Tranió i es resol el conflicte amb una sortida còmica i de reconciliació.