Mosaic de l'absis de la catedral de Monreale fitxa tecnica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,91 KB

Títol=Mesquita de Còrdova Autor= desconegut.Crono=785-788. Ampliada del
833 al 987. Tipo=mezquita.Loca=Córdoba españa.Estil=art islàmic.Materials=pedra, maó, fusta i guix.Sistema constructiu=arquitravat i voltat.CH=el regne visigot de Toledo, Roderic, es va enfrontar a Àkhila, que lo disputava la corona. L'últim li va demanar ajuda als musulmans del nord d'Àfrica, ells van desembarcar a Gibraltar i van derrotar a Roderic a la batalla de Guadaleta, comença la conquesta a la península Ibérica i en 7 anys la van dominar tota. El 750 el Califat va desaparèixer sota els abassaides. Fins el s.X va ser ampliada per acollir a la gran població i el 1523 es va construir una catedral al mig de la mesquita.AF= Elements de suport i suportats: Al Haram hi ha 514 columnes, les del primer edifici tenen un fuet de granit i de marbre i provenen dels edificis romans i visigòtics. Els capitells són molts diferents. Com les columnes tenien poca altura llavors es va fer una base de dues arcades superposades que donava més amplitud. Sobre cada columna hi ha una pilastra que sosté als dos cantons amb dos arcs de ferradura que permeten sobreposar arcs de mig punt. També hi ha 2 columnes superposades que tenen 3 fileres d'arcs lobulats. Van construir 2 cossos de llum perquè no entrava llum del pati. La cúpula está sobre el mihrab, i a la part interna hi ha mosaics amb figures vegetals.Espai Exterior= forma de rectangle, envoltada per mur massís i reforçat amb torres quadrades, les quals s'obren 19 portes que te, no té façana principal. Espai interior= Entrada pel pati dels Tarangers, s'inspira amb la mesquita de Damasc, hi ha 4 fonts, al fons del pati s'obren 19 arcs de ferradura corresponents amb la sala d'oració (està formada per 19 naus formades per fileres que fan un aspecte de bosc) columnes orientades cap al mur de la quibla.
Interpretació= havia de ser una rèplica de la de Damasc. La mesquita és la expressió artística de la fe Islàmica on els fidels adoren a al·là. També tenia una finalitat política, el s.XVI es va construir una catedral al mig i el 1994 es va declarar patrimoni de la humanitat per la Unesco.Entorn i integració= És troba situada al mig de Còrdova, orienta un dels seus murs a la meca. Les tonalitats ocres dels materials i la seva poca alçada fa que quedi integrada a l'entorn.Models i influències=van adaptar tradicions constructives locals i van rebre influències de l'arquitectura romana i visigòtica. Va adoptar nombroses innovacions, destaca la introducció del guix  com a material ornamental. L'ús d'inscripcions cúfiques de L'alcorà va servir de model per altres mesquites. Funció= religiosa. 




Títol=Mosaics de l’absis de la catedral de monreale.
Autor=desc.Cono=c.1190.

Tècnica=mosaic (opuss tessellatum).Estil=bizantí.Tema=religiós.Material=granit.

Loca=catedral de Montreale,Sicília.CH=Imperi bizantí entre el 535 i el 878, els musulmans se’n van apoderar. L’any 1061, una expedició que anava camí de Terra Santa.Una vegada vençuts els musulmans i veient les riqueses i la bona ubicació estratègica de l’illa, els normands decidiren instal·lar-s’hi. Monreale va assolir la màxima esplendor, tal i com ho testimonia la construcció de la catedral per ordre del rei Guillem II de Sicília l’any 1172. El més important són els mosaics que recorren la catedral.DF=Les figures estan representades frontalment i organitzades a la manera de fris. Les figures tenen una aparença hieràtica i rígida, idealització dels rostres,hi ha una simetria i una proporcionalitat geomètrica intencionades,el dinamisme d’algunes de les túniques dels sants, que trenquen amb la rigidesa del conjunt. Fons daurat que es retallen les figures dels personatges, confereix a l’escena gran solemnitat i les situa en una dimensió atemporal.Cada personatge està identificat pel seu nom en llatí.El cromatisme és molt ric en matisos i tonalitats.Composició=línies verticals i disposició, la volta de l’absis engrandeix les figures,és tancada de motius individualitzats i superficials.Temàtica=Als medallons de l’arc interior hi ha representats diferents profetes i reis.A la dreta la imatge divina els arcàngels Miquel i Rafael i dos querubins; i a l’esquerra els arcàngels Gabriel i Uriel i dos querubins més. A la clau de l’arc s’hi representa l’Esperit Sant.A la franja inferior, i separats per una finestra, hi ha la representació de dotze sants i dues santes distribuïts en dos grups de set.Models=cal tenir present la procedència bizantina de molts dels artistes que van participar en l’execució, Bizanci va perfeccionar la tècnica musivària romana i alhora va adoptar la tradició grega de decorar amb mosaics els murs i no només el paviment. Quant a l’estil es va reprendre els models orientals tradicionals, més preocupats per la significació simbòlica i ideal de les formes.Representacions, com ara el hieratisme, la falta de perspectiva o la simetria, van romandre en l’art oriental fins a mitjan Segle XV, alhora que es van difondre per Europa



Entradas relacionadas: